عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: عرضه داروهای گیاهی در فروشگاه های سلامت امکان پذیر نیست.

عرضه داروهای گیاهی در فروشگاه های سلامت شدنی نیست

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: عرضه داروهای گیاهی در فروشگاه های سلامت امکان پذیر نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، همایون هاشمی  در واکنش به اظهارات مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت مبنی بر راه اندازی فروشگاه های سلامت به جای داروخانه های طبیعی، افزود: طرح احداث داروخانه های گیاهی طی سال های اخیر در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت و حتی آیین نامه آن ابلاغ شد و مسئولان وزارت بهداشت نیز به دنبال ارائه مجوز بودند اما در حال حاضر مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت مطرح می کند که به دلیل توجیه نبودن داروسازان و با وجود ابلاغ آیین نامه با اندکی تغییر و اصلاح در سال ۹۷ فروشگاه های سلامت جایگزین داروخانه های طبیعی می شوند.

وی ادامه داد: در حالی که فروشگاه های سلامت هیچ ربطی به وزارت بهداشت ندارد و در واقع این فروشگاه ها به منزله سوپرمارکتی است که برخی از محصولات سلامت محور را عرضه می کنند و حتی ایجاد آن نیازی به ارائه مجوز از سوی وزارت بهداشت ندارد.

هاشمی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت بر اساس برنامه ششم توسعه باید نسبت به ادغام طب سنتی در نظام سلامت اقدام کند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره در خصوص طب سنتی و گسترش استفاده از گیاهان دارویی در سیاست های ابلاغی سلامت توصیه های فراوانی کرده است.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت در قانون برنامه پنجم توسعه نیز مکلف به بسترسازی توسعه و استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی شده و از سویی در سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی که توسط شورای عالی فرهنگی مصوب شده، ۱۱ راهبرد و ۴۸ اقدام ملی برای توسعه طب سنتی، گیاهان دارویی و فراورده‌های طبیعی در نظر گرفته شده است بنابراین وزارت بهداشت باید نسبت به توسعه و گسترش طب ایرانی-اسلامی اقدام و آن را در نظام سلامت ادغام کند.

هاشمی احداث داروخانه های گیاهی را در کاهش تخلفات عطاری ها، جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی و سروسامان دادن به وضعیت نامطلوب طب سنتی و  موثر دانست و گفت: احداث فروشگاه های سلامت در شان وزارت بهداشت نیست و باید داروخانه های گیاهی را احداث کند؛ وزارت بهداشت می تواند بخشی از فضای داروخانه ها را به عرضه داروهای گیاهی اختصاص دهد.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که طب سنتی ایران ویژگی ها و ظرفیت های بالایی دارد که بخشی از طب  کشورهای چین و یونان از ایران نشات گرفته است هر چند علمی بودن، اصالت و قدمت طب ایرانی واقعیتی انکارناپذیر است اما متاسفانه این مهم در کشور مورد غفلت گرفته و هنوز نتوانسته ایم اختلافات داخلی را حل کنیم  و به گونه ای در این رابطه تعلل کرده ایم که کشورهای دیگر در این زمینه از ما پیشی گرفته اند.

وی افزود: ارائه و عرضه داروهای گیاهی در فروشگاه های سلامت امکان پذیر نیست و هیچ محلی از اعراب ندارد بلکه نیاز است برای فروش دارو داروخانه ایجاد و تاسیس شود زیرا این چرخه کاملا تخصصی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: بهتر است مسئول فنی مراکز عرضه داروهای گیاهی داروساز باشد و نیاز است وزارت بهداشت در جایگزینی داروخانه های گیاهی و طبیعی با فروشگاه های سلامت تجدید نظر کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha