معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: انتظار داریم رشد تعرفه های پزشکی در سال 1397 به میزان متوسط نرخ تورم در حوزه سلامت باشد.

سازمان نظام پزشکی خواهان افزایش تعرفه های پزشکی است

سلامت نیوز: معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: انتظار داریم رشد تعرفه های پزشکی در سال 1397 به میزان متوسط نرخ تورم در حوزه سلامت باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد جهانگیری  با بیان اینکه تورم حوزه سلامت یک و نیم برابر نرخ تورم کشور است، ادامه داد: به شورای عالی بیمه اعلام کرده ایم که رشد تعرفه های پزشکی باید معادل تورم حوزه سلامت باشد تا بخشی از مشکلات در حوزه سلامت به وجود نیاید و بتوانیم از برخی مسائل و مشکلات در حوزه سلامت پیشگیری کنیم.


 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تورم در 12 ماه منتهی به اسفند‌ 1396 را نسبت به 12 ماه منتهی به اسفند‌ 1395 9.6 درصد اعلام کرد، و البته مرکز آمار ایران اعلام کرده است که؛ نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار در سال 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور 8،2 درصد است.


معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: امسال با توجه به شرایط اقتصادی و مسائل مختلف مانند تورم؛ موضوع تعرفه های پزشکی باید با تورم حوزه سلامت به عنوان میانگین رشد تعرفه ها متعادل باشد.
جهانگیری اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی سال گذشته در حوزه تعرفه های پزشکی، پیشنهادهای خود را به شورای عالی بیمه ارائه داد و این موضوع را پیگیری کرده است اما هنوز به نتیجه ای در این زمینه نرسیده است.


جهانگیری تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، سازمان نظام پزشکی همراه دولت و مردم بوده و هست اما مهمترین رکن، انجام تعهدات و کیفیت ارائه خدمات سلامت به مردم است و اینکه هزینه های حوزه سلامت باید پوشش داده شود.
وی ادامه داد: اکنون یک موضوع نگران کننده در این زمینه وجود دارد، افزایش نرخ ارز است و با توجه به وضعیت کنونی کشور مشکلاتی را شاهد هستیم، به همین منظور باید برای پیشگیری از مشکلات در حوزه سلامت در سریعترین زمان نرخ تعرفه های پزشکی اعلام شود.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: رشد حقوق و دستمزد برای سال 97 حدود 19،5درصد برای کارگران اعلام شده است و به طور یقین هزینه های زیادی در رشد دستمزدها خواهیم داشت و چون بخشی از هزینه های مراکز درمانی بر اساس نرخ ارز است و هنوز وضعیت رقم ارز مشخص نیست، به طور یقین مشکلات جدی در این زمینه ایجاد خواهد شد و ممکن است برای تهیه دارو و لوازم مصرفی دچار مشکل شویم.
وی خاطرنشان کرد: تاخیر در اعلام تعرفه های پزشکی، یک مشکل جدی برای مراکز درمانی و بیمارستانی است چون بیمارستان ها برای پرداخت دستمزد با مشکل مواجه می شوند.


جهانگیری ادامه داد: ما به عنوان سازمان نظام پزشکی و نماینده جامعه پزشکی کشور درخواست داریم، هیات دولت در تعیین نرخ تعرفه ها و ابلاغ آن تسریع لازم را داشته باشند تا سازمان نظام پزشکی، مراکز درمانی و بیمارستانی و در واقع حوزه سلامت بتواند ساماندهی لازم را انجام دهند.
به گفته وی، زمانی که تعرفه های پزشکی در کشور اعلام شود، آن زمان می توان ساماندهی در حوزه درمان را انجام داد.
جهانگیری از هیات وزیران، سازمان برنامه و بودجه کشور و مجلس شورای اسلامی خواست،« عنایت ویژه» داشته باشند تا در چند روز آینده تعرفه های پزشکی ابلاغ شود و جامعه پزشکی طبق سنوات قبل که همیشه همراه مردم و دولت بوده اند و با تمام کسری ها، خدمات مطلوبی به مردم ارائه داده اند و همه قوانین را رعایت کرده اند، همچنان این راه را ادامه دهند.
معاون سازمان نظام پزشکی ادامه داد: با توجه به اینکه دیرکرد پرداختی های مراکز درمانی و پزشکان هم زیاد است این الزامی است که ما بتوانیم در این زمینه تسریع داشته باشیم تا مشکلات در حوزه سلامت در کشور بیشتر نشود.
وی خاطرنشان کرد: دو بحث در این زمینه وجود دارد یکی در رابطه با حقوق و دستمزد است که باید در بخش ویزیت، رشد تعرفه ها متعادل با حقوق و دستمزد باشد، درخواست سازمان نظام پزشکی این است که حداقل رشد تعرف ها پزشکی متناسب با این افزایش حقوق و دستمزدها باشد. بحث دیگر این است که حتما در اعلام تعرفه های پزشکی تسریع شود.
وی گفت: سال گذشته تعرفه های پزشکی در تیرماه اعلام و مرداد اجرایی شد و در واقع چند ماه از سال گذشته بود، بنابراین 30 درصد هزینه های حوزه سلامت با تعرفه های سال پوشش داده نشد، پس اگر در زمان اعلام تعرفه های پزشکی تسریع شود، به طور یقین مشکلات سال گذشته را نخواهیم داشت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha