هنگامی که در حال بالا رفتن یا پایین آمدن از پله هستید، وقتی رانندگی می کنید و مدت هاست که پشت فرمان اتومبیل تان نشسته و زانوهایتان را حرکت نداده اید، زمانی که دویده اید و ... به احتمال خیلی زیاد درد زانو به سراغتان می آید.

زانوها چطور منعکس کننده وضعیت سلامت شما هستند؟

سلامت نیوز: هنگامی که در حال بالا رفتن یا پایین آمدن از پله هستید، وقتی رانندگی می کنید و مدت هاست که پشت فرمان اتومبیل تان نشسته و زانوهایتان را حرکت نداده اید، زمانی که دویده اید و ... به احتمال خیلی زیاد درد زانو به سراغتان می آید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ازsteptohealthبعضی دردهای زانو با مراقبت و استراحت به طور کامل برطرف می شوند اما بعضی دردها هم حاکی از ابتلا به مشکلات دیگر سلامت هستند و نیاز به پیگیری های جدی تر و حتی مراجعه به پزشک دارند:

عفونت: عفونت مفصل زانو از اورژانس ‌های پزشکی است. علائم عفونت زانو بصورت درد و تورم زانو و تب است. درمان آن در اکثر اوقات عمل جراحی و استفاده از آنتی‌ بیوتیک است. گاهی عفونت زانو مزمن می ‌شود. در این صورت ممکن است موجب آسیب استخوان ‌های اطراف مفصل هم بشود. در موارد مزمن هم درمان استفاده همزمان از عمل جراحی و مصرف آنتی ‌بیوتیک است.

روماتیسم: روماتیسم معمولا تمام بدن را درگیر می ‌کند. البته مفاصل از محل‌ های عمده درگیری در روماتیسم است. مفصل زانو هم ممکن است درگیر شود. علامت عمده درگیری روماتیسمی زانو، درد و تورم آن است. در مراحل پیشرفته، مفصل زانو تغییر شکل می‌ دهد. درمان روماتیسم زانو به‌ صورت مصرف دارو و انجام نرمش ‌هایی جهت افزایش دامنه حرکات زانو و تقویت عضلات اطراف مفصل است. در موارد شدید بیماری از تعویض مفصل برای درمان کمک گرفته می ‌شود.

چاقی: در یک مطالعه که در انگلستان انجام گردیده مشخص شده است که در افراد خیلی چاق احتمال آرتروز و ساییدگی زانو شش برابر افراد لاغر است. در نتیجه چاقی، استخوان‌ ها به هم نزدیک و حتی ساییده می‌ شوند و درد زیادی را برای فرد موقع اعمال فشار به مفصل زانو ایجاد می‌ کنند. این شرایط در بلندمدت می‌تواند باعث اختلال در فعالیت‌ های روزمره و کارکرد پاها شده و همچنین باعث ناتوانی فرد چاق شود.

انجام ورزش های سنگین: مطالعات نشان داده کسانی که بیش از حد ورزش می کنند، بیشتر احتمال دارد که به دژنراسیون غضروفی مبتلا شوند. كسانی كه مشكلات عضلانی اسكلتی دارند به شرطی می ‌توانند ورزش كنند و پیاده ‌روی داشته باشند كه درد زیادی نداشته باشند. به‌عنوان مثال كسی كه استئوآرتریت زانو یا آرتروز مزمن دارد و ۲ تا ۳ سال است با این مشكل دست‌ و پنجه نرم می‌ كند می ‌تواند پیاده ‌روی را در جلسات ۱۰دقیقه‌ ای انجام دهد ولی اگر پس از این پیاده ‌روی دچار درد زانو شود و درد بیش از دو ساعت طول بكشد، باید دست نگه دارد و پیاده ‌روی را قطع كند چون این درد، نشانه آسیب به مفصل است.

بیماری گوارشی کرون: قریب به ۲۰ درصد از مبتلایان به بیماری کرون از بیماری دژنراتیو مفصل رنج می برند. این بیماری مفاصل زانو، مچ پا، دست، کمر، و شانه ها را درگیر می کند. پزشک برای کاهش درد مفاصل، مصرف دارو و استراحت را توصیه می کند. خوشبختانه این نوع آرتریت باعث آسیب دائمی نمی شود. با از بین رفتن علائم بیماری کردن، درد مفاصل نیز معمولا از بین می رود.

افسردگی: مطالعات مختلف ارتباط بین اضطراب و افسردگی و درد زانو را مورد بررسی قرار داده اند. تحقیقات بیشتر نشان داده اند که افسردگی تاثیرات فیزیولوژیک بر بدن مانند درد مزمن دارد. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی از دردهای مزمن مانند درد زانو رنج می برند و البته ثابت شده با مصرف داروهای ضد افسردگی، درد زانو نیز در این افراد کاهش می یابد.

نقرس: نقرس یک نوع از آرتریت است و بیشتر افرادی را درگیر می کند که گوشت قرمز را به میزان زیاد می خورند. رایج ترین محل ابتلا به بیماری نقرس در بدن انگشت شست بزرگ پا است. این بیماری همچنین می تواند زانو، دست ها، انگشتان شست، قوزک و مچ ها را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. مفاصل مختلفی در کف پا وجود دارد و نقرس باعث درد کف پا می گردد. علائم نقرس ناحیه زانو زمانی ایجاد می شود که زانوی فرد به یکباره و بدون علائم قبلی دچار احساس گرما، درد، قرمزی، ورم و التهاب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha