رئیس مرکز ملی خشکسالی با اعلام اینکه امسال بدترین شرایط آبی را سپری می‌کنیم گفت: برای این که بتوانیم از این شرایط در بیاییم، باید معجزه‌ای رخ بدهد.

ضرورت همت جمعی برای عبور از خشکسالی/ امسال نیازمند معجزه هستیم

سلامت نیوز:رئیس مرکز ملی خشکسالی با اعلام اینکه امسال بدترین شرایط آبی را سپری می‌کنیم گفت: برای این که بتوانیم از این شرایط در بیاییم، باید معجزه‌ای رخ بدهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،رئیس مرکز ملی خشکسالی  گفت: میران بارش‌های امسال نسبت به میانگین خیلی کمتر است، همین الان که صحبت می‌کنیم کشور ۴۸ درصد بارش کمتری نسبت به میانگین دارد، مجموع بارش دریافتی‌مان تا الان در سطح کشور ۹۵ میلی متر است در حالی که چیزی که باید الان باشد بر اساس آمار بلندمدت چیزی حدود ۱۸۴ میلی متر است.

صادق ضیائیان افزود: از طرف دیگر عمده بارش‌هایمان در فصل بارشی را در اغلب کشور از دست می دهیم. بارندگی فصل پیش رو در اردیبهشت و اوایل خرداد است و آن هم در مناطق شمال غرب است که بارش هایی را خواهیم داشت و به این ترتیب تقریبا فصل بارشی نرمال کشور را از دست می دهیم.

وی تصریح کرد: ما فکر می کنیم با این شرایطی که وجود دارد بدترین شرایطی را طی می‌کنیم که در طول دوره آماری موجود داریم. یعنی از وقتی که آمار داریم تا الان سال ۸۶-۸۷ بدترین سال بوده که میزان بارش حدود ۱۳۸ میلی متر را در این سال داشتیم و فکر می کنیم که امسال هم به احتمال زیاد یا مثل آن سال خواهیم شد یا شرایط خیلی بدتر از آن سال را خواهیم داشت.

رئیس مرکز ملی خشکسالی ادامه داد: چیزی که الان در پیش بینی های فصلی ما پیش بینی شده چیزی حدود ۲۰ درصد زیر نرمال داریم اگر به این سمت و سو برود خیلی خوش‌بینانه هم بخواهیم برداشت کنیم در پایان سالی یعنی آخر شهریور چیزی حدود ۱۳۰ میلیمتر شاید آب داشته باشیم که از بدترین سال خشک کشور هم وضعیتمان بدتر خواهد بود علی رغم اینکه به غیر از اینکه این بارش ها کم شده ما افزایش دما هم داشتیم که آن هم خیلی مخرب بوده است.

ضیائیان در پاسخ به اینکه بارندگی در روزهای اخیر چه اندازه یاریگر بوده تصریح کرد: بارش ها نعمت خداست و هر وقت ببارد خیلی خوشحال می شویم ولی همان طور که عرض کردم در مجموع با یک گل بهار نمی شود. این بارش‌ها خیلی خوب است و ما را خوشحال می کند و ما را با آن وضعیت فاجعه‌باری که فکرش را می کنیم یک مقدار فاصله می دهد ولی امسال برای این که بتوانیم از این شرایط در بیاییم، باید معجزه‌ای رخ بدهد و در مجموع شرایط خوبی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که انتقال آب بین حوضه‌ای، باروری ابرها، بهره‌برداری از آب‌های ژرف و مواردی از این دست چه اندازه می‌تواند در رفع مشکل یاری‌مان کند گفت: نمی شود به این راحتی خیلی صریح جواب داد ولی در کل یک مدیر اجرایی وقتی می خواهد با یک بحرانی مواجه شود سه راه حل را پیشنهاد می دهد. یک راه حل کوتاه‌مدت، یک راه حل میان‌مدت و یکی هم بلندمدت. راه حل کوتاه مدتی که به ذهن بعضی ها می رسد و بعضی افراد سودجو دنبالش هستند و شاید بعضی هم از ناآگاهی دنبال این قضایا باشند بحث کارهای عجیب و غریبی مثل باروری ابرها و غیره است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی تصریح کرد: ما مخالف این نیستیم که باروری ابرها به افزایش بارش کمک کند ولی این‌طور نیست که بتواند خشکسالی ما را درمان کند. هیچ جای دنیا هم به عنوان درمان خشکسالی دنبالش نبوده‌اند و به عنوان یک مسئله علمی تحقیقاتی مسئله را دنبال کردند. در کشور امریکا که بحث خشکسالی جدی در کالیفرنیا را دارد هم دنبال این مسائل نرفتند. یعنی این ها که خودشان اعلام می کنند پرچم دار این تکنولوژی ها هستند خودشان دنبال این نرفتند و به دنبال مدیریت منابع آب رفته اند. یعنی آب قابل استحصلاشان را مدیریت کردند و چرخه آبشان را درست کردند. آبی که در خانه مصرف می شود پنج شش بار مصرف می‌شود و بحث کشاورزی‌شان را اصلاح کردند.

وی در پایان تأکید کرد: واقعاً خشکسالی امسال همت جمعی می‌خواهد چرا که سال بسیار سختی را پیش رو داریم. باید حساسیت همه نسبت به بحث خشکسالی بیشتر شود و تجربه جهانی این را می‌گوید که تا فرهنگمان را درست نکنیم مشکل حل نمی‌شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha