آذرماه 91 در آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه از 37 دانش‌آموز کلاس، 29 دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند. دو نفر از آنها براثر شدت جراحات وارده فوت کردند. انگشتان سه تن از دانش‌آموزان به‌دلیل شدت سوختگی و عدم قبول پیوند، قطع شد.

آتش از دامن شین‌آباد خاموش خواهد شد؟

سلامت نیوز: آذرماه 91 در آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه از 37 دانش‌آموز کلاس، 29 دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند. دو نفر از آنها براثر شدت جراحات وارده فوت کردند. انگشتان سه تن از دانش‌آموزان به‌دلیل شدت سوختگی و عدم قبول پیوند، قطع شد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه صبح نو نوشت: زنگ مدارس تازه به صدا درآمده بود و دانش‌آموزان سر کلاس بودند که بخاری نفتی کلاس درسی در روستای شین‌آباد دچار آتش‌سوزی شد. بلافاصله بعد از آتش‌سوزی، سرایدار مدرسه برای خاموش کردن آتش با کپسول آتش‌نشانی حاضر شد، آتش اما خاموش نشد. سرایدار مدرسه وقتی نتوانست آتش را خاموش کند، بخاری مشتعل را به بیرون از کلاس منتقل کرد، اقدامی که منجر به انفجار بخاری و سرایت آتش به درون کلاس شد. آذرماه 91 در آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه از 37 دانش‌آموز کلاس، 29 دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند. دو نفر از آنها براثر شدت جراحات وارده فوت کردند. انگشتان سه تن از دانش‌آموزان به‌دلیل شدت سوختگی و عدم قبول پیوند، قطع شد. بعدها دلیل آتش‌سوزی نقص در تجهیزات گرمایشی، نشت نفت بخاری، دستپاچگی مدیر مدرسه در کنترل بخاری و افتادن آن، ازدحام دانش‌آموزان کلاس در زمان خروج از کلاس و وجود حصار در پنجره‌های کلاس، عنوان شد.

در سال 91، همان سال آتش‌سوزی، خانواده دونفری که براثر شدت جراحات و سوختگی فوت کرده بودند، دیه دریافت کردند. یک سال بعد، دانش‌آموزانی که دوره درمانی‌شان تمام‌شده بود، توانستند دیه دریافت کنند؛اما پنج - 6 خانواده دیگر دیه نگرفتند. درنهایت در سال 93 نصف دیه کامل به آنها پرداخت شد. بیش از پنج سال از آن روز می‌گذرد و مساله دانش‌آموزان شین‌آبادی هنوز تمام نشده است. آقای «علی الهیارترکمن» معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با فارس، درباره دانش‌آموزان آسیب‌دیده گفت: «وزارت آموزش‌وپرورش متولی امنیت شغلی دانش‌آموزان شین‌آبادی و رسیدگی به امور تحصیلی آنان بوده که تا به امروز این وظایف انجام‌شده و رضایت نسبی دانش‌آموزان را به همراه داشته است. بر اساس مصوبه مورخ اول اسفندماه سال 91 هیأت وزیران، وظایف هریک از دستگاه‌ها در قبال دانش‌آموزان حادثه‌دیده شین‌آبادی مشخص‌شده و به‌طورکلی رسیدگی به امور تحصیلی و آموزشی این کودکان بر عهده وزارت آموزش‌وپرورش و رسیدگی به امور درمانی آنها بر عهده وزارت بهداشت و درمان است.»


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش‌وپرورش عنوان کرد: «در خصوص رسیدگی به وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان حادثه‌دیده شین‌آبادی، این وزارتخانه ضمن استفاده از معلمان مجرب، مهیاکردن محیط آموزشی، برگزاری کلاس‌های تقویتی و فوق‌برنامه در مدرسه یا منزل، تکمیل و تجهیز کلاس‌های درس و تهیه وسایل و تجهیزات کمک‌آموزشی، ایجاد فضای مناسب برای ادامه تحصیل و همچنین پیگیری امور تحصیلی توسط مشاوران باتجربه به‌منظور جلوگیری از افت درسی این دختران حادثه‌دیده، اقدامات لازم را انجام داده است.» ترکمن در مورد هزینه‌های آموزشی این دختران گفت: «تمامی هزینه‌های ایاب و ذهاب، اسکان و هزینه‌های جانبی دانش‌آموزان از زمان حادثه تا به امروز از محل اعتبارات ابلاغی، توسط اداره آموزش‌وپرورش شهرستان پیرانشهر پرداخت‌شده است.»
او با اشاره به پرداخت دیه این کودکان اظهار داشت: «دیه کامل این دانش‌آموزان از محل قرارداد بیمه حوادث دانش‌آموزی توسط شرکت بیمه ایران پرداخت‌شده است، مضاف بر اینکه برای هریک از این دانش‌آموزان دو بیمه‌نامه عمر و پس‌انداز رایگان صادرشده است.»


معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: «وزارت آموزش‌وپرورش از زمان وقوع حادثه به‌منظور معالجه و درمان این دانش‌آموزان تا بهبودی کامل و همچنین کاهش دغدغه‌های خانواده‌های این دختران، اقدامات لازم را جهت پذیرش آنان در بیمارستان‌های تخصصی کشور از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده است. موضوع درمان و پرداخت هزینه‌های مرتبط با دانش‌آموزان شین‌آبادی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است که در این خصوص دانش‌آموزان از زمان وقوع حادثه به‌تناوب و نیاز در بیمارستان‌های تخصصی آن وزارت تحت درمان هستند و مسئولیت تأمین و پرداخت هزینه‌های بیمارستان مذکور با توجه به طولانی بودن مدت درمان این دانش‌آموزان و تا زمان بهبودی کامل بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.»


او با اشاره به موضوع مستمری دانش‌آموزان نیز توضیح داد: «موضوع پرداخت مستمری به دانش‌آموزان شین‌آباد به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی محول شده است.» پیش‌تر نیز، دکتر محمدجواد فاطمی، رییس مرکز تحقیقات سوختگی و مسوول کمیته درمان بچه‌های شین‌آباد در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت درمانی دانش‌آموزان شین‌آبادی درست در سالگرد آتش‌سوزی، در 15 آذرماه، عنوان کرده بود: «درمان بچه‌های شین‌آباد همچنان ادامه دارد و از همان ابتدا، پیش‌بینی کردیم که فرآیند درمان این کودکان، 15 سال طول می‌کشد، چون بسیاری از عمل‌های جراحی، باید در زمان بالغ شدن آن‌ها انجام شود و چندین مرحله‌ای و زمان‌بر است.» رییس مرکز تحقیقات سوختگی توضیح داده بود: «تیم پزشکان درمان بچه‌های شین‌آباد در بیمارستان حضرت فاطمه (س) مستقر هستند و برای هر یک از این بچه‌ها دو پزشک تعیین‌شده است که فرآیند درمان آنها را برعهده دارند و پرونده همه بچه‌ها به‌طور دوره‌ای در کمیسیون مطرح می‌شود تا بهترین تصمیم درمانی برای آنها گرفته شود. درمان بچه‌های شین‌آباد تعطیل نشده اما نیازمند تجهیزات درمانی و اقلام مصرفی هستیم و از سوی دیگر باید هزینه‌های کادر درمانی نیز تأمین شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha