مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت از راه‌اندازی «فروشگاه‌های سلامت» به جای داروخانه‌های طبیعی خبر داد.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت از راه‌اندازی «فروشگاه‌های سلامت» به جای داروخانه‌های طبیعی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمود خدادوست در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی مراکزی برای فروش داروهای گیاهی توضیح داد و گفت: طرح داروخانه‌های طبیعی به دلیل اینکه داروسازان کمی در این زمینه توجیه نبودند با چالش روبرو شد و با وجود ابلاغ آیین نامه آن اجرا نشد. به همین دلیل با اندکی تغییر و اصلاح، در سال جدید با نام فروشگاه سلامت فعالیت می‌کنند. با توجه به جلساتی که با سازمان غذا و دارو داشتیم، امیدواریم با اصلاح مواردی که داروسازان را نگران کرده بود، این مراکز در سال ۹۷ راه‌اندازی شوند.

وی افزود: تمرکز این مراکز، فروش داروهای گیاهی و گیاهان دارویی بسته بندی شده و استاندارد است. ما معتقد هستیم اگر قرار است فرآورده طبیعی و گیاهی عرضه شود، مسئول فنی باید داروساز باشد. این دارو ساز می‌تواند داروسازی عمومی باشد که دوره‌های کوتاه مدت طب ایرانی را گذرانده  یا داروسازهای سنتی باشند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به راه‌اندازی دو مرکز طب ایرانی در دو بیمارستان در یزد و مشهد، اظهار کرد:  این مراکز به صورت آزمایشی فعالیت می‌کنند تا نحوه تعامل آنها با طب رایج در بیمارستان‌ها تنظیم شود. در قانون برنامه ششم، توسعه بیمارستانی وزارت بهداشت مصوب شده است که این مراکز به تدریج در بیمارستان‌های آموزشی توسعه یابند.

خدادوست اضافه کرد: بعد از اجرای آزمایشی طرح، برطرف شدن نقایص آن و موفق بودن تعامل و تلفیق این خدمات با طب رایج، می‌توانیم آن را توسعه دهیم. علاقمندی بیمارستان‌ها نیز به راه‌اندازی این بخش بیشتر شده است. یکی از مشکلاتی که در این زمینه با آن روبرو شده‌ایم بیمه نبودن خدمات طب ایرانی است؛ اگر نتوانیم این خدمات را تحت پوشش بیمه ببریم، فشار اقتصادی زیادی به مراجعان وارد می‌شود. در حال حاضر ضمن ادامه درمان با طب رایج، این دو مرکز به صورت مشاور در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند. اگر این خدمات بیمه شوند، می‌توان بیمار را در بخش طب ایرانی بستری کرد و در صورت نیاز به مشاوره طب رایج از متخصصان این حوزه کمک گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha