مشاور وزیربهداشت در امور زنان با اشاره به مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر در زنان ایرانی، تاکید کرد:بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت نسبت مرگ و میر مادران درایران در دو دهه اخیر روند نزولی داشته است.

آماری از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر در زنان ایرانی

سلامت نیوز:مشاور وزیربهداشت در امور زنان با اشاره به مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر در زنان ایرانی، تاکید کرد:بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت نسبت مرگ و میر مادران درایران در دو دهه اخیر روند نزولی داشته است.

به گزارش سللمت نیوز به نقل از ایسنا،ساره محمدی  گفت: شیوع درد مفاصل کوچک و بزرگ در زنان از سن ۲۰ سالگی شروع شده و در زنان بیشتر از مردان است. همچنین شیوع درد مفاصل در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی در زنان برای مفاصل بزرگ حدود چهار برابر و برای مفاصل بزرگ حدود دو برابر بیشتر از مردان است.

وی افزود: طبق بررسی‌های  سال ۹۴ مشخص شد میزان شیوع دیابت در زنان ۱۰.۳ درصد، چاقی ۲۹.۷، فشارخون ۲۸.۱۹ درصد و چربی خون ۲۹.۵ درصد است. درمردان نیز میزان دیابت ۸.۸ درصد، چاقی ۱۵.۲۹، فشار خون ۲۸.۳۱ و چربی خون ۲۲.۵ درصد در همین سال گزارش شده است.

محممدی در ادامه  ۱۰ سرطان اول در زنان کشور از نظر میزان بروز را سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، معده، مری، خون، ریه، تیروئید، مغز وسیستم اعصاب، لنفوم و مثانه اعلام کرد.

محمدی با اشاره به کاهش مرگ ومیر مادران در دو دهه اخیر، تصریح کرد:  بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت نسبت مرگ و میر مادران در ایران در دو دهه اخیر روند نزولی داشته است. در سال ۱۳۶۹ این رقم ۱۲۳ از میان هر هزار تولد بوده است، اما این آمار در سال ۷۴ به ۸۰ مورد، در سال ۷۹ به ۵۱ مورد، در سال ۸۴ به ۳۴ مورد، در سال ۱۳۸۹ به ۲۷ مورد و در سال ۱۳۹۴ به ۲۵ مورد کاهش یافته است.

وی درباره مهم ترین عوامل مرگ ومیر زنان ۳۰ تا ۷۰ سال نیز توضیح داد و گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تومورها، حوادث غیرعمدی، بیماری‌های غدد، تغذیه و متابولیک، بیماری‌های دستگاه تنفسی، بیماری‌های دستگاه ادراری و تناسلی، دستگاه گوارش، سیستم عصبی، حوادث عمدی، عفونی و انگلی، روانی و اختلال رفتاری، اسکلتی عضلانی، بیماری‌های سیستم خونساز و دستگاه ایمنی، عوارض حاملگی و زایمان، ناهنجاری‌های مادرزادی و کوروموزومی و بیماری‌های جلدی و زیرجلدی به ترتیب مهم‌ترین عوامل مرگ زنان ۳۰ تا ۷۰ سال در کشور در سال ۹۰ بوده‌اند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha