یک عضو هیات مدیره انجمن نهضت سبز زاگرس با اشاره به اینکه نیمی از درختان بلوط منطقه زاگرس به بیماری دچار هستند، گفت: بیماری «زغال بلوط» می‌تواند درختان زاگرس را از بین ببرد.

نیمی از درختان بلوط زاگرس بیمارند و در خطر خشک شدن

سلامت نیوز: یک عضو هیات مدیره انجمن نهضت سبز زاگرس با اشاره به اینکه نیمی از درختان بلوط منطقه زاگرس به بیماری دچار هستند، گفت: بیماری «زغال بلوط» می‌تواند درختان زاگرس را از بین ببرد.


به گزارش سلامت نیوز، امید سجادیان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به بیماری درختان بلوط منطقه زاگرس اظهار کرد: بیماری «زغال بلوط» در منطقه غرب زاگرس شایع شده همچنین آفت جوانه بلوط و پروانه بلوط مشکلاتی را برای درختان این منطقه به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه بیماری «زغال بلوط» حدودا از سال ۹۰ گریبان درختان بلوط زاگرس را گرفته است، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر این بیماری بسیار شیوع پیدا کرده است و می‌توان گفت که تقریبا ۵۰ درصد درختان بلوط زاگرس در نواحی ایلام، لرستان وکهگیلویه و بویراحمد به این بیماری دچار شده‌اند.

این عضو هیات مدیره «انجمن نهضت سبز زاگرس» با اشاره به اینکه این بیماری با توجه به گستردگی خود می‌تواند جنگل‌های زاگرس را خشک کند، گفت: بنابر آنچه که کارشناسان می‌گویند علت بیماری درختان بلوط دخالت‌های انسان در محیط و عوامل طبیعی مانند خشکسالی است. خشکسالی و کمبود بارش سبب ضعف درختان بلوط شده است البته گرد و غبار نیز در به وجود آمدن این بیماری بی‌تقصیر نیست.

سجادیان ادامه داد: دستگاه‌های مسئول از جمله منابع طبیعی مدتی برای مقابله با این بیماری و حفظ درختان بلوط زاگرس اقداماتی انجام دادند ولی متاسفانه به دلیل مشکلات مربوط به بودجه‌ و اینکه حل معضل بیماری درختان بلوط در اولویت نبود، اقدامات نصفه نیمه رها شد.

وی روش‌های شیمیایی را یکی از راهکارهای مقابله با بیماری «زغال بلوط» دانست و ادامه داد: روش شیمیایی ملاحظات خاص خود را دارد چرا که اگر اصولی و مطالعه شده نباشد می‌تواند گونه‌های طبیعی و جانوری منطقه را از بین ببرد.

این عضو هیات مدیره «انجمن نهضت سبز زاگرس» گفت: روش دیگر مقابله با این بیماری قطع درختان آلوده است که این راهکار مدتی اجرا ولی متاسفانه رها شد.

همچنین دکتر امید نوری - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی- در گفت و گو با ایسنا در این‌باره اظهار کرد: موضوع مرگ و میر درختان بلوط زاگرس مربوط به چند سال اخیر و به دلیل وجود گرد و غبار است. رسوب گرد و غبار روی برگ درختان، فتوسنتز درختان را دچار اختلال می‌کند و این سبب می‌شود که درخت ضعیف شود، همچنین انواع حشرات و بیماری‌ها به درختان ضعیف شده هجوم می‌برند و آن‌ها را به سرعت نابود می‌کنند بنابراین آفات به عنوان عامل ثانویه و گرد و غبار به عنوان عامل اولیه درختان را نابود می‌کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha