چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴

داستان از انتشار کلیپی از برخورد چند خودرو به کوه در محور چالوس شروع شد.

داستان مبهم گازوییل و یدک‌کشان جاده چالوس

سلامت نیوز: داستان از انتشار کلیپی از برخورد چند خودرو به کوه در محور چالوس شروع شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این خودروها در روزهایی‌آفتابی و در شرایطی‌که احتمال لغزنده بودن جاده به صفر می‌رسید، از مسیر منحرف و به‌کوه برخورد می‌کردند. این اتفاقات باعث شد که زمزمه‌ها و شنیده‌ها در خصوص ریختن گازوییل توسط امداد خودروهای مستقر در این محور برای کسب درآمد بیشتر و سوءاستفاده از مردم قوت بگیرد.

شنیده‌هایی‌که خبر از بیرحمی و قساوت کسانی می‌داد که به جای دستگیری از مردم حاضرند خانواده‌هایی را به کام مرگ کشانده و از خون آنها نان در بیاورند.

 باورش سخت است که یک پدر ، یک مرد و یک هم وطن حاضر باشد به بهای سیاه پوش شدن یک عده روزی سر سفره خانواده خود ببرد.

 نمی‌توان تصور کرد عده‌ای به جایی رسیده‌اند که به  چیزی جز بقای خودشان فکر نمی‌کنند و انسانیت و شرف را به جیب‌های پرپول می‌فروشند.

برای فهمیدن واقعیت دست به دامان مسئولین شدم. در نهایت هیچ یک از مسئولین حاضر نشد به صراحت ریختن گازوییل کف جاده‌ای که هزاران نفر از آن خاطره داریم را تایید یا تکذیب کند و این اولین بار بود که من از عدم قطعیت از نتیجه یک گزارشم خوشحال شدم.

حالا باید به خود بقبولانم سرعت راننده‌ها زیاد بوده و کنترل ماشین از دست‌شان خارج شده، باید خود را مجاب کنم که مردم ما هنوز خوبند و دل‌شان برای هم می‌تپد و هرگز حاضر نمی‌شوند به بهای سیاه بختی عده‌ای زندگی خود را بچرخانند. باید خودم را مجاب کنم ولی دلم را چه کنم؟؟...

فعالیت 60 امداد خودرو در محور چالوس

معاون ایمنی، فنی و بهره برداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز  در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 60 خودروی امدادی در قالب جرثقیل و یدک‌کش در  محور چالوس فعالیت دارند .

عادل منصورکیایی ادامه داد: این خودروها طی سال‌های‌گذشته به قانون تمکین نکرده  و زیر بار اخذ مجوز و فعالیت قانونی نمی‌روند و همین باعث بروز مشکلات زیادی شده است.

وی توضیح داد: بارها و بارها از آنها درخواست شده فعالیت خود را در قالب شرکت ساماندهی‌کنند ولی آنها با بیان این‌که بومی منطقه هستند و محور چالوس مال آنهاست زیر بار این موضوع نرفته‌اند.

 وی ابراز کرد: بر اساس‌گزارشات  مردمی، برخی از رانندگان این خودروها برای جابه جایی ماشین‌های تصادفی یا تعمیری نرخی خارج از حد متعارف می‌گیرند و رفتار نامناسبی نیز با مردم دارند.

ورود دستگاه قضا به موضوع

این مسئول با اشاره به فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ریختن گازوییل توسط برخی یدک‌کش‌ها در محور چالوس برای درآمدزایی گفت: هر چند مستندات و مدارک مستدلی در این خصوص وجود ندارد ولی به صورت صد درصدی نمی‌توان این موضوع را انکار کرد.

کیایی ادامه داد: اگر این موضوع صحت داشته باشد باید گفت این افراد از طریق  بازی با جان مردم نان به سفره می‌برند و برای درآمدزایی از وجدان و انسانیت گذشته‌اند.

معاون ایمنی، فنی و بهره‌برداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز اظهار کرد: برای حل این مساله و روشن شدن حقایق از حدود دو ماه پیش پای پلیس و دستگاه قضا به میان کشیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: طی این مدت چندین جلسه برای شفاف سازی و روشن شدن حقیقت در خصوص این مساله با معاون دادستان کرج برگزار شده و در نهایت مقرر شد با آن دسته از امداد خودروهایی که به قانون تمکین نمی‌کنند و هرجور که دل‌شان می‌خواهد از مردم پول می‌گیرند و رفتار می‌کنند، برخورد لازم صورت بگیرد.

تعیین نرخ مصوب برای فعالیت امدادخودروهای جاده چالوس

وی با اشاره به تعیین نرخی مصوب برای این امداد خودروها توضیح داد: با همکاری اتحادیه کامیون و جرثقیل داران نرخی برای این امداد خودروها مشخص شده و همه موظف هستند بر اساس آن از صاحبان خودروهای تصادفی و تعمیری هزینه دریافت کنند.

این مسئول توضیح داد: هزینه‌هایی‌که یدک‌کش‌های مستقر در محور چالوس از امدادخواه‌ها می‌گیرند بر اساس شاخص‌هایی چون روز تعطیل و غیر تعطیل، ابعاد خودرو و وضعیت‌کوهستانی بودن محل ارائه خدمت متفاوت خواهد بود.

وی ابراز کرد: نرخ‌های مصوب از شنبه هفته آینده بر روی شیشه امداد خودروها نصب می‌شود و در صورت تخطی از رعایت قانون، امدادخواه می‌تواند به تعزیرات شکایت و در راستای احقاق حق خود اقدام کند.

وی افزود: علاوه بر این، سه ماه به این خودروها فرصت داده شده تا  فعالیت خود را در قالب شرکت‌های امداد فنی خودرو به ثبت برسانند از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مجوز دریافت کنند.

کیایی با اشاره به این‌که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز نهادی نظارتی نیست، گفت: این اداره کل با وارد کردن پای پلیس، بخشداری و مقامات قضایی به این مساله سعی دارد هرچه سریع‌تر زمینه کاهش نگرانی مردم را فراهم کند.

انتظار برخورد شدید قانونی با متخلفان

وی ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز نیز از این شکل فعالیت امداد خودروهای محور چالوس شاکی است و برای حل این مساله به میدان آمده است.

این مسئول با بیان این‌که تخلفات این امدادخودروها تنها به‌گرفتن پول اضافی از مردم خلاصه نمی‌شود، افزود: یکی از مسائل این امدادخودروها عدم رعایت نرخ مصوب است و ممکن است تعرضات دیگری هم داشته باشند و ما به عنوان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از دستگاه‌های امنیتی، نظارتی و قضایی انتظار داریم با متخلفان برخورد لازم را صورت دهند.

معاون ایمنی، فنی و بهره‌برداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز گفت: این درست نیست که هرکس بدون ضابطه و اصول خاصی یک خودرو بردارد و با استقرار در محور چالوس از مردم سوء استفاده کند و گوشش به هیچ چیز نیز بدهکار نباشد.

وی با تاکید بر این‌که تمامی این امداد خوردها باید در قالب شرکت فعالیت کنند، ادامه داد: با این کار در صورت مشاهده تخلف شرکت باید پاسخگو باشد و دیگر با افراد حقیقی سرکار نداریم.

ضرورت حضور مستمر پلیس و نصب دوربین در محدوده‌های پرتصادف چالوس

وی با ارائه راهکارهایی جهت اثبات ریختن گازوییل توسط برخی از این امدادخوردها در محور چالوس به ایسنا گفت: باید در قسمت‌هایی از جاده چالوس که دید مناسبی ندارد و تصادفات مشکوک زیاد اتفاق می‌افتد دوربین نصب شود تا راه برای افرادی که قصد سوءاستفاده دارند بسته شود.

کیایی ابراز کرد: علاوه براین، پلیس باید به صورت مستمر در این مناطق تردد تا بتوان شنیده‌ها را به صورت مستدل به اثبات رساند.

متخلفان باهوش هستند!

وی توضیح داد: بدون شک  هیچ یک از مقامات قضایی استان نمی‌توانند بدون سند امدادخودروها را به ریختن گازوییل در محور چالوس متهم کنند بنابراین باید مدارکی غیر از شنیده‌ها ارائه کرد.

وی اظهار کرد: بدیهی است کسانی‌که با ریختن‌گازوییل با جان مردم بازی می‌کنند ساده نیستند و برای عملی کردن نیت‌شان از تاریکی شب استفاده کرده و برای این‌که شناسایی نشوند در یک محدوده خاص فعالیت ندارند.

کیایی ادامه داد: بدون شک کشاندن یک خانواده به کام مرگ برای کسب پول یکی از رذالت‌بارترین کارهایی است که می‌تواند از یک انسان سربزند و به هیچ وجه قابل توجیه نیست .

این مسئول با اشاره به این‌که برای حل این مساله  50 درصد راه را رفته‌ایم، افزود: شناسنامه‌دار کردن امداد خودرهای محور چالوس راه تخلفات احتمالی را به میزان قابل توجهی می‌بندد.

وی در پاسخ به این‌که اگر امدادخودروهای جاده چالوس در مهلت تعیین شده به قانون تمکین نکنند، چه برخوردی را شاهد خواهند بود؟ گفت: در نهایت با یک حکم قضایی از ادامه فعالیت‌شان در این محور جلوگیری می‌شود تا تکلیف‌شان مشخص شود.

قبل از انتشار کلیپ به موضوع  امدادخودروهای جاده چالوس ورود کردیم

در بخش دیگری از این‌گزارش معاون دادستان کرج با اشاره به این‌که هنوز مستندات کافی برای اثبات ریختن گازوییل توسط امداد خودروها در محور چالوس وجود ندارد، گفت: قبل از انتشار کلیپ‌های مربوط به ریختن گازوییل در جاده چالوس توسط امداد خودروها، دادستانی کرج به واسطه شکایات مردمی در خصوص دریافت هزینه‌های خارج از عرف  از امدادخواهان و رفتارهای نامناسب صاحبان خودروهای یدک‌کش با مردم،  به موضوع ورود کرده بود ولی انتشار این کلیپ‌ها حساسیت رسیدگی به این مساله را چند برابر کرده است.

رد یا تایید ریختن گازوییل در جاده چالوس ساده نیست

محمد آقایاری ادامه داد: هرچند مستندات کافی برای اثبات ریختن گازوییل توسط امداد خودروها در محور چالوس وجود ندارد و صرفاگزارشات مردمی و شنیده‌ها این مساله را تایید می کند، ولی نمی‌توان این اتفاق را به طور کامل رد کرد .

وی توضیح داد: حتی اگر دستگاه قضا بر اساس شنیده‌ها و تجربیات مردم به این قطع برسد که برخی از امدادگران این محور برای کسب درآمد اقدام به این کار غیر انسانی می‌کنند، بدون مستندات و ادله موثق نمی‌توان کسی را محکوم کرد.

وی ابراز کرد: دادستانی کرج به به واسطه مدعی العموم بودن و برای احقاق حقوق عامه به این مساله ورود کرده و تا مشخص شدن واقعیت‌ها پیش می‌رود.

وی افزود: بدون شک اعمال سلیقه‌های شخصی، برخورد نامناسب با مردم و گرفتن هزینه‌های هنگفت از امدادخواهان به هیچ وجه قانونی نیست و باید با متخلفان برخورد لازم صورت بگیرد.

مردم سامانه 141 را فراموش نکنند

این مسئول با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی خودروهای امدادی محور چالوس ابراز کرد: کلیه این رانندگان موظف به دریافت کد، ارائه مشخصات کامل  از جمله نام و نام خانوادگی، محل دقیق سکونت و شماره تماس شده‌اند، و به نوعی بانک اطلاعاتی ای از آنان ایجاد شده تا در صورت تخلف قابل پیگیری باشند.

آقایاری توضیح داد: با توجه به نزدیک بودن ایام عید نرخ مشخصی نیز برای فعالیت این خودروها تعیین شده و شهروندان باید هزینه دریافت خدمات خود را براساس این نرخ پرداخت کنند.

وی اظهار کرد: مردم از این به بعد می‌توانند از طریق سامانه 141 اعتراضات و شکایات خود را اعلام کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

معاون دادستان کرج گفت: درکنار موارد مذکور تعزیرات استان نیز به صورت واحدی مجزا با خودروهای امدادی ای خدمات خود را گران‌تر از حد عرف ارائه می‌دهند و یا رفتار نامناسبی با مردم دارند، برخورد می‌کند.

اگر ریختن گازوییل تایید شود به عنوان شروع به قتل لحاظ می‌شود

وی درخصوص این‌که اگر موضوع پاشیدن گازوییل در محور چالوس به اثبات برسد، ادامه داد: در صورت اثبات این موضوع ، اقدامات صورت گرفته به عنوان شروع به قتل لحاظ می‌شود و عاملان  تحت تعقیب قرار گرفته و به حداکثر مجازات خواهند رسید.

وی ادامه داد: سال گذشته یک تصادف زنجیره ای در محور چالوس اتفاق افتاد و دادسرای تصادفات استان مامور نظارت بر این پرونده شد و شواهد به وضوح نشان می‌داد که روی زمین گازوییل ریخته شده ولی چون تصادفات زنجیره‌ای بود کارشناس نتوانست به صورت قطع مشخص کند که این گازوییل تعمدی به زمین ریخته یا بر اثر برخورد خودروها بوده است.

این مسئول اظهار کرد: اگر مردم مستنداتی در خصوص ریختن گازوییل توسط امدادگران این محور دارند به دادستانی ارائه دهند تا با عوامل برخورد قانونی صورت بگیرد.

امکان خطر ساز بودن آسفالت محور چالوس بررسی می‌شود

آقایاری  در ادامه با بیان این‌که در مورد جنس آسفالت مناطق پرتصادف محور چالوس نیز علامت سوال‌هایی وجود دارد، به ایسنا گفت: آسفالت منطقه آسارا به صورت پلیمری است و لغزنده‌تر از آسفالت‌های معمولی به نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شده اداره راه از آسفالت مناطقی که تصادفات زیادی رخ می‌دهد نمونه برداری کنند و با آزمایش، سهم نوع آسفالت را در وقوع تصادفات این محور مشخص‌کنند.

وی در پایان گفت: تمام یدک‌کش‌های جاده چالوس باید به دستورالعمل ابلاغ شده تمکین کنند و در غیر صورت اجازه فعالیت نخواهند داشت و پلیس راه تمام خودروها را توقیف و به به پارکینگ دلالت می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha