کادر پزشکی و مردم در مراکز درمانی باید خانواده های دارای کودکان اوتیسم را درک کنند چراکه این کودکان هنگام تزریق یک آمپول ساده واکنش بیشتری نشان می دهند و کادر پزشکی باید با عطوفت بیشتری این کار را پیش ببرند و مردم هم باید اجازه دهند کودک بی قرار زودتر کارش انجام شود.

مردم و کادر پزشکی خانواده های دارای کودکان اوتیسم را بیشتر درک کنند

سلامت نیوز:مسئول آموزش، پژوهش و توانبخشی انجمن اوتیسم ایران گفت: کودکان دارای اختلال اوتیسم دارای رفتارهای کلیشه‌ای، بی تابی و بی قراری هستند و مردم نباید به این کودکان نگاه خیره و کنجکاوانه داشته باشند.

سینا توکلی در گفت و گو با ایرنا افزود: در ایام نوروز، کلینیک های توانبخشی و مدارس کودکان دارای اختلال اوتیسم تعطیل هستند و کودکان زمان بیشتری را در خانه سپری می کنند که این ماندن در خانه توام با بی قراری، رفتارهای کلیشه‌ای و مشکلات حسی است.

وی ادامه داد: بنابراین خانواده ها برای اینکه حال این کودکان بهتر شود ناگزیرند آنان را به مراکز تفریحی و فرهنگی مانند سینما، پارک و شهربازی ببرند.وی اضافه کرد: مسئولان و کارکنان مراکز فرهنگی و تفریحی و همچنین مردم باید این کودکان دارای اختلال اوتیسم را درک کنند چراکه این کودکان، تحمل ماندن در صف را ندارند.مسئول آموزش ، پژوهش و توانبخشی انجمن اوتیسم ایران گفت: البته این مساله به آن معنا نیست که این کودکان به ابتدای صف بروند بلکه به آن معنا است که اگر مردم کودک بی قراری را دیدند، نگاه خیره به او نداشته باشند و از خانواده ها سئوال نپرسند و اجازه دهند کودک و خانواده او راحت باشند.

توکلی افزود: مردم و اقوام کودک دارای اختلال اوتیسم نباید در اماکن عمومی و مهمانی ها در مورد کودک سئوال بپرسند.وی ادامه داد: آنان نباید با سئوالاتی مانند »چرا این کودک حرف نمی زند« ، »چرا دستانش را اینقدر تکان می دهد« و »آیا کودک شما گفتار درمانی انجام می دهد« ، خانواده ها را در تنگنا قرار دهند.وی تصریح کرد: این سئوالات خانواده های کودکان دارای اختلال اوتیسم را آزار می دهد و آنان را به فکر فرو می برد.مسئول آموزش ، پژوهش و توانبخشی انجمن اوتیسم ایران اظهار داشت: درمان توانبخشی اوتیسم، طولانی مدت است و درمان موقت ندارد.

توکلی افزود: از سوی دیگر در فصل بهار و با تغییر آب و هوا و بروز آلرژی فصلی و سرماخوردگی، مراجعه کودکان دارای اختلال اوتیسم به درمانگاه ها و بیمارستان ها بیشتر می شود چراکه این کودکان حساس تر هستند و شدت بیماری در آنان بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: کادر پزشکی و مردم در مراکز درمانی باید خانواده های دارای کودکان اوتیسم را درک کنند چراکه این کودکان هنگام تزریق یک آمپول ساده واکنش بیشتری نشان می دهند و کادر پزشکی باید با عطوفت بیشتری این کار را پیش ببرند و مردم هم باید اجازه دهند کودک بی قرار زودتر کارش انجام شود.

توکلی یادآور شد:اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.

به گفته وی، اوتیسم در پسران، 40 برابر دختران است و طبق آخرین آمار به ازای هر 65 تولد در کشورهای توسعه یافته، یک کودک با اختلال اوتیسم متولد می شود که این نسبت در ایران یک کودک دارای اختلال اوتیسم به ازای هر 150 تولد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha