جلسه‌ای با حضور اكبر تركان، مشاور رییس‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری، رییس سازمان نوسازی شهر تهران و همچنین معاون شهرسازی شهرداری تهران و البته بیش از ٩٠ انبوه‌ساز بزرگ كشور برگزار شد تا نمایندگان دولت و شهرداری به سوالات و ابهامات انبوه‌سازان پاسخ دهند.

در نوسازی بافت‌های فرسوده، كیفیت ساخت وساز فدا می شود؟

سلامت نیوز: این روزها با همسو شدن دولت و شهرداری، موضوع احیای بافت فرسوده و نوسازی آن دوباره با شكلی جدید مطرح شده است. این‌بار قرار است بافت فرسوده كه احیای ٢٠ ساله آن به دلایل مختلف چندان موفق نبوده است، در قالب طرحی با عنوان طرح «مسكن امید» دوباره بازسازی و احیا شود؛ طرحی كه قرار است براساس آن دولت و شهرداری با مشاركت انبوه‌سازان و بلندمرتبه‌سازان، اجرایی شود.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: به بیان ساده قرار است دولت و شهرداری با فراهم آوردن زیرساخت‌ها، بخشودگی مواردی مانند هزینه صدور پروانه یا هزینه‌های زیرساختی آب و برق و... پیمانكاران را ترغیب به ورود به مساله بافت فرسوده تهران كنند. اما شباهت این طرح به طرح مسكن «مهر» و همچنین تجربه ناموفق احیای بافت‌های فرسوده و مسكن مهر، باز هم این سوال را مطرح می‌كند كه نكند این‌بار هم طرح مسكنی كه حداقل در عنوانش، «امید» را تداعی می‌كند، دوباره با شكست مواجه شود؟


جلسه‌ای با حضور اكبر تركان، مشاور رییس‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری، رییس سازمان نوسازی شهر تهران و همچنین معاون شهرسازی شهرداری تهران و البته بیش از ٩٠ انبوه‌ساز بزرگ كشور برگزار شد تا نمایندگان دولت و شهرداری به سوالات و ابهامات انبوه‌سازان پاسخ دهند.دغدغه‌هایی كه می‌توان به آن از پاشنه‌های آشیل این طرح یاد كرد.گرچه نماینده دولت تلاش می‌كرد تا به ابهامات حاضران پاسخ دهد، ولی به نظر می‌رسید كه پیمانكاران بزرگ كشور چندان از پاسخ‌ها قانع نشده بودند چرا كه در نهایت نیز مقرر شد تا كمیته‌ای متشكل از نمایندگان انبوه‌سازان حاضر در جلسه تشكیل شود تا با نمایندگان دولت مذاكراتی را داشته باشند و ابعاد مختلف این طرح را بررسی كنند. البته انبوه‌سازانی كه بیشتر، همان پیمانكاران مسكن مهر بودند كه نتوانسته بودند این طرح را به درستی از آب و گل درآورند.

مسكن «مهر» شماره ٢؟

اولین سوالی كه در این جلسه مطرح شد، مشابهت با طرح معروف «مسكن مهر» بود و اینكه چه تضمینی وجود دارد كه این طرح به سرنوشت مسكن مهر دچار نشود؟ اكبر تركان، مشاور رییس‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری اما اصرار داشت كه این طرح نه‌تنها ماهیتا با طرح مسكن مهر تفاوت دارد كه حتی شیوه اجرای آن هم با طرح مسكن مهر متفاوت است. وی در این زمینه گفت: اولا طرح در داخل خود شهر تهران اجرا می‌شود نه در مناطق حاشیه‌ای زیرساخت‌های آن تمام شد. بنابراین شما دیگر نیازی به ایجاد زیرساخت برای آن ندارید، ثانیا، امروز شهرداری و دولت با یكدیگر هم پیمان شده‌اند تا این طرح را با مشاركت طرح خصوصی اجرا كنند و برای تحقق این امر نیز برنامه‌ریزی مفصلی كرده‌اند. ثالثا در این طرح دولت آماده است تا پیشنهادهای منطقی پیمانكاران را بررسی كند و اگر مثلا آنها خواستند یك مركز تجاری یا ساختمان غیرمسكونی هم بسازند، این امر ممكن خواهد بود.

وی افزود: در طرح مسكن امید، شهرداری تهران به دنبال توسعه‌گر است و تفاوت اقدامات این دوره با دوره‌های قبل در آن است كه پیش‌تر در شهرداری تهران كوشش‌هایی برای اصلاح بافت فرسوده شد كه در نهایت به نوسازی خانه‌های فرسوده ختم شد، بدون اینكه بافت محله تغییر كند و سرانه‌های فرهنگی_ اجتماعی مورد نیاز محله تامین شود.

تركان در پاسخ به این سوال كه چه تضمینی وجود دارد كه مانند مسكن مهر، دولت این‌بار هم زیر تعهداتش نزند و پیمانكاران را در نیمه‌‌راه با تعهدات‌شان به مردم، رها نكند، گفت: شیوه كار در گذشته این بود كه مردم را جمع می‌كردیم و موافقت آنها را برای تجمیع می‌گرفتیم. در یك مورد به گفته مسوولان شهرداری ٤ سال طول كشید تا موافقت لازم كسب شد. در روش فعلی اما شهرداری یك عرصه آماده را ارایه می‌كند و توسعه‌گر را برای مشاركت در ساخت فرا می‌خواند.

مشاور رییس‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری ادامه داد: در این روش صاحب زمین شهرداری است و توسعه‌گر نیز مسوولیت ساخت را بر عهده می‌گیرد. سهم هر یك از طرفین نیز به شكل ٥٠–٥٠تامین می‌شود. در نهایت توسعه‌گر، سهم خود را آن طور كه دوست دارد، اداره می‌كند و شهرداری نیز سهم خود را به ساكنان قطعه مجاور كه بافت فرسوده است، می‌دهد و درمقابل عرصه آنها را دریافت می‌كند. تركان با بیان اینكه دیدگاه این طرح فقط تولید مسكن و انبوه‌سازی نیست، گفت: نگاه ما به تهران به منزله «خواب شهر» تمام فضایی كه از سوی شهرداری ارایه می‌شود الزاما به واحدهای مسكونی تبدیل نمی‌شود چرا كه ما به دنبال محله‌سازی و افزایش سرانه‌های خدماتی هستیم. البته شاید در یك قطعه ٢ هزار متری نتوان محله ساخت اما می‌توان بخشی از نیازهای مردم را تامین كرد.


دولت یا شهرداری؟

یكی دیگر از سوالات حاضران به جایگاه دولت در این طرح و نقش تصدی‌گری آن برمی‌گشت. اینكه در این طرح بالاخره شهرداری همه كاره است یا دولت؟ تركان با ذكر اینكه این دو نهاد دركنار هم كار خواهند كرد با بیان این جمله طعنه‌دار كه امیدواریم در اینجا دولت نقش كارفرما را بر عهده نگیرد! گفت: برای انجام این پروژه سازمان برنامه و بودجه یك هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان تعهد كرده است. این به آن معناست كه دولت باید معابر را بسازد و در اختیار شهروندان قرار دهد. این اتفاق در نهایت از طریق شهرداری و با حمایت دولت انجام می‌شود.

مشاور رییس‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری با تاكید بر اصرار شخص رییس‌جمهور بر نهاوندیان، مشاور اقتصادی او برای تعیین تكلیف موضوع بافت فرسوده، عنوان كرد: به دنبال آن هستیم تا در شرایط فعلی كه دولت مصر به تعیین تكلیف وضعیت بافت فرسوده است چارچوب مشخصی را تدوین كنیم و به هیات وزیران پیشنهاد دهیم. به عقیده من در شرایطی كه ١١ میلیون نفر شامل ٥ ‚ ١ (یك و نیم) میلیون دانش‌آموز در حاشیه شهرها زندگی می‌كنند، ورود به موضوع بافت فرسوده باید به طور جدی پیگیری شود.

در ادامه این نشست مهدی حجت، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینكه برای اولین‌بار است كه در مورد احیای بافت فرسوده شخص رییس‌جمهور با تمام ق وا وارد صحنه شده است، گفت: طبیعتا تجربه مسكن مهر موجب شد تا كارهایی كه نباید انجام دهیم برای ما روشن شود و این فرصت خوبی برای شهرداری تهران است. در این طرح چه تضامینی برای بازگشت سرمایه انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران وجود دارد؟ سوالی كه هم مشاور رییس‌جمهور و هم رییس سازمان نوسازی شهر تهران درپاسخ به آن تاكید می‌كردند كه به جز تخفیف‌ها و تسهیلات دیگری كه وجود دارد تضمین دیگری در این زمینه وجود ندارد. سیدرضا میرصادقی، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درهمین زمینه با بیان اینكه تا امروزشهرداری تهران ١٥ زمین را برای واگذاری به سرمایه‌گذار در نظر گرفته است، گفت: روند كار به اینگونه است كه پس از ارایه زمین پروانه پایان كار، انتقال سند و كلیه انشعابات به صورت رایگان ارایه می‌شود و تمام تلاش ما این است تا دولت وعده كاهش سود تسهیلات به ٦ درصد را محقق كند.

اما آیا قرار است نوسازی بافت‌های فرسوده تهران و سرعت كار و وسعت آن، كیفیت ساخت وساز را فدا كند؟ مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران مدعی است كه قرار نیست چنین شود بلكه تاكید كرد: اراضی متعلق به سازمان‌های دولتی همچون وزارت نیرو نیز در مرحله حقوقی برای نقل و انتقال هستند. میرصادقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص سطح كیفی ساخت و سازهایی كه در طرح مسكن امید انجام می‌شود، گفت: سطح كیفی این ساخت و سازها در حد سطح متوسط ساخت و ساز در شهر تهران مدنظر قرار گرفته است اما بی‌تردید سرمایه‌گذارانی كه در ساخت و ساز خود كیفیت بهتری دارند قطعا از مقبولیت بیشتری برخوردار خواهند بود. وی ادامه داد: قراردادهای ما با سرمایه‌گذار ١٨ تا ٣٦ ماهه است و تمامی تعهدات دو طرف به‌طور كامل در قرارداد قید می‌شود. یكی از موارد مهم در قرارداد كیفیت كار و بحث زمان‌بندی است، به این معنی كه اگر هر مرحله بیش از ٣ ماه به تاخیر بیفتد، قرارداد به شكل خودبه‌خود فسخ می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد هنوز هم ابهامات زیادی در مورد عملیاتی شدن این طرح وجود دارد؟ اینكه آیا برای این طرح كه مسوولان آن مدعی نقش پررنگ «مردم» درآن هستند، پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی لازم هم دیده شده یا خیر؟ یا اینكه این طرح چقدر با طرح تفصیلی تهران به عنوان اصلی‌ترین سند بالادستی شهرسازی پایتخت، وفادار و منطبق خواهد بود؟ و از همه مهم‌تر اینكه چه تضمینی وجود دارد كه این طرح نیز نیمه‌كاره رها نشود و دوباره در هزارتوی سیاست و دادوستدهای سیاسی فراموش نشود. دغدغه‌ای كه تركان صادقانه در مورد آن گفت: من می‌توانم به شما قول بدهم كه حداقل تا سال دیگر اتفاق خاصی برای این طرح و تعهدات دولت و شهرداری به پیمانكاران نمی‌افتاد ولی بعد از آن... . ظریفی از حاضران به شوخی در پاسخ این اظهارات تركان می‌گفت: خب آقای تركان درست می‌گویند... چند روز دیگر سال تمام می‌شود و وارد سال جدید می‌شویم... منظور ایشان این است كه تا دو هفته دیگر دولت زیر قول و تعهداتش نخواهد زد.

اكبر تركان، مشاور رییس‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده: به دنبال آن هستیم تا در شرایط فعلی كه دولت مصر به تعیین تكلیف وضعیت بافت فرسوده است چارچوب مشخصی را تدوین كنیم و به هیات وزیران پیشنهاد دهیم. به عقیده من در شرایطی كه ١١ میلیون نفر شامل ٥ ‚ ١ (یك و نیم) میلیون دانش‌آموز در حاشیه شهرها زندگی می‌كنند، ورود به موضوع بافت فرسوده باید به طور جدی پیگیری شود.

مهدی حجت، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران: تجربه مسكن مهر موجب شد تا كارهایی كه نباید انجام دهیم برای ما روشن شود و این فرصت خوبی برای شهرداری تهران است.

میرصادقی، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران: قراردادهای ما با سرمایه‌گذار ١٨ تا ٣٦ ماهه است و تمامی تعهدات دو طرف به‌طور كامل در قرارداد قید می‌شود. یكی از موارد مهم در قرارداد كیفیت كار و بحث زمان‌بندی است، به این معنی كه اگر هر مرحله بیش از ٣ ماه به تاخیر بیفتد، قرارداد به شكل خودبه‌خود فسخ می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha