عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید سطح مناطق حفاظت شده کاهش یابد، گفت: بازنگری در مناطق حفاظت شده ضروری است اما باید با افزایش مناطق حفاظت شده بر طبق توافقنامه بین‌المللی تاکید داشته باشیم.

احتمال ورود مجلس به مصوبه "کاهش ۷۷ هزار هکتاری مناطق حفاظت‌شده کشور"

سلامت نیوز: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید سطح مناطق حفاظت شده کاهش یابد، گفت: بازنگری در مناطق حفاظت شده ضروری است اما باید با افزایش مناطق حفاظت شده بر طبق توافقنامه بین‌المللی تاکید داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،احمدعلی کیخا درباره مصوبات اخیر شورای عالی محیط زیست مبنی بر کاهش حدود 77 هزار هکتاری مناطق حفاظت شده اظهار کرد: اگر این مصوبه صرفاً بر کاهش مناطق حفاظت شده تاکید داشته باشد به هیچ عنوان وارد و منطقی نیست.

وی با تاکید بر اینکه طبق توافقنامه بین‌المللی "اجلاس ناگویا" باید تا سال 2020 سطح مناطق حفاظت شده را به 17 درصد برسانیم، تصریح کرد: در حال حاضر سطح مناطق حفاظت شده حدود 11 درصد است و به‌طور قطع این میزان باید افزایش یابد.

 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: البته بنابر یکی از بندهای قانون برنامه ششم باید بازنگری در محدوده مناطق حفاظت شده کشور و تقسیم‌بندی جدید انجام شود.

به گفته کیخا، به عنوان نمونه برخی از مناطق حفاظت شده که تحت اختیار عشایر است، می‌تواند به عنوان مناطق تحت حفاظت شده محسوب شود.

وی توضیح داد: طبق بند ذکر شده در قانون برنامه ششم، دولت و سازمان محیط زیست را ملزم کردیم که طبقه‌بندی قدیمی را به‌روز کنند و رویکرد مدنظر هم بنابر شرایط جدید دنیا باشد همچنین بازنگری در محدوده مناطق صورت گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازنگری در محدوده مناطق حائز اهمیت است، گفت: برخی مناطق در گذشته جزوه مناطق حفاظت شده بوده‌اند که با توجه به تغییرات آب و هوایی و اقلیمی از درجه اهمیت خارج شده‌اند که به هر حال باید  برخی مناطق را کاهش و برخی مناطق را افزایش داد.

کیخا اظهار کرد: هدف اصلی از اینکه محدوده مناطق حفاظت شده داشته باشیم به دلیل این است که تنوع زیستی کشور برای نسل‌های آینده حفظ شود و نمونه‌های گیاهی و جانوری دستخوش تغییرات بیشتری نشود.

وی افزود: بازنگری در مناطق حفاظت شده یک ضرورت است که باید انجام گیرد که شاید سطح مناطق در این رویکرد از 11 درصد هم افزون‌تر شود؛ البته این بازنگری نباید صرفاً به معنای کاهش مناطق حفاظت شده باشد و این رویکرد قانونی نیز باید بر مبنای اصول انجام شود.

کیخا ادامه داد: سطح کلی مناطق حفاظت شده نباید به طور نسبی کاهش یابد بلکه باید افزایش آن مورد توجه باشد اما بازبینی در محدوده مناطق صحیح است؛ برخی مناطق موجود، دیگر ارزش حفاظتی ندارند و حتی برخی مسائل با مردم و دستگاههای دولتی وجود دارد که باید در آن محدوده، بازنگری صورت گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بازنگری در مناطق حفاظت شده ضروری است اما کاهش آن به صورتی که مطرح می‌شود نباید صورت پذیرد.

کیخا تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی هم در صورت لزوم به این موضوع ورود می‌یابد.

گفتنی است، جلسه شورای عالی محیط زیست چندی قبل به‌ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور تشکیل شد که در نهایت مقرر شد که  بعضی از این مناطق حفاظت‌شده، در نقاط مختلف کشور افزایش یا کاهش داشته باشند.

قرار است بنابر مصوبه دولت حدود 77‌هزار هکتار از مناطق حفاظت‌‌شده مورد ‌بازبینی واقع شود و کاهش پیدا کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha