سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: تنها 4 درصد جامعه معتاد هستند ومابقی جمعیت کشور سالم اند بنابراین نباید درارائه آمارها سیاه نمایی شود.

مویدی:برای آمار اعتیاد سیاه نمایی نشود

سلامت نیوز: قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: تنها 4 درصد جامعه معتاد هستند ومابقی جمعیت کشور سالم اند بنابراین نباید درارائه آمارها سیاه نمایی شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی مویدی روز سه شنبه در نشست تخصصی آموزشی- توجیهی ویژه مدرسان و روحانیون افزود:سیاه نمایی در حوزه آسیب اجتماعی به نفع نظام و کشور نیست و انتظار داریم روحانیون در مساجد و آموزش و پرورش در مدارس ناامیدی را تبدیل به امید کنند؛ ضمن اینکه تنها راهکارمقابله با اعتیاد پیشگیری است.
وی با تاکید به فرمایشات مقام معظم رهبری درحوزه آسیب های اجتماعی افزود: ایشان فرمودند همه ما در این حوزه غفلت کرده ایم و بنده ،خود را مقصرمی دانم؛ بنابراین همه باید بدانیم در این فرآیند حساس آنگونه که باید گام برنداشته ایم.
وی ادامه داد: بخش اعظم‌ سیاست های ابلاغی رهبری در سال 85 نادیده گرفته شده به مبحث های پرمحتوای این سیاست ها به خوبی پرداخت نشده است، حتی برخی دستگاه ها به وظایف ابتدایی خود در این سیاست ها توجهی نداشته اند اما امروز این اجتماع به تاسی از ریاست ابلاغی و رویکرد جهانی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد:از ابتدای انقلاب تاکنون اقداماتی بزرگی در این حوزه صورت گرفته؛ هرچند این اقدامات ایده آل نبوده وما را به آنچه لازم بوده، نرسانده است بنابراین باید بیشتر تلاش کنیم ونباید به این مقدار اکتفا کنیم.
مویدی تاکید کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه خود را بر اساس امرپیشگیری پایه گذاری کرده است و بر این امر متمرکز خواهیم شد تا بخش از غفلتی که رهبری فرمودند جبران شود البته ایشان فرمودند 50 درصد کف کار است و هر چه بیشتر در این حوزه هزینه شود مناسب است
مویدی خاطرنشان کرد: اگرما در حوزه اعتیاد نگاه عالمانه و آسیب شناسانه داشته باشیم متوجه می شویم بسیاری از رفتارها نه تنها مشکلی حل نمی کند که می تواند تبعات منفی سر راه ما قرار دهد.باید همراه با سایر کشورها و جهان امروز گام برداریم خوشبختانه بنای خوبی گذاشته شده و توفیقات نسبی حاصل شده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: در ابتدا و شرایط بعد از انقلاب برخورد تهاجمی با اعتیاد صورت می گرفت اما با گذشت یک تا دو دهه که سیاست ها، قوانین و بخشنامه ها در حوزه اعتیاد وضع شد کشور متوجه شد نسبت به اعتیاد باید با رویکرد دیگری داشته باشد .
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از آرزوهای بنده به عنوان کهنه سرباز عرصه مبارزه با مواد مخدر این است که جامعه متوجه آسیب، بیماری و معضل اعتیاد بشود تا هر کس نقش خود را در چگونگی کاهش آسیب اجتماعی به خوبی عمل کند که البته رویکرد این بنا گذاشته شده است.
مویدی افزود: با توجه به انتظارات برخی افراد برای ریشه کنی اعتیاد، برخی می گویند با اقدامات انجام شده هنوز معتاد درخیابان بسر می برد و انتظار دارند اعتیاد ریشه کن شود این در حالی است که هیچ کشور و جزیره ای از تهدید و قاچاق مواد مخدر در امان نیست و راحت نمی توان اعتیاد را ریشه کن کرد.
وی با بیان اینکه درکشوردچار فقر دانش اعتیاد هستیم، تاکید کرد: نمی دانیم معتادان را چگونه باید شناسایی و مهار کنیم برخی استان ها می گویند ما فضا می دهیم تا اعتیاد را ریشه کن کنید اینها اقدامات خوبی است اما اعتیاد را نمی توان اینگونه حل کرد بلکه تنها راه تمرکز بر امر پیشگیری است.
وی تاکید کرد: هنوز دیر نشده است و امروز در مسیرپیشگیری از اعتیاد گام بر داشته ایم، امیداریم با همکاری خانواده، مدرسه و محله بتوانیم به سر منزل مقصد برسیم.ما سرمایه ها و دستاوردهای انقلاب کم نداریم و با اینها می توانیم به مقصد برسیم اما متاسفانه غافل هستیم. . قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدربا تاکید براینکه مهم ترین گام توانمندسازی است، گفت: در این زمینه همکاری ها بسیار خوب بوده و استقبال مناسبی نیز از سوی بخش های مختلف و حوزه علمیه شده است؛ اما انتظارمان این است که نظم، انضباط و هوشمندی را در این طرح ببنیم و این طرح اولویت آموزش و پرورش باشد.
وی از همکاران آموزش و پرورش خواست به این حد اکتفا نکنند و محتوا و پوشش آن را در دوره متوسطه تعریف کنند تا اهداف این برنامه محقق شود.
مویدی تصریح کرد: انتظار بعدی ما ظرفیت های اجتماعی است تا بتوانیم از استعدادهای آنها جهت تکمیل کردن پروژه استفاده کنیم. همچنین باید از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنیم.
وی افزود: انتظار داریم رسانه ها در تحقق این کار بزرگ همکاری داشته باشند زیرا رسانه در کاهش آسیب و ترویج فساد و مشکلات مالی می تواند نقش داشته باشد البته چون رسانه های ما دلسوز هستند ما باید ظرفیت ایجاد کنیم تا از این ظرفیت بهره مند شویم.
نشست دو روزه تخصصی آموزشی- توجیهی ویژه مدرسان و روحانیون آموزش دیده در عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد امروز برگزار شد و تا فردا ادامه دارد.
در حال حاضر دو میلیون و 808 هزار معتاد در کشور وجود دارد که 10 درصد آنان را زنان تشکیل می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha