ژن mcr-۱ که باعث مقاوم‌سازی باکتری‌ها دربرابر آنتی‌بیوتیک کولیستین، یکی از آخرین داروهای آنتی‌بیوتیک موثر جهان می‌شود، اکنون به بیمارستان‌های سرتاسر جهان نفوذ کرده‌است.

گسترش ژن مقاوم‌کننده در برابر آخرین آنتی‌بیوتیک موثر جهان

سلامت نیوز: ژن mcr-۱ که باعث مقاوم‌سازی باکتری‌ها دربرابر آنتی‌بیوتیک کولیستین، یکی از آخرین داروهای آنتی‌بیوتیک موثر جهان می‌شود، اکنون به بیمارستان‌های سرتاسر جهان نفوذ کرده‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، براساس گزارش ساینس، اكنون محققان با انجام پژوهشی ریشه پراكندگی این ژن مقاوم‌سازی را در بدن خوك‌های مزارع چین كشف كرده‌اند. اگرچه محققان پیش از این نیز پی به ایجاد این ژن در خوك‌های چینی برده بودند،‌زیرا دامداران چینی بیش از اندازه از آنتی‌بیوتیك كولیستین در دامداری استفاده می‌كنند، اما تحقیق جدید با اطمینان بیشتری این خوك‌ها را عامل پراكندگی ژن مقاوم‌ساز اعلام كرده‌است.

به گفته محققان آغاز شیوع این ژن به سال 2005 بازمی‌گردد. اگرچه افزایش ژن mcr-1 و مقاوم‌شدن باكتری‌ها دربرابر آخرین آنتی‌بیوتیك موثر جهان به هیچ وجه خبر خوبی نیست،‌اما تكنیك تحلیل‌گر ژنتیكی به كارگرفته شده در این مطالعه می‌تواند به دانشمندان در مهار بهتر شیوع ابرباكتری‌ها در جهان كمك كند.

با توالی‌نگاری ژنوم 110 رده باكتریایی و مقایسه آنها با داده‌های موجود باكتریایی محققان توانستند مجموعه‌ای 457 تایی از توالی مثبت ژن mcr-1 را به دست آورند كه از از انسان‌ها و دام و طیور از پنج قاره جهان گردآوری شده‌است.

این داده‌ها به محققان دانشگاه كالیفرنیا لس‌آنجلس امكان داد محل دقیق ظهور mcr-1 و چگونگی پراكنده شدن آن را مشخص كنند: به واسطه متصل شدن به عوامل بیماری‌زای مختلف و تردد از طریق عوامل ژنتیكی متحرك. محققان می‌گویند اكنون كه امكان تعقیب ژن مقاوم‌ساز mcr-1 به وجود آمده است،‌شاید بتوان جهان را برای دور بعدی مقاومت آنتی‌بیوتیكی آماده كرد.

از آنجایی كه كولیستین عوارض جانبی زیادی دارد، به عنوان آخرین سلاح برای مقابله با بیماری‌های عفونی مانند ای‌كولای مورد استفاده قرار می‌گیرد و ژن mcr-1 میزان اثرگذاری آن را تحت تاثیر قرار داده‌است. این ژن می‌تواند میان باكتری‌های گونه‌های متفاوت جهش پیدا كرده و متوقف‌سازی را بسیار دشوار سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha