هران 11 اسفند 1396 (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد) – دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی حیات وحش،3 مارس 2018 برابر با 12 اسفند ماه جاری ازمحیط بانان شجاعی تقدیر نمود که زندگی خود را در دفاع از گونه های مورد تهدید به خطر می اندازند.

تقدیر دبیر کل سازمان ملل متحد از محیط بانان به مناسبت روز جهانی حیات وحش

سلامت نیوز: دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی حیات وحش،3 مارس 2018 برابر با 12 اسفند ماه جاری ازمحیط بانان شجاعی تقدیر نمود که زندگی خود را در دفاع از گونه های مورد تهدید به خطر می اندازند.

به گزارش سلامت نیوز، مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است:

در روز جهانی حیات وحش، ما به نقش مهم حیوانات وحشی و گیاهان سیاره زمین بر فرهنگ و پایداری جوامع تمرکز می نماییم.  امسال، توجه بر گربه سانان بزرگ جهان است. این شکارچیان با شکوه که شامل گونه هایی از قبیل یوزپلنگ، جگوار، پلنگ، شیر، پلنگ قطبی و ببر ها هستند در سراسر آفریقا، آسیا و آمریکا یافت می شوند.

این مخلوقات با ابهت به خاطر زیبایی و قدرتشان در جهان مورد احترام واقع می‌شوند، در عین حال به صورت فزاینده ای در معرض خطر انقراض هستند. گربه سانان بزرگ اخیرا دچار کاهش گسترده ای شده اند. تنها در طول یک قرن گذشته 100 هزار ببر وحشی در آسیا زندگی می‌کردند که امروزه کمتر از چهار هزار راس از آن ها باقی مانده است. به عبارتی دیگر، 96 درصد از جمعیت سابق خود را از دست داده اند.

این ماجرا برای همه گربه سانان بزرگ یکسان است. همه آن ها در معرض تهدید از دست دادن زیستگاه، تغییرات اقلیمی، شکار غیر قانونی، قاچاق و درگیری انسان-حیات وحش هستند. ما علت کاهش آن ها هستیم، پس می‌توانیم نجات بخش آن ها نیز باشیم.

آرمان های توسعه پایدار شامل اهداف ویژه ای برای خاتمه دادن به شکار غیر قانونی و قاچاق گونه های حفاظت شده از جانواران و گیاهان وحشی است. سال گذشته، دولت های عضو سازمان ملل متحد سومین مجموعه از قطعنامه های نوآورانه برای مقابله با علت اصلی کاهش حیات وحش را تنظیم کردند و دولت مردان، جامعه مدنی و کنشگران بخش خصوصی سراسر کره زمین برای تحقق این راه حل مشارکت کردند.

در نهایت، راه حل نجات گربه سانان بزرگ و سایر گونه های تهدید شده و در معرض خطر، سیاست حفاظتی مبتنی بر علوم صحیح و حاکمیت قانون است. هم چنین باید توجه کامل به نیاز های انسان های بومی نیز شود. زمانی که جوامع و اقتصاد های بومی از حفاظت از حیات وحش سود ببرند، راهبرد ها به احتمال خیلی بیشتری موفقیت آمیز خواهند بود.

گربه سانان بزرگ از گونه های اصلی هستند. هم چنین حفاظت از آن ها، حفاظت از سرزمین های پهناور محل سکونت آن ها و گوناگونی زندگی آن هاست. این موضوع دروازه ای برای حفاظت از کل زیست بوم هایی است که برای سلامت سیاره ما اهمیت دارند.

بسیاری از محیط بانان شجاع و ماموران اجرای قانون با جرایم حیات وحش در این زمینه، زندگی خود را به خطر می‌اندازند و از بیشترین گونه های مورد تهدید حفاظت می کنند. اما حفاظت از حیات وحش یک مسئولیت مشترک است. در روز جهانی حیات وحش، از تمام مردم سراسر دنیا  برای بالا بردن آگاهی و اقدام فردی به منظور کمک به تضمین نجات گربه سانان بزرگ دنیا و همه تنوع زیستی گران بهای آن ها درخواست کمک می کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha