رئیس کمیسیون عمران آخرین جزییات از علت سقوط پرواز تهران - یاسوج را تشریح کرد.

خلبان مقصر سانحه هواپیمایی تهران - یاسوج است

سلامت نیوز:رئیس کمیسیون عمران آخرین جزییات از علت سقوط پرواز تهران - یاسوج را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا رضایی‌ کوچی با اشاره به آخرین اطلاعات پرواز تهران - یاسوج که سال گذشته دچار سانحه شد، گفت: ما اکنون در حال بررسی زمینه‌ها و عواملی هستیم که موجب اشتباه خلبان در این پرواز شده است.

وی با بیان اینکه براساس اطلاعات جعبه سیاه، خلبان در این سانحه مقصر بوده است، افزود: اینکه چرا خلبان دچار اشتباه شده، یا آنکه خلبان روند عادی و مراحل مختلف را طی کرده و یا اینکه آیا خلبان به لحاظ جسمی و روحی آمادگی داشته است یا خیر و همچنین هواپیما مناسب پرواز برای شرایط بحرانی بوده است، ما در حال بررسی و جمع‌بندی نهایی هستیم.

رضایی‌ کوچی افزود: عوارض و زمینه‌های متعددی موجب اشتباه خلبان در سانحه هوایی تهران - یاسوج شده است.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه بنده اطلاعات جعبه سیاه را کاملا مطالعه و مکالمات آن را گوش کرده‌ام، بیان کرد: در لحظات آخر کمک خلبان به خلبان می‌گوید هوا خراب است و بهتر است بازگردیم، اما متأسفانه خلبان به ادامه مسیر به سمت مقصد اصرار دارد و به دنبال آن ارتفاع هواپیما را کاهش داده و پایین‌تر از حد معمول می‌آید که این اقدام موجب برخورد هواپیما با کوه و بروز سانحه می‌شود.

وی تصریح کرد: کادر پرواز در زمان پرواز این هواپیما اطلاعات لازم را درباره شرایط جوی داشته و مکالمات جعبه سیاه این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد، اما متأسفانه خلبان علی‌رغم اصرار کمک‌خلبان خود به سمت شیراز نرفته و اشتباه می‌کند.

رضایی‌ کوچی تأکید کرد: معمولا در چنین وضعیت هوایی، هواپیما باید بازگردد؛ لذا دلایل و زمینه‌های وقوع اشتباه از سوی خلبان در کمیسیون عمران قید شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه خلبان به دلیل بیماری و جراحی قلب در این شرایط باید از یک خلبان و نه کمک خلبان در کنار خود استفاده می‌کرده است، افزود: از سوی دیگر با توجه به شرایط آب و هوایی اجازه پرواز نباید صادر می‌شد و اصولا براساس آئین‌نامه داخلی شرکت هواپیمایی آسمان، این پرواز در چنین شرایط جوی نباید صورت می‌گرفت.

وی گفت: شرکت هواپیمایی آسمان در وهله اول مقصر است و هواپیما باید در چنین شرایطی در فرودگاه تهران باقی می‌ماند و پرواز نمی‌کرد.

رضایی‌ کوچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا خلبان با داشتن چنین شرایط جسمی مجوز پرواز گرفته است، اظهار کرد: طی 6 ماه گذشته بسیاری از خلبانان از سیستم هواپیمایی این شرکت رفته‌اند و عملا تعداد خلبان‌های این شرکت محدود شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه هواپیما نقص فنی نداشته است، اظهار کرد: اگر مقررات رعایت می‌شد این هواپیما می‌توانست در چنین شرایط آب و هوایی به شیراز رفته و سالم بماند.

وی تأکید کرد: کمیسیون عمران گزارش نهایی و کامل خود را درباره حادثه پرواز تهران - یاسوج تا اواخر فروردین‌ماه آماده ارائه به مجلس خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha