بیش از 30 درصد افراد از نفخ های مکرر شکایت دارند. در حالیکه در بیشتر موارد مصرف برخی خوراکی های خاص و نوشیدنی های گازدار مقصر هستند، اما در برخی موارد این نفخ ها به دلیل مشکلی بسیار جدی رخ می دهند.

چه موقع نفخ خطرناک است؟

بیش از 30 درصد افراد از نفخ های مکرر شکایت دارند. در حالیکه در بیشتر موارد مصرف برخی خوراکی های خاص و نوشیدنی های گازدار مقصر هستند، اما در برخی موارد این نفخ ها به دلیل مشکلی بسیار جدی رخ می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، در اینجا علائمی را به شما معرفی می کنیم که اگر همراه با نفخ دیده شوند، می توانند نشان دهنده بیماری خطرناکی باشند.


درد لگن
اگر چه نادر است، اما درد لگن نشان دهنده سرطان تخمدان باشد، به ویژه اگر این درد با احساس سیری سریع و ناگهانی در حین خوردن غذا و احساس نیاز زیاد به دفع مدفوع و ادرار همراه باشد. این حالت ناشی از انباشت مایع در شکم می باشد که به نام بیماری آسیت شناخته می شود و یا ناشی از فشار توده تخمدان به شکم یا لگن خاصره خواهد بود. بررسی ها نشان داده اند که تنها یک سوم زنان از ارتباط این علائم با سرطان تخمدان آگاه هستند.
چه باید کرد: نگران نباشید، زیرا اغلب اوقات این علائم به شرایط خوش خیم، مانند فیبروئیدها اشاره دارد.اما شما بایددر اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا مشکل تان مورد بررسی قرار بگیرد. اغلب برای غربالگری سرطان تخمدان از دو آزمایش کمک گرفته می شود:
- سونوگرافی از طریق واژن
- آزمایش خون CA-125

کاهش وزن
در بیماری سلیاک، بدن شما دارای واکنش خودایمنی به گلوتن است که باعث آسیب به روده شما می شود.اما برآورد شده است که در برخی کشورها تا 83 درصد از مردمدچار بیماری سلیاک، یا تشخیص داده نشده یا اشتباه تشخیص داده شده اند. در حالی که رایج ترین نشانه های این بیماری اسهال و کاهش وزن همراه با نفخ است، تقریبا نیمی از تمام بزرگسالان مبتلا به سلیاک دارای علائمی هستند که در ارتباط با دستگاه گوارش آن ها نیست، از جمله آنمی، بثورات پوستی، سردرد و پوکی استخوان زودرس.
چه باید کرد: با یک متخصص گوارش ملاقات داشته باشید. او می تواند یک آزمایش خون را برایتان تجویز کند که برخی از انواع آنتی بادی های موجود در خون شما را نشان می دهد که نشان دهنده بیماری سلیاک است.اگر تست مثبت باشد، شما نیاز به یک آندوسکوپی دارید تا پزشک بتواند نمونه بافتی کوچکی از روده کوچک تان گرفته و آن را تجزیه و تحلیل کند تا آسیب را مشاهده نماید.اگر سلیاک دارید، درمان، یک رژیم غذایی بدون قند است.اما قبل از انجام این آزمایش و صحبت کردن با دکتر خود سعی نکنید از مصرف گلوتن بپرهیزید تا جواب آزمایش منفی کاذب شود.

درد شدید شکمی
هر چند که می توان به راحتی این درد را به عادت های ماهیانه و یا مشکلات معده ربط داد، اما اگر درد در قسمت چپ پایینی شکم باشد، ممکن است دیورتیکولیت داشته باشید، وضعیتی که در آن کیسه های کوچکی در خط پایینی روده بزرگ گسترش یافته و ملتهب می شوند. در حالیکه این بیماری، به عنوان یک بیماری در افراد مسن شناخته شده است اما در مواردی افراد زیر 40 سال نیز به آن دچار شده اند. (محققان مطمئن نیستند که چرا این مشکل رخ می دهد، اما یکی از نظریه ها این است که دلیل آن چاقی و رژیم غذایی دارای فیبر کم است.)
چه باید کرد: احساس تنگ و محدود شدن شدید شکم، به ویژه اگر با تب همراه است، نشانه نیاز فوری شما به ملاقات با پزشک است.به احتمال زیاد به آزمایشات خون، ادرار و مدفوع نیاز خواهید داشت تا دیگر منابع عفونت را از دست ندهید و اگر دیورتیکولیت هنوز محرک ترین عامل باشد، احتمالا سی تی اسکن دریافت خواهید کرد.درمان آنتی بیوتیک است؛ همچنین در حالی که روده شما بهبود می یابد، شما چند روز باید رژیم غذایی مایع را دنبال کنید.
پس از بهبودی نیز، جهت جلوگیری از عود مججد بیماری، می توانید فیبر بیشتری استفاده کنید.

ترشحات بدبوی واژن
تقریبا پنج درصد از تمام زنان بارور (در سن 18-44 سالگی) بیماری التهابی لگن (PID) را تجربه کرده اند، وضعیتی که در آن بیماری جنسی درمان نشده مانند کلامیدیا یا گونوره آ ، از طریق واژن به لوله های رحم یا خود رحم منتقل می شود و باعث تب و لرز و اگر بدون درمان رها شود، ناباروری خواهد شد.اما در مراحل اولیه، علائم می توانند ظریف تر باشند، مانند درد لگن خفیف، خونریزی نامنظم یا ادرار مشکل.
چه باید کرد: سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید، پزشک شما را برای کلامیدیا و گونوره آ تست می کند و آزمایش ادرار و خون را برای بررسی عفونت تجویز می کند.گاهی اوقات آنها برای تعیین اینکه عفونت چقدر گسترش یافته است نیز، باید سونوگرافی یا حتی لاپاروسکوپی را انجام دهند (قرار دادن یک دوربین کوچک از طریق برش جراحی در ناحیه شکم برای بررسی قسمت های زنانه داخلی). درمان، آنتی بیوتیک است، و در موارد بسیار نادر، جراحی کمک کننده خواهد بود.

اسهال خونی
نفخ (باد کردن) همراه با درد شکمی مکرر و اسهال، اغلب می تواند علائم بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت زخمی باشد که هر دو باعث التهاب دستگاه گوارش شما می شوند.در بیش از 40 درصد موارد، افراد علائمی غیر از علائم مربوط به روده را نشان می دهند مانند مشکلات بینایی (معمولا درد چشم و دید تیره)، بثورات پوستی و خستگی!
چه باید کرد: باید به پزشک متخصص مراجعه کنید، او تست هایی همچون آزمایش خون، برای بررسی التهاب،آزمایش مدفوع برای باکتری ها یا عفونت های انگلی؛ و آندوسکوپی برای بررسی و بیوپسی بخشی از مجاری گوارشی شما را توصیه می کند. خبر خوب این است که برای درمان این مشکل بسیاری از داروهای ضد التهابی مثل سولفاسالازین (Azulfidine) و داروهای مهارکننده سیستم ایمنی مانند(Remicade) Infliximab یا Adalimumab(Humira)وجود دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha