معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای طرح پزشک خانواده مستلزم اختصاص اعتبارات جدید در سال 97 است در غیر این صورت اجرای آن غیر ممکن بوده و آن را متوقف می کنیم .

اگر مجلس بودجه ندهد طرح پزشک خانواده را متوقف می‌کنیم

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای طرح پزشک خانواده مستلزم اختصاص اعتبارات جدید در سال 97 است در غیر این صورت اجرای آن غیر ممکن بوده و آن را متوقف می کنیم .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، اگر مجلس بودجه ندهد طرح پزشک خانواده را متوقف می‌کنیمعلیرضا رئیسی، درباره انتقادات وارد شده به طرح تحول سلامت گفت: باید میانگین دریافتی پزشکان در سطح کشور را ببینیم و استثنایی برای کسی قایل نشویم. این در حالی است که بیش از یک سالی می شود که پزشک‌هایی که در طرح تحول سلامت مشارکت داشته اندحقوق  نگرفته و بیمه‌ها هم به تعهد خود عمل نکرده اند.

وی افزود: قرار بود از محل صرفه جویی هدفمندی یارانه‌ها اعتباراتی به وزارت بهداشت تزریق شود اما با وجود ثبت این وعده، عملا پولی به وزارت بهداشت پرداخت نشده است.

رئیسی با اشاره به  اینکه سطح خدمات امروز وزارت بهداشت نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست، عنوان کرد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت پرداختی از جیب مردم نزدیک ۶۰ درصد بوده و  امروز میزان آن به ۳۷ درصد کاهش یافته است که  این اقدام  تحت تاثیر بازسازی مراکز درمانی، خدمات رسانی پزشکان در مناطق محروم، عدم دریافت هزینه  تجهیزات از مردم  و تامین آن در خود بیمارستان‌ها  ممکن شده است .

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه هزینه کردن پول توسط دولت در راستای سلامت مردم را نباید غلط بدانیم؛،اظهار داشت: با وجود سطح بالای خدمات ارائه شده به مردم، وزارت بهداشت از بیمه ها بیش از ۱۵ هزار میلیارد طلب دارد.

لازم به ذکر است باتوجه به افزایش خانه‌های بهداشت، مراکز جامع سلامت و تعداد مراقبین به نظام سلامت کشور، دسترسی  قشر محروم به خدمات درمانی کم است . بنابراین به منظور حفظ عدالت و دسترسی همه افراد به خدمات درمانی باید شاخص‌ها را  بررسی و رضایت آن‌ها را مدنظر قرار دهیم.

وی اضافه کرد:  خودمان هم معتقدیم  در برخی زمینه های  طرح تحول سلامت اشکال وجود دارد اما این مشکلات ریشه ای و عمقی نبوده و  باادامه روند اصلاح اشکلات، رفع می شود.

رئیسی در ادامه با اشاره به تأکید مجلس، دولت و قانون برنامه چهارم پنجم و ششم بر اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع  گفت: در مجلس همه گلوی خود را پاره می‌کنند که بهداشت بر درمان مقدم است و طرح پزشک خانواده اجرا شود، هزینه‌ها پایین می‌آید، اما در عمل که می‌رسد بودجه را کم می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد:در حال حاضر مدل های متعددی برای طرح پزشک خانواده طراحی و زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن آماده شده است،  در حالی که  اعتبار را کم کرده اند و من اعلام می‌کنم با این اعتبار اصلا قادر به اجرای این طرح نیستیم . بنابراین اگر واقعا شعار نمی‌دهیم باید متناسب با برنامه، منابع مناسب هم تخصیص داده شود.

وی در خصوص میزان موفقیت آزمایش طرح پزشک خانواده گفت: به نسبت ۶۰ درصدی که این طرح در دو استان فارس و مازندران اجرا شد در بحث صرفه جویی در هزینه‌ها و نظام‌مند کردن ارجاع خیلی موفق بوده ایم. در این شرایط میزان تجویز آنتی بیوتیک‌ها و کورتون نسبت به دیگر نقاط کشور بسیار کاهش یافته و میانگین ریالی نسخ نیز بسیار پایین آمده است . همچنین  تجویز دارو از جانب پزشکان با منطق بیشتری انجام می شود.

رئیسی با تاکید بر آمادگی ۷۰ درصدی زیرساخت‌ها برای اجرای سراسری طرح پزشک خانواده در سطح ملی گفت: در گذشته پزشکان فعال در حیطه پزشک خانواده، از آموزش و آمادگی لازم برخوردار نبوده اند، اما در حال حاضر   متخصص پزشک خانواده تربیت شده و در محتوای آموزشی پزشکان عمومی تغییراتی ایجاد کرده ایم.

معاون وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم طرح پزشک خانواده را در سال  ۹۷ به صورت گام به گام آغاز کنیم اما این امر منوط به اختصاص اعتبار جدید بوده و در صورت عدم پرداخت آن ،از اجرای این طرح را متوقف می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha