معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از 100 هزار دانش‌آموز در معرض خطر ابتلا به اعتیاد شناسایی شده اند که چهار هزار نفر آنان دچار اختلالات رفتارهای پرخطرند.

100 هزار دانش‌آموز در معرض اعتیاد شناسایی شدند

سلامت نیوز: معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از 100 هزار دانش‌آموز در معرض خطر ابتلا به اعتیاد شناسایی شده اند که چهار هزار نفر آنان دچار اختلالات رفتارهای پرخطرند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مهرزاد حمیدی روز سه شنبه در دوره آموزشی، تخصصی، توجیهی ویژه مدرسان طرح توانمندسازی ادارات کل آموزش و پرورش وروحانیون کشور، گفت: دانش آموزان پر خطردچار اختلال رفتاری را به بهزیستی معرفی کرده ایم.
وی همچنین از پایش وضعیت آسیب‌های اجتماعی مدارس خبر داد و افزود: تاکنون 38 هزارمدرسه در سامانه پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان ثبت نام کرده و وضعیت دقیق خود را از لحاظ آسیب ها شرح داده اند.
حمیدی، اساس پیشگیری اولیه از اعتیاد را در سه ضلع محله، مدرسه و خانواده تشریح کرد و افزود: در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده است و تعداد زیادی از مربیان، معلمان و روحانیون، آموزش‌های دیده اند.
وی ادامه داد: مدرسه، منزل و محله باید کنار یکدیگر باشند و با توانمندسازی والدین و ارکان مدرسه در طرح‌های آموزشی و تخصصی درامر پیشگیری از اعتیاد، گام‌های اساسی بردارند ضمن آنکه همسویی بین این موارد از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با تاکید برهم افزایی فعالیت‌ها و برنامه‌های دستگاه ها درمدارس اظهارکرد: ارتقاء و آموزش معلمان در طرح توانمندسازی باید در مسیر مطالعاتی و تدوین محتوا صورت بگیرد و مایلیم آنها را همکار دائمی تلقی کنیم و یک گروه اجتماعی بدانیم.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: باید منابع آموزشی لازم برای آموزش مربیان و مشاوران فراهم شود و درزمینه حفظ و نگهداری این قشر ‌آموزش‌دیده اقدامات اساسی صورت بگیرد. اگر آموزش معلمان و مشاوران درطرح توانمندسازی بلندمدت و مستمر نباشد این واهمه وجود خواهد داشت که بهره‌گیری مناسبی از نیروها انجام نشود.
وی اضافه کرد: باید ضمن حفظ انگیزه آموزش دیده ها بدانیم که این آمادگی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که در یک فرایند 10 یا 15 ساله برای بهره‌برداری از آموزش‌های فراگیر از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اقدامات بعدی هم می‌تواند انجام شود.
وی توسعه مداخلات زودرس و مداخلات مبتنی بر دوره شیوع، تلفیق آموزش‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با کلاس درس، افزایش نرخ پوشش طرح‌ها و برنامه‌ها، توسعه مشارکت دانش‌آموزان و مدارس و خانواده‌ها در نهضت اجتماعی، فرهنگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را از جمله راهبردهای مدنظر آموزش و پرورش در طرح توانمندسازی معلمان، مربیان و مشاوران برشمرد .
حمیدی تاکید کرد: آموزش‌های لازم به والدین برای مقابله با اعتیاد باید به والدین فرزندان پیش‌دبستانی و ابتدایی همچون دوره اول دبیرستان ارائه ‌شود واین آموزشها در دستور کار قرار بگیرد.
این مقام مسئول همچنین از برگزاری دوره های آموزشی 566 هزار معلم در حوزه مقابله با اعتیاد خبر داد.
حمیدی با اشاره به کتاب های به چاپ رسیده در زمینه مقابله با اعتیاد اعلام کرد: سه کتاب در دوره ابتدایی و دوره متوسطه اول و دوره متوسطه دوم با تیراژ 180 هزار نسخه در زمینه آموزش مقابله با اعتیاد به چاپ رسیده است و قرار است تا پایان سال تحصیلی سال 96 به 230 هزار نسخه افزایش یابد تا به معلمان و دانش‌آموزان در زمینه پیشگیری اولیه کمک کند.
حمیدی همچنین از برگزاری هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس کشور از 22 تا 28 آبان جاری با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر خبرداد.
 نشست دو روزه تخصصی آموزشی- توجیهی ویژه مدرسان و روحانیون برگزار شد و تا فردا ادامه دارد.
در حال حاضر دو میلیون و 808 هزار معتاد در کشور وجود دارد که 10 درصد آنان را زنان تشکیل می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha