در دقایق نود سال ۹۶، همچنان بخشی از فرهنگیان منتظر مطالبات ۹ ماهه و ۶ ماهه خود از آموزش و پرورش هستند.

دقایق ۹۰ سال ۹۶ ؛ پرداخت معوقات فرهنگیان در ابهام

سلامت نیوز:در دقایق نود سال ۹۶، همچنان بخشی از فرهنگیان منتظر مطالبات ۹ ماهه و ۶ ماهه خود از آموزش و پرورش هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، به نظر می رسد با روندی که پیش می رود باید به جای «حقوق فرهنگیان» نام «پس انداز فرهنگیان» به دریافتی آنها بگوییم و اینگونه که فرهنگیان با پرداخت حقوق خود رو به رو هستند باید این شغل را به عنوان شغل دوم خود در نظر بگیرند چرا که وقتی یک معلم پس از ۹ ماه حقوق خود را طلبکار باشد، دیگر نمی توان آن را حقوق معوقه به حساب آورد. حقوق مبلغی است که باید بتواند امورات جاری یک فرد را برآورده کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش از کسری ها و بدهی های آموزش و پرورش گفته است که هنوز پول مهدکودک فرزندان فرهنگیان، لباس خدمتگزاران، فوق‌العاده نوبت دوم مدیران مدارس، بخشی از بیمه تکمیلی کارکنان، بخشی از خرید خدمات و برون‌سپاری هنرستان‌ها و...پرداخت نشده است و از همه مهمتر پرداخت ۹ ماه حق‌التدریس رسمی و ۶ ماه حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی در هاله ای ابهام است.

برای پرداخت پاداش پایان‌خدمت بازنشسته‌ها نیز دولت به آموزش و پرورش پول از خزانه قرض داده است.

خیلی از فرهنگیان می گویند باز جای شکرش باقی است در این دقایق نود عیدی و حقوق کارکنان قراردادی و حق التدریس آزاد پرداخت شده است.

این روزها گلایه های دیگری هم از سوی فرهنگیان زن مجرد مطرح شده است که حق عائله مندی که در فیش حقوقی آنها پیش از این وجود داشت از دی ماه کسر شده است. در واقع طبق تحقیق و رویت فیش های حقوقی برخی از فرهنگیان زن مجرد توسط خبرنگار مهر، شاهد کاهش حقوق بیش از ۱۰۰ هزار تومان از دی ماه در این فیش های حقوقی هستیم که البته این مبلغ در برخی مواقع هر سه ماه دی، بهمن و اسفند از فیش حقوقی اسفندماه کسر شده است که رقم قابل توجهی است.

هرچند طبق ابلاغیه معاونت پشتیابی آموزش و پرورش آن دسته از شاغلین زن که همسر آنان معلول و یا از کارافتاده کلی باشد و یا زنان مجردی که قبلاً همسر داشته‌اند و بعداً به هر دلیل فاقد همسر شده‌اند، کماکان مشمول برخورداری از کمک هزینه عائله‌مندی خواهند بود اما نکته این است که این حق عائله مندی برای زنان مجرد چرا در حقوق آنها گنجانده شده و اگر دلایلی مانند اینکه حقوق آنها به یک حداقلی برسد داشته، چرا به یکباره این افراد از این دریافتی محروم شدند. آیا نمی شد برای جلوگیری از شوک این کم شدن حقوق، عنوان جایگزینی برای حق عائله مندی برای فرهنگیان زن مجرد قائل شد، یا قرار است کسری بودجه آموزش و پرورش از همین روش ها جبران شود، بسیاری از این فرهنگیان ممکن است مجرد باشند اما خانواده ای را اداره کنند و در هر صورت این کسری در فیش حقوقی به نارضایتی ها دامن می زند؛ حتی اگر قانونی باشد.

به نظر می رسد از هر طرف نگاه کنیم اسفند ماه، روزهای خوشی برای فرهنگیان نیست و معلمان در دقایق نود همچنان منتظر خبر واریز مطالبات خود هستند. این در حالی است که آموزش و پرورش در اصل توسط همین فرهنگیان باید به اهداف مترقی خود برسد. وقتی وزیر آموزش و پرورش مدام از شادی و نشاط دانش آموزان سخن می گوید قطعا باید فکری برای آسایش خیال تربیت کنندگان فرزندانمان و کسانی که قرار است هدایتگر دانش آموزان به سمت شادی و نشاط باشند ایجاد کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha