: قیمت نجومی «قبر» در تهران از خبرهایی است که هر چند وقت یک‌بار به آن پرداخته و سپس به‌فراموشی سپرده می‌شود. دغدغه‌ای که بارها در شورای شهر تهران مطرح شده، مصوبه‌هایی برایشان درنظر گرفته شده اما اینکه به مرحله اجرا رسیده است یا نه را خدا بهتر می‌داند.

قبرهای نجومی/ میت پول‌دار و فقیر هم فرق دارند!

سلامت نیوز: قیمت نجومی «قبر» در تهران از خبرهایی است که هر چند وقت یک‌بار به آن پرداخته  و سپس به‌فراموشی سپرده می‌شود. دغدغه‌ای که بارها در شورای شهر تهران مطرح شده، مصوبه‌هایی برایشان درنظر گرفته شده اما اینکه به مرحله اجرا رسیده است یا نه را خدا بهتر می‌داند.

به گزارش سلامت نیوز، محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به مصوبه‌های شورای شهر پنجم در زمینه قیمت «قبر» در تهران اظهار کرد: «در مورد کنترل قیمت قبور در تهران و امامزاده‌های تهران، مصوبه‌های بسیاری در شورا ثبت شده است و به‌نوبت به مرحله اجرا هم رسیده و می‌رسد.»

«مجتبی شاکری» عضو سابق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، در مورد قیمت قبر در تهران در سال 94 گفته بود: «قیمت یک قبر در امامزاده صالح(ع) هم‌اکنون ۷۰۰ میلیون تومان است. چه‌کسی توانایی چنین خریدی را دارد؟ بنابراین باید در این زمینه به‌صورت جدی رسیدگی شود.»

این موضوع مساله‌ای است که نه‌تنها در امامزاده صالح(ع) بلکه در دیگر قبرستان‌های موجود در سایر امامزاده‌های تهران هم همچنان با گذشت سال‌ها از انتشار اخبار مبنی‌بر گرانی قبور در امامزاده‌های تهران، پابرجاست.

 قبر یک میلیاردی در امامزاده صالح(ع)

طبق گزارش‌های رسیده سال گذشته در ساختمان امامزاده صالح(ع) قبری به مبلغ یک میلیارد تومان به‌فروش رسیده است و امسال هم در حیاط امامزاده قبری به‌ مبلغ 400 میلیون به‌فروش رسیده است.

در همین راستا با مسئول قبور در امامزاده صالح(ع) تماس گرفتم، در ابتدا پاسخگو نبودند و بعد از اینکه مدعی شدیم متوفی از شهرستان داریم و حالا شما قیمت را بگویید مبلغی در حدود 350 میلیون تومان را عنوان کردند؛ البته مسئول مربوطه همچنان اصرار داشت که حضوری در این مورد صحبت کند.

بعد از این موضوع به‌عنوان خبرنگار با حمید شهسواری، مسئول روابط‌عمومی امامزاده صالح‌(ع) تماس گرفتیم و ایشان هم قیمت را در همین حدود عنوان و تاکید کرد: «در ساختمان امامزاده دفن نداریم و در حیاط و اگر شخصی بخواهد در قسمت زیرزمین امامزاده با مبلغ حدودی 350 میلیون تومان می‌توانیم متوفی او را دفن کنیم.»

این مسئول مربوطه تاکید کرد: «در امامزاده پیش‌فروش قبور نداریم و اگر شخصی بخواهد که متوفی خود را در امامزاده دفن کند از قبل قبری را پیش‌فروش نمی‌کنیم.»

شهسواری ادامه داد: «از سوی اوقاف به ما نرخ نامه داده می‌شود و طبق این نرخ نامه بر قبور قیمت‌گذاری می‌کنیم و اینکه عده‌ای مدعی می‌شوند قیمت قبر در آستان مقدس امامزاده صالح‌(ع) 700 میلیون یا یک میلیارد است، کذب است و صحت ندارد.»

 قیمت قبر در امامزاده زید(ع) 6 میلیون

یکی از مراجعه‌کنندگان به روزنامه مدعی شده بود که در سال 84 قصد داشتند تا متوفی خود را در امامزاده زید دفن کنند، در ابتدا که به آنها می‌گفتند اصلا دفن انجام نمی‌شود و بعد از آن با ارائه یک شماره حساب شخصی که ربطی هم به تولیت آن امامزاده نداشته و به اسم مداحی که در آن امامزاده مشغول به کار بوده است، گفته‌اند مبلغ 4 میلیون و 800 هزار تومان واریز کنید تا متوفی شما را در این امامزاده دفن کنیم!

در همین راستا با سید‌بهلول موسوی، مسئول فرهنگی اداره اوقاف جنوب غرب تهران به گفت‌وگو پرداختیم.

وی گفت: «در گذشته تخلفاتی در این حوزه انجام می‌شده است اما با سازماندهی کارها و نظارت بهتر جلوی تخلفات گرفته شده است و اکنون اعلام می‌کنیم که قیمت قبر در امامزاده زید(ع) در حدود 6 یا هفت میلیون تومان است.»

مسئول فرهنگی اداره اوقاف جنوب غرب تهران با اشاره به‌نحوه پرداخت هزینه قبر از سوی خانواده متوفی گفت: «از سوی سازمان اوقاف یک شماره حساب اعلام شده است که مربوط به بانک ملی شعبه نوفل‌لوشاتو است و تمام هزینه‌های مربوط به دفن باید به این شماره حساب واریز شود و هرگونه شماره حساب دیگر در این باره اگر حساب شخصی باشد، تخلف است و مردم می‌توانند با مراجعه به اداره اوقاف رسیدگی کنند.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا هزینه‌های قبر در امامزاده‌ها بالا است و در برخی امامزاده‌ها بالاتر از سایر امامزاده‌هاست، گفت: «فضای امامزاده‌ها نسبت به فضای بهشت‌زهرا(س) محدود است و اگر قیمت قبر پایین باشد به‌سرعت این فضای محدود اشغال می‌شود، برخی امامزاده‌ها که فضای محدودتری هم دارند، قیمت قبر را بالاتر اعلام می‌کنند تا تمام افراد نتوانند به‌راحتی در این امامزاده‌ها دفن شوند.»

 فقط حضوری قیمت قبر را اعلام می‌کنیم

یکی دیگر از امامزاده‌هایی که قیمت قبر در آن نجومی است، حرم شاه‌ عبدالعظیم است که قیمت قبر در آنجا از 25 میلیون شروع  و تا 700 میلیون هم تخمین زده می‌شود، به‌همین منظور با تولیت این آستان تماس گرفتیم تا ببینیم این ارقام واقعیت دارد یا در‌حد شایعه است اما متاسفانه با اینکه اعلام کردیم خبرنگار هم هستیم پاسخی ندادند و اعلام کردند که فقط حضوری قیمت قبر را اعلام می‌کنند!

 قیمت قبر در امامزاده‌ها باید زیاد باشد دیگر!

علی شیرین، مسئول ارتباط با رسانه‌های سازمان اوقاف در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به اینکه آیا دفن در امامزاده قانونی است یا خیر، اظهار کرد: «دفن در امامزاده‌ها قانونی است و اینکه می‌گویند جواز دفن را خارج از تهران می‌زنند اما در امامزاده‌های تهران دفن می‌کنند ربطی به این موضوع ندارد؛ بهشت‌زهرا(س) به آمبولانس‌ها مجوز عبور در شهر را نمی‌دهد به‌همین دلیل محل دفن را خارج از شهر می‌زنند و بعد اولیای‌دم مبلغی را به راننده آمبولانس می‌دهند تا تغییر مسیر دهد، این موضوع اصلا ربطی به دفن متوفی در امامزاده ندارد.»

وی افزود: «به‌طور مثال شاید قیمت قبر در امامزاده صالح(ع) بالاتر از سایر امامزاده‌ها باشد آن هم به این دلیل است که این امامزاده در محله خوب تهران واقع شده است و اگر قرار باشد قیمت قبر پایین باشد، هر شخصی برای دفن میت به آن محل مراجعه می‌کند و موجب هرج و مرج می‌شود.»

 میت پول‌دار و فقیر هم فرق دارند

وضعیت قیمت‌های عجیب و غریب قیمت قبور مخصوص تهران نیست و اگر سری به دیگر شهرها و زیارتگاه‌های کشور مثل حرم امام هشتم(ع) در مشهد یا حرم حضرت معصومه(س) در قم بزنیم متوجه خواهیم شد که این گرانی فقط مختص پایتخت نیست.

مسئولان مربوطه ادعا می‌کنند به‌دلیل اینکه شلوغ نشود و هرج و مرج ایجاد نشود، قیمت قبر در امامزاده‌ها بالا است اما آیا این راه‌حل مناسبی برای مشکل عنوان شده است؟

فرض کنیم فرد مومن و متعهدی از دنیا برود و به‌دلیل اینکه توان مالی بالایی ندارد مجبور است در قطعه‌های معمولی بهشت‌زهرا(س) دفن شود اما فردی که توان مالی بالایی دارد و شاید از نظر اعتقاد نسبت به فرد قبلی قوی‌تر نباشد باید در جوار امامزاده صالح‌(ع) یا هر امامزاده دیگری دفن شود! این نوع معامله و راه‌حل برای جلوگیری از هرج و مرج در امامزاده‌ها منطقی است؟

بهتر نیست برای اینکه حرمت امامزاده هم نگه داشته شود اجازه دفن در این مکان‌های مقدس داده نشود و به‌فکر ایجاد قبرستان‌هایی در شرق و غرب تهران باشند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha