رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: به علت مرخصی رفتن جراحان در نوروز، تعداد عمل‌های جراحی‌ها در اسفند زیاد شده و نیاز کشور به خون افزایش پیدا کرده‌است

افزایش تعداد عمل‌های جراحی‌، علت کمبود خون در اسفند

سلامت نیوز:رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: به علت مرخصی رفتن جراحان در نوروز، تعداد عمل‌های جراحی‌ها در اسفند زیاد شده و نیاز کشور به خون افزایش پیدا کرده‌است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،علی اکبرپور فتح‌الله (رئیس سازمان انتقال خون ایران)  درباره کاهش ذخیره خونی کشور در روزهای پایانی سال گفت: در پایان سال همیشه این مسئله اتفاق می‌افتد و جزو کمبودهای فصلی هست به این علت که تعداد جراحی‌های انتخابی در دهه اول و دوم اسفند افزایش پیدا می‌کند، چون بسیاری از جراحان به دنبال مرخصی گرفتن در ایام عید هستند، برای همین نیاز کشور به خون افزایش پیدا می‌کند و همزمان تغییرات فصلی و استقبال نوروز هم باعث می‌شود؛ تعداد مراجعه برای اهدای خون کاهش پیدا کند.

وی افزود: سازمان به دنبال این هست با ذخیره بالایی وارد ایام نوروز شود به خاطر اینکه پیک تصادفات در این ایام هست و با افزایش مسافرت های شهری مواجه‌ایم ولی تلاش می‌کنیم، منابع خونی را مدیریت کنیم.

پور فتح‌الله با بیان اینکه گلبول قرمز تا ۴۲ روز قابل نگهداری است، گفت: تمایل داریم گلبول‌های قرمز را در طول مدت های کوتاه‌تر مصرف کنیم، اما ماندگاری پلاکت محدودیت دارد که برای جبران کمبود آن مراکز انتقال خون در ایام نوروز در دسترس شهروندان است.

رئیس سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه در سال ۹۶ ذخیره خونی خیلی خوبی داشتیم، عنوان کرد: شرایط مناسب ذخیره خون را هفت برابر مصرف روزانه هر کشور می‌دانند که ما در سراسر کشور تلاش می‌کنیم این رقم را حفظ کنیم و به طور متوسط به جز ایام خاص مثل ماه رمضان و اسفند ماه، همیشه هفت برابر مصرف روزانه ذخیره خونی داشتیم.

وی اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته شاخص اهدای خون ۳۳ واحد، در کشورهای با شاخص رشد متوسط، ۱۳.۵ واحد و در کشورهای با شاخص رشد کم، ۴.۵ واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت است و شاخص اهدای خون ایران که در رده کشورهای با شاخص رشد متوسط قرار دارد، دو برابر کشورهای مشابه خود است.

پور فتح‌الله با بیان اینکه در سال ۹۶ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مراجعه داشتیم و ۲ میلیون و یکصدهزار نفر موفق به اهدای خون شدند، گفت: بیش از ۵۲ درصد از اهداکنندگان خون در ایران، اهدا کنندگان مستمر خون هستند و در تلاش برای افزایش این شاخص هستیم، زیرا اهداکنندگان مستمر خون، سالم‌ترین خون مورد نیاز را تامین می‌کنند.

رئیس سازمان انتقال خون در پایان بر لزوم اهدای خون توسط مردم در ایام تعطیلات نوروزی تاکید کرد و گفت در ایام تعطیلات همکاران ما در سراسر کشور برای دریافت خون اهدایی از شهروندان برنامه ریزی می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha