رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: شرمنده مردم خوزستان هستیم چراکه مشکلات ریزگردها و گرد و غبار در خوزستان بسیار بزرگ است و کاری که ما می‌کنیم کم است. امیدواریم با همت مسوولان بتوانیم از این شرمندگی در بیاییم.

سلامت نیوز: رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: شرمنده مردم خوزستان هستیم چراکه مشکلات ریزگردها و گرد و غبار در خوزستان بسیار بزرگ است و کاری که ما می‌کنیم کم است. امیدواریم با همت مسوولان بتوانیم از این شرمندگی در بیاییم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا خلیل آقایی در نشست خبری خود که به مناسبت روز ملی درختکاری و هفته منابع طبیعی برگزار شد ضمن تشریح اقدامات سازمان جنگل‌ها اظهار کرد: قرار است ۱۲۴ پروژه زیست‌محیطی طی هفته منابع طبیعی در کل استان‌ها اجرا شود. حدود ۱۰ میلیون اصله نهال نیز بین مردم توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه اهمیت و جایگاه منابع طبیعی در هر کشوری مشخص است، گفت: نقش بی‌بدیل منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست. منابع طبیعی منبع لایزال خیر هستند و هر خسرانی که به طبیعت وارد کنیم، زیان به خود است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: هفته منابع طبیعی سمبلی است برای تکریم و تعظیم در مقابل طبیعت. در سال‌های اخیر توجه به منابع طبیعی را در کشور شاهد بوده‌ایم. مقام معظم رهبری نیز حفاظت از خاک را مهم‌تر از حفاظت از آب دانسته‌اند و این اوج توجه به اکثر منابع طبیعی کشور است.

آقایی با بیان اینکه حفاظت ۳۰ میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی به بهره‌برداران این عرصه واگذار شده است،گفت: هیچ‌کس بهتر از خود مردم نمی‌تواند از منابع طبیعی کشور حفاظت کند.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به طرح تنفس جنگل‌ها اظهارکرد: براساس این طرح بهره‌برداری از جنگل‌های کشور مجاز نیست و بهره‌برداری از جنگل‌ها را نمی‌توانیم به شخصی واگذار کنیم. از این رو هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌ها با هر عنوانی غیرقانونی است و قاچاق محسوب می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تاکید کرد: پایان سال ۹۶ پایان بهره‌برداری از جنگل‌های کشور است و از سال ۹۷ هیچ مجوزی برای بهره‌برداری از جنگل‌ها صادر نخواهد شد.

آقایی در ادامه با اشاره به برنامه سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: این سازمان چهار محور اساسی برای سال آینده دارد که اولین آن‌ها طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌هاست.  موضوع ریزگردها نیز از جمله محورهای اساسی سازمان در سال آینده خواهد بود. همچنین تا دو سال اینده نقشه کاداستر منابع طبیعی کشور تکمیل می‌شود. در زمینه آبخیزداری نیز طبق اعتباری که با عنایت مقام معظم رهبری به این حوزه اختصاص داده شده است، اقداماتی صورت می‌گیرد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درباره آخرین اقدامات انجام شده در خوزستان برای کنترل ریزگردها گفت: ریزگردها منشاء داخلی و خارجی دارند. در شش ماه اول سال ۷۰ درصد ریزگردها منشاء خارجی و در شش ماه دوم سال ریزگردها منشاء داخلی دارند. سال گذشته نیز ۵۰۰۰ هکتار از اراضی که سبب خیزش گرد و خاک می‌شد نهال‌کاری شده است.

آقایی با بیان اینکه امسال نیز تعهد کرده‌ایم که ۳۰ هزار هکتار از این اراضی را نهال‌کاری کنیم، گفت: تاکنون حدود ۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری شده است و امیدوارم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک تعهدات خود را انجام بدهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: هیات وزیران و سایر مسوولان نظام به طور جدی پیگیر موضوع خوزستان و گرد و غبار هستند و خوشبختانه روی این مساله حساسیت‌های لازم به وجود آمده است.

آقایی با بیان اینکه سال گذشته و امسال تمرکز ما در جنوب شرق اهواز بود که این نقطه کانون اصلی و بحرانی ریزگردها است، تصریح کرد: در حدود ۴۵ هزار هکتار از اراضی جنوب شرق اهواز که کانون اصلی ریزگردها بوده است، اقداماتی انجام شده که براساس گزارش‌های وزارت نیرو آن منطقه بحرانی را از بحران خارج کرده است.

وی ادامه داد: ۳۵۰ هزار هکتار وسعت اراضی است که باید در آنها با ریزگردها مقابله شود. متاسفانه فعالیت ما به ۱۰ درصد از کل منطقه‌ای که باید اقدامات لازم انجام شود هم نمی‌رسد اما امیدواریم با همت بیشتر و رحمت الهی بتوانیم معضل ریزگردها در خوزستان را مدیریت کنیم. بخشی از زمین‌های خوزستان از جمله اهواز در گذشته زیر آب بوده است که این مساله مانع از خیزش گرد و خاک می‌شد. متاسفانه به دلیل خشکسالی این زمین‌ها خشک و عاملی برای تولید گرد و غبار شده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پایان گفت: سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی و آبخیزداری در سال آینده برای حل این مشکل با توجه به بودجه‌ای که برای حل معضل ریزگردها از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود اقدامات خوبی انجام خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha