معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نتوانستیم تراز آب دریاچه ارومیه را افزایش دهیم و نسبت به سال گذشته ۲۰ سانتی‌متر افت تراز داشتیم.

نتوانستیم تراز آب دریاچه ارومیه را افزایش دهیم/معضل ریزگردهای خوزستان ۱۰ سال دیگر رفع می‌شود

سلامت نیوز:معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نتوانستیم تراز آب دریاچه ارومیه را افزایش دهیم و نسبت به سال گذشته ۲۰ سانتی‌متر افت تراز داشتیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،مسعود تجریشی  درباره کاهش سطح تراز دریاچه ارومیه در سال جاری گفت: از سال ۷۳ تا ۹۲ و در طی ۲۰ سال، سالانه ۴۰ سانتی‌متر، تراز آب دریاچه کاهش پیدا کرده بود به صورتی که در سال ۹۲ و ۹۳ تقریبا دریاچه خشک شده بود و در برنامه احیای این دریاچه مقرر شد، در سه سال اول برنامه احیای دریاچه ارومیه تثبیت شود.

او با بیان اینکه براساس فاز اول برنامه احیا نباید سطح دریاچه طبق سنوات گذشته کاهش پیدا می‌کرد خاطرنشان کرد: بسیاری از متخصصان معتقد بودند در صورت عدم تثبیت دریاچه نمی توان آن را احیا کرد. از همین رو قرار بود تا سال آبی گذشته دریاچه تثبیت شود و ترازش کاهش نداشته باشد. این برنامه با موفقیت انجام شد البته برخی معتقدند موفقیت این برنامه به دلیل بارش های خوبی بوده که در این چند سال اخیر داشتیم و به برنامه احیا ربطی نداشته است در حالی که اینگونه نیست و ما در ۴ سال اخیر ۳۰ درصد کاهش بارش داشتیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با اقداماتی که انجام دادیم آب را به پهنه آبی رساندیم، گفت: از سال گذشته پس از تثبیت آب دریاچه قرار بود برنامه احیا شروع شود به این مفهوم که از طریق کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اقدامات لازم در این زمینه انجام شود اما از آنجا که اعتبارات احیای دریاچه ارومیه از ماده ۱۰ و ۱۲ است دولت نتوانست منابع کافی برای شرایط احیا در اختیار ما قرار دهد.

دولت منابع مالی برای احیای دریاچه ارومیه ندارد

تجریشی ادامه داد: ماده ۱۰ و ۱۲ برای بحران است و در هنگام زلزله، خشکسالی، طوفان و سیل از این بخش برداشت می شود. منابع مالی ۱۰ و ۱۲ محدود بوده و در پایان سال تخصیص پیدا می‌کند از همین‌رو دولت نتوانست به تعهدات خود در این بخش عمل کند.

وی با بیان اینکه دولت قرار است در سال آینده ۷ میلیارد دلار از همین ماده ۱۰ و ۱۲ در اختیار ناوگان حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی قرار دهد تصریح کرد: دولت منابع مالی برای احیای دریاچه ارومیه را ندارد از همین رو ما پیشنهاد دادیم که برای تامین منابع مالی مورد نیاز به سراغ سرمایه‌گذاران خارجی برویم.  بنابراین ما برنامه‌هایمان را شروع کردیم و با چند کشور نیز در این زمینه وارد مذاکره شده‌ایم و قرار است برخی از پروژه‌ها مانند تصفیه‌خانه‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار شود. با کشورهای هلند، اسپانیا و ... درباره یک پروژه خاص پیشنهاد شده و قرار است بررسی کنند.

  افت ۲۰ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در یکسال گذشته برخلاف برنامه تراز دریاچه کاهش داشته است، گفت: متاسفانه باتوجه به کمبود بارش‌ها و افزایش دما و نبود بسیاری از سازه‌ها و زیرساخت‌های لازم برای تنظیم و کنترل آب دریاچه نتوانستیم تراز آب دریاچه را افزایش دهیم و نسبت به سال گذشته ۲۰ سانت افت تراز داشتیم و این افت تراز عمدتا بر می‌گردد به اینکه نتوانستیم عمق لازم را به دریاچه بدهیم.

تجریشی با تاکید براینکه در سال جاری بسیاری از پروژه‌ها را نتوانستیم فعال کنیم، گفت: امسال هم سال آبی سختی است چراکه ما نزدیک سی درصد از بارش‌ها را از دست دادیم و باید ببینیم که دولت، کشاورزان و ستاد برای سال آینده چه برنامه‌ریزی می‌توانند برای سال ۹۷ داشته باشند.

رفع معضل گردوخاک خوزستان یک دهه زمان می‌برد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره کانون‌های گرد و خاک در استان‌ها خوزستان و تهران و برنامه احیای تالاب این استان‌ها خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای شناسایی کانون‌های گرد و خاک داریم همچنین از صندوق توسعه نیز منابع خوبی تخصیص داده شده و همه دستگاه‌های اجرایی نیز ورود کردند در حال حاضر نیز تلاش می‌کنیم در مناطقی که می‌توانیم غبار را کاهش دهیم مانند خوزستان و جنوب تهران کارهای عملیاتی خود را شروع کنیم مشاور در حال ارزیابی و تطبیق برنامه است و منابع ریالی هم از صندوق وجود دارد امیدواریم بتوانیم ظرف سه سال آینده کانون‌های گرد و غبار را مدیریت کنیم.

او ادامه داد: برای مدیریت این کانون‌ها برنامه‌های مختلفی داریم از جمله مرطوب‌سازی، غرق و کاشت گیاه، همه این برنامه‌ها نیز زمان‌بر هستند به طور مثال کاشت درخت حداقل به سه سال زمان نیاز دارد اقداماتی که در زمینه کاهش گرد و خاک صورت گرفته عملیاتی‌تر از کاهش آلودگی است در بحث کاهش آلودگی با منع تردد و تعویض ناوگان می‌توانیم در کوتاه مدت به نتیجه مطلوب برسیم اما در بحث کاهش گرد و خاک نیاز به زمان داریم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ورود گرد و خاک از کانون‌های خارجی نیز از فصل تابستان آغاز می‌شود و برای کاهش آن  نیاز به تعاملات بین‌المللی داریم گفت: با کمک تمام نهادهای حاکمیتی۳۰ الی ۴۰هزار هکتار کانون گرد و خاک در استان خوزستان شناسایی شده و اقدامات لازم برای کاهش گرد و خاک از این کانون‌ها آغاز شده است همچنین در حال شناسایی دیگر کانون‌ها هستیم. معتقدم برای مقابله با کانون‌های گرد و خاک در خوزستان باید یک دهه اقدمات انجام شود تا مشکلات به طور کامل برطرف شود.

تجریشی در پایان درباره وضعیت تالاب هامون نیز گفت: متاسفانه در هامون نیز به صورت گسترده آب در بالا دست استفاده می‌شود البته سدی وجودندارد اما در کشور افغانستان با موتورپمپ‌هایی که توسط انرژی خورشیدی کار می‌کند آب را برداشت می‌کنند. در این زمینه نیز مذاکرات با افغان‌ها شروع شده و به توافقات اولیه‌ای رسیدیم.

او خاطرنشان کرد: در هامون نیز مانند خوزستان‌ برنامه شناسایی کانون‌ها آغاز شده، منابع خوبی از صندوق ذخیره ارزی نیز برای این کار در نظر گرفته شده است. زابل برای ما مانند اهواز است و به طور جدی درباره آن فعالیت می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha