شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 240125

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند گفت: در تغذیه کودک باید نکات مهمی را رعایت کرد تا مواد غذایی مورد نیاز او تامین شود.

نکات رفتاری در تغذیه کودک

سلامت نیوز:کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند گفت: در تغذیه کودک باید نکات مهمی را رعایت کرد تا مواد غذایی مورد نیاز او تامین شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،«زهره امیرپور»، اظهار کرد: کودک باید در زمان خوردن در وضعیت راحت قرار گیرد و غذا نزدیک او باشد تا بتوانند به راحتی بدون اینکه تحت فشار قرار گیرد غذا بخورد.

وی افزود: لوازم غذا خوردن کودک باید از جنس نشکن باشد چرا که در صورت شکستن ظرف، کودک ممکن است احساس یاس کند یا والدین با او عصبانی شوند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند با بیان اینکه رنگ مواد غذایی در اشتهای کودک و علاقه او به غذا تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: خوردن غذاهایی با رنگ‌های سبز، نارنجی و زرد برای کودک جالب است.

امیرپور ادامه داد: کودک باید به جای آب میوه صنعتی از آّمیوه طبیعی کودک استفاده کند چرا که در آبمیوه صنعتی، مواد قندی، رنگ و ماده معطر اضافه شده است.

وی با بیان اینکه غذا خوردن در یک ساعت معین سبب تحریک اشتهای کودک می‌شود، افزود: خستگی، مهم‌ترین عامل از بین بردن اشتهای کودک است.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند با بیان اینکه بهتر است کودک به دور از عجله غذا بخورد، اظهار کرد: دادن غذای یکنواخت و تکراری سبب بیزاری کودک می‌شود حتی اگر غذای مورد علاقه کودک پشت سر هم به کودک داده شود، کودک از خوردن آن خودداری می‌کند.

امیرپور ادامه داد:  باید کودک را با انواع غذاهای مختلف آشنا کرد و بهتر است غذای جدید را فرد بزرگ تر خانواده بخورد تا الگویی برای کودک باشد.

وی با بیان اینکه بی‌تحرکی، خواب ناکافی و بیماری کودک موجب بی اشتهایی کودک می‌شود، افزود: با سه وعده غذایی اصلی نیازهای کودک تامین نمی‌شود و باید توجه داشت که میان وعده نیز سهم کوچکی در تامین نیازهای غذایی کودک دارد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند ادامه داد: بنابراین میان وعده باید بین وعده ‌های اصلی به کودک داده شود، به طوری که دو تا سه ساعت با وعده اصلی فاصله داشته باشد.

امیرپور ادامه داد: میان وعده‌هایی مانند شیر پاستوریزه یا جوشیده، نان و پنیر، خرما، بیسکویت و میوه و خشکبار مانند بادام، پسته، گردو، کشمش و توت خشک برای تغذیه کودک، مناسب است.

وی اظهار کرد: از دادن تنقلاتی مانند چیپس و پفک باید خودداری کرد چرا که خوردن این مواد غذایی اشتهای کودک را کم کرده و باعث می‌شود تا نتواند غذای اصلی را بخورد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند بیان کرد: برنامه غذایی مناسب کودکان سنین زیر پنج سال باید روزانه حاوی تمام گروه‌های غذایی اصلی شامل؛ نان و غلات، میوه ها و سبزی ها، شیر و لبنیات، گوشت و جانشین ها باشد.

امیرپور ادامه داد: کودک باید در روز حداقل پنج وعده غذا شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده بخورد.

وی اظهار کرد:  صبحانه کودک مهم‌ترین وعده غذایی است و مصرف آن موجب یادگیری بهتر و دقت بیشتر کودک می‌شود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند یادآور شد: برنامه غذایی کودک را باید طوری تنظیم کرد که صبحانه را با سایر افراد با خانواده بخورد تا عادت به صبحانه خوردن در او ایجاد شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha