معاون اجرایی مجلس: ٥ میلیون معتاد به الكل داریم/ متولیان رصد اعتیاد: این آمار واقعی نیست

سلامت نیوز:علی هاشمی، سعید صفاتیان، محمدرضا قدیرزاده، فاطمه عباسی درباره آماری كه علی افراشته اعلام كرد اظهارنظر كردند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد معاون اجرایی مجلس از وجود ٥ میلیون معتاد الكل در كشور خبر داد. در خبری كه روز گذشته در تسنیم منتشر شد، علی افراشته در مراسم سومین جشنواره تقدیر از آثار راه یافته به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با رویكرد پیشگیری، در آماری كه از وضعیت آسیب‌دیدگان اجتماعی در كشور ارایه داد اعلام كرد: «هم‌اكنون دو میلیون و ٨٠٠ هزار معتاد به موادمخدر، ٥ میلیون معتاد به مصرف مشروبات الكلی، ٢٠٠ هزار سقط جنین، ٣٥ هزار مبتلا به ایدز، سه میلیون زن بی‌سرپرست، ٧٠٠ هزار زن رها شده، چهار هزار و ٥٠٠ خودكشی و سه هزار مورد فرار از خانه وجود دارد.»

عددی كه از سوی این مقام اجرایی اعلام شده، در هیچ یك از تحقیقات كشوری و ملی ٤ دهه اخیر درباره سوءمصرف الكل و تعداد وابستگان یا مصرف‌كنندگان دایمی و تفننی الكل ذكر نشده و مشخص نیست كه تعداد ٥ میلیون معتاد الكل، از نتیجه كدام پیمایش كشوری به دست آمده است. بنا بر آخرین پیمایش ملی درباره اعتیاد به مخدرها، محرك‌ها و سایر مواد اعتیاد‌آور، نرخ شیوع اعتیاد در كشور ٥,٦ درصد است كه به استناد همین نرخ شیوع، ٤ میلیون و ٤٠٠ هزار نفر از جمعیت كشور، یا یك بار تجربه مصرف مواد اعتیاد‌آور از نوع مخدر یا محرك را داشته‌اند یا گرفتار وابستگی دایم و اعتیاد هستند كه از مجموع این تعداد، ٢ میلیون و ٨٠٨ هزار نفر، اعتیاد دایمی داشته و مصرف‌كننده دایم هستند در حالی كه عدد اعلام شده از سوی معاون اجرایی مجلس درباره تعداد معتادان الكل، حتی از نرخ شیوع اعتیاد هم بالاتر است.

 

تحقیقات كشوری كه ظرف ١٠ سال گذشته در مورد شیوع سوء‌مصرف الكل انجام شده هم، هیچ یك چنین عددی به دست نمی‌دهد. در طرح ارزیابی سریع اعتیاد RSA كه سال ١٣٨٦ انجام شد، از مجموع یك میلیون و ٢٠٠ هزار معتاد در كشور، ٨ هزار و ٤٠٠ نفر دچار اعتیاد شدید به الكل شناسایی شدند. در شیوع‌شناسی ملی اعتیاد هم كه سال ٩٠ انجام شد (اگرچه كه نتایج این پیمایش، بنا به خواست رییس‌جمهوری وقت، با ارقام واقعی، فاصله زیادی داشت و توجیه رییس قوه مجریه، پرهیز از تشویش اذهان عمومی بر اثر انتشار اعداد واقعی از تعداد معتادان بود) ٢٢.٦ درصد از مجموع یك میلیون و ٣٢٥ هزار معتاد شناسایی شده (حدود ٣٠٠ هزار نفر) مصرف‌كننده الكل بودند. در اولین پایش ملی سلامت روان و سال ١٣٩٠ اعلام شد: «از مجموع ٤٩ میلیون نفر جمعیت ١٥ تا ٦٤ ساله كشور، ٨٥.٧ درصد مصاحبه شوندگان (حدود ٤١ میلیون نفر) پاسخ مثبت به مصرف الكل داشتند. ٤.٢٢ درصد مصاحبه شوندگان (حدود ٢ میلیون و ٧٠ هزار نفر) دچار سوءمصرف الكل (یك قدم قبل از اعتیاد به الكل) بودند. ٢.٤٧ درصد مردان (حدود یك میلیون و ٢٠٠ هزار نفر) دچار وابستگی (اعتیاد) به الكل بودند. بنا بر نتیجه این پایش كشوری، مصرف سالانه الكل خالص در كشور ٥ میلیون و ٧٥٠ هزار و ٤٣٨ لیتر برآورد شد كه مجریان پایش با در نظر گرفتن ضریب خطا، دوبرابر این عدد را به واقعیت نزدیك می‌دانند.»

صرف‌نظر از آنكه نتایج تحقیقات كشوری، صحت اظهارات علی افراشته را زیر سوال می‌برد، متولیان رصد وضعیت سوءمصرف الكل هم عدد اعلام شده توسط معاون اجرایی مجلس درباره وجود ٥ میلیون معتاد الكل در كشور را مورد تردید قرار داده و صحت آن را تكذیب می‌كنند.

«فاطمه عباسی»، رییس مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور، این عدد را تكذیب كرده و می‌گوید: «این عدد مبتنی بر شواهد نیست و چنین آماری باید از طریق پیمایش یا پژوهش‌های كشوری استخراج شود. حتی اگر تعداد مصرف‌كنندگان تفننی الكل را هم با تعداد مصرف‌كنندگان دایمی كه در واقع همان معتادان هستند، تجمیع كنیم، باز هم به چنین عددی نمی‌رسیم و این عدد واقعی نیست.»

«محمدرضا قدیرزاده»، دبیر كارگروه تحقیقات مواد مخدر سازمان پزشكی قانونی كشور كه تحقیقات آماری وسیعی در حوزه اعتیاد الكل در ایران دارد هم، ، تعداد ٥‌میلیون معتاد الكل را تكذیب كرده و مستند به نتایجی كه قابل انتشار برای عموم نیست، عدد اعلام شده توسط معاون اجرایی مجلس درباره تعداد معتادان الكل را غیر واقعی می‌داند.

«علی هاشمی»، رییس كمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم  اعلام می‌كند كه تا امروز چنین عددی به این كمیته نرسیده و «سعید صفاتیان»، رییس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ، عدد ٥ میلیون معتاد الكل را غیرواقعی می‌داند.

اما تا زمان تنظیم این گزارش، علی افراشته پاسخ نداد و بنابراین، تشكیك در آمار اعلام شده از سوی این مقام مسوول، و حتی تردیدهای مرتبط، پاسخی دریافت نكرد اما كارشناسانی كه صحت آمار اعلام شده توسط معاون اجرایی مجلس درباره وجود ٥ میلیون معتاد الكل در كشور را زیر سوال برده‌اند، فعالان حوزه رصد وضعیت اعتیاد هستند كه دستی هم در عرصه درمان اعتیاد دارند. اگر امروز، اقدام رییس دولت دهم درباره اجبار متولیان حوزه اعتیاد به اعلام اعداد غیر واقعی از اعتیاد را زیر سوال می‌بریم به این دلیل كه آمار غیر واقعی، می‌تواند تاثیرات منفی در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های كلان داشته باشد، اغراق در آمار هم، همین نتیجه را به دست می‌دهد. ضمن آنكه گاهی اوقات، اغراق در آمار آسیب‌های اجتماعی، می‌تواند به ناكارآمدی مسوولان موظف تعبیر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha