دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 241217

در شرایطی كه دانش‌آموزان به ماه‌های پایانی سال تحصیلی ۹۷ـ۹۶ نزدیك می‌شوند، خبری از شیر مدرسه نیست؛ گفته می‌شود هنوز اعتبار شیر مدرسه برای سال‌جاری تأمین نشده است.

شیر مدارس در بلاتكلیفی

سلامت نیوز: در شرایطی كه دانش‌آموزان به ماه‌های پایانی سال تحصیلی ۹۷ـ۹۶ نزدیك می‌شوند، خبری از شیر مدرسه نیست؛ گفته می‌شود هنوز اعتبار شیر مدرسه برای سال‌جاری تأمین نشده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، طرح توزیع شیر رایگان در مدارس كشور از سال 1379 با تحت پوشش قرار‌ دادن 10 هزار دانش‌آموز در كشور آغاز شد؛ این طرح ادامه پیدا كرد تا آنكه كم‌كم تمام دانش‌آموزان در سراسر كشور چه آنها كه در مدارس روزانه تحصیل می‌كنند و چه آنان كه در شبانه‌روزی‌ها درس می‌خوانند تحت‌پوشش شیر مدرسه قرار گرفتند؛ حتی در این طرح فرقی بین دانش‌آموزان محصل در مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد.

بر اساس این طرح مقرر شده بود كه بین دانش‌آموزان 70 نوبت شیر در طول سال تحصیلی توزیع شود، اما این میزان طی سال‌های گذشته همواره كمتر از این میزان بود. بخش عمده این مشكل به تأمین اعتبارات برای توزیع شیر در مدارس باز می‌گردد، زیرا به‌رغم آنكه «شیر مدرسه» دارای مصوبه است و منابع تأمین دارد، اما مدت‌هاست با بدهی به كارخانه‌های شیر مواجه است. علی الهیار تركمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌و‌پرورش در آذرماه 96 در خصوص شیر مدارس گفته بود: كمیته ملی شیر یك جلسه تشكیل داده و منتظر ابلاغ اعتبار هستیم تا شیر را در مدارس توزیع كنیم، اما موضوع شیر مدارس، كار بین بخشی است و برای توزیع شیر در مدارس چهار حلقه اجرایی باید فعال شوند.

الهیار از جهاد‌كشاورزی به‌عنوان اولین حلقه فرایند شیر مدارس نام برد و تصریح كرد: تولید و توزیع یك میلیارد بطری 200 سی‌سی در چرخه تولید و مصرف لبنیات در كشور تأثیراتی دارد كه باید توسط جهاد‌كشاورزی مورد بررسی قرار گیرد؛ حلقه دوم سازمان حمایت از مصرف‌كننده است كه تعیین قیمت شیر مهم‌ترین وظیفه آن سازمان است.
سازمان برنامه و بودجه، حلقه سوم فرایند شیر مدارس است كه وظیفه تأمین اعتبار را برعهده دارد و نهایتاً حلقه چهارم آموزش‌و‌پرورش است كه كار تعیین و تنظیم قراردادهای تولید شیر با كارخانجات، نظارت بر تولید و نحوه توزیع را برعهده دارد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌و‌پرورش از تشكیل كمیته شیر خبر داد و افزود: با جدیت تمام پیگیر مسئله شیر مدارس هستیم تا در اسرع وقت این مهم عملیاتی شود؛ ‌چراكه تجربه نشان می‌دهد توزیع شیر به ویژه در مناطق محروم و كمتر توسعه یافته اثرات بسیار مثبتی را در پی داشته است.

وی در ادامه گفت: جالب است كه افكار عمومی و رسانه‌ها، موضوع شیر‌مدارس را تنها از حلقه چهارم مطالبه می‌كنند و این در حالی است كه سه حلقه دیگر ابتدا باید تعهداتشان را درخصوص شیر انجام دهند تا آموزش‌و‌پرورش به‌عنوان حلقه چهارم این فرایند را اجرایی كند. بطحایی در آخرین نشست خبری خود در سال 96 كه 29 بهمن ماه برگزار شد، در خصوص توزیع شیر مدارس گفت: وضعیت تخصیص اعتبار توزیع شیر در خزانه با مشكل مواجه بود و برخی از افراد به بنده گفتند كه با شركت‌های تولید شیر قرارداد ببندید، اما تا زمانی كه نتوانیم تخصیص اعتبار شیر را در اختیار بگیریم، نمی‌توانیم تعهدی در كارخانه‌ها ایجاد كنیم. در حال حاضر چشم‌انداز روشنی در خصوص تأمین اعتبار و توزیع شیر وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha