این روزها موضوع تعرفه‌های پزشکی و تعیین تکلیف درباره نرخ آن باز هم مثل سال‌های قبل حاشیه‌ساز شده و اظهار نظر درباره این موضوع بسیار است.

لزوم توجه به جیب خالی مردم برای تعیین تعرفه های درمانی

سلامت نیوز: این روزها موضوع تعرفه‌های پزشکی و تعیین تکلیف درباره نرخ آن باز هم مثل سال‌های قبل حاشیه‌ساز شده و اظهار نظر درباره این موضوع بسیار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، نرخ تعرفه‌های پزشكی از موضوع‌های چالش‌برانگیز نظام سلامت ایران است. هم از این منظر كه هر سال نرخ تعرفه‌ها با تاخیر اعلام و این تاخیر سبب بروز نابسامانی در وضعیت درمان مردم می‌شود. هم از این جهت كه درباره میزان تعرفه‌های پزشكی و نرخ آن همواره اما و اگرهایی وجود دارد و اظهار نظرها متفاوت است.

برخی با افزایش تعرفه‌های پزشكی مخالفند و برخی برعكس معتقدند افزایش تعرفه‌ها اجتناب‌ناپذیر است و البته هر گروه هم دلایل خاص خود را دارند. امسال هم نرخ تعرفه‌های پزشكی تا این لحظه هنوز اعلام نشده و این در حالی است كه طبق قانون نرخ تعرفه‌ها می‌بایست پیش از شروع سال در شورای عالی بیمه بررسی و قبل از تصویب بودجه تکلیف آن مشخص می‌شد.

این تاخیر سبب شد برخی پزشكان در برخی از مطب‌ها و كلینیك‌های درمانی خصوصی تعرفه‌ها را قبل از تعیین تكلیف تغییر دهند و این بی‌نظمی و نابسامانی در وضعیت ویزیت، مردم را آزرده‌خاطر كند. تا آنجا كه محمدحسین قربانی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جایی اعلام كرد: «این بی‌تدبیری‌ها سبب افزایش دریافتی‌های غیرمتعارف و کاهش ارائه خدمات درمانی می‌شود و ممکن است در چنین شرایطی میان بخش خصوصی و دولتی تفاوت‌هایی به وجود آید.»

وزیر بهداشت هم چند روز قبل در این باره گفت: «تعرفه‌های پزشکی طبق قانون باید هر سال قبل از ارسال بودجه به مجلس در دولت تصویب شود و این یک چرخه باطل چند دهه ادامه دارد. امسال هم همین اتفاق افتاد و با اینکه شورای عالی بیمه تعرفه را اعلام کرد، دستگاه‌های مسئول و سازمان برنامه و بودجه در راس آنها نتوانستند پیشنهادشان را به دولت ارائه دهند. بنابراین تعرفه‌ها هنوز بلاتکلیف است و امیدواریم سریع‌تر تعیین تکلیف شود.»

    مهم‌ترین معیار تعیین نرخ افزایش تعرفه‌ها چیست؟

وزیر بهداشت اعلام كرده پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعرفه‌های پزشکی سال 97 در شورای عالی بیمه، نرخ تورم است. رئیس سازمان نظام پزشکی هم گفته است تعرفه‌های حوزه سلامت هر سال باید مطابق با میزان تورم افزایش پیدا کند.

قربانی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم معتقد است قانونگذار وظیفه تعیین میزان تعرفه‌ها را در اختیار سازمان نظام پزشکی و شورای عالی بیمه قرار داده که هر سال متناسب با نرخ تورم، میزان تعرفه‌های پزشکی را تعیین کنند. بنابراین نمی‌توان تورم را افزایش داد اما تعرفه‌های پزشکی تغییر نکند.

در حالی كه مهم‌ترین معیار افزایش تعرفه‌ها متناسب با تورم اعلام شده اما برخی معتقدند این معیار عادلانه نیست. مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس می‌گوید: «تعرفه‌های پزشکی هیچ‌وقت عادلانه نبوده و تبعیض‌آمیز است. امروز کارانه یک پزشک پنج میلیون و پزشکی دیگر ۱۰۰ میلیون تومان است. در حالی که هر دو مدرک فوق تخصص دارند و در هیچ‌جای دنیا این موضوع مرسوم نیست. اگر تعرفه‌ها را افزایش دهیم باز فاصله پرداختی‌ها بسیار زیاد خواهد بود و این موضوع مشکلی را حل نمی‌کند.»

محمدنعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم معتقد است: «افزایش تعرفه‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است اما این میزان افزایش باید کمتر از نرخ تورم باشد تا موجب افزایش پرداخت از جیب مردم نشود. اینکه تعرفه‌ها اصلا افزایش نیابد ممكن نیست، چرا که بنگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات پزشکی یک نوع بنگاه اقتصادی هستند که باید ساز و کارهای اقتصادی آنها در نظر گرفته شود ولی حتما باید دقت كرد پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد.»

    توجه به جیب خالی مردم

در هر حال، موافقان و مخالفان افزایش میزان تعرفه‌های پزشكی هر یك دلایل خود را دارند اما در این میان باید به مردم و جیب خالی آنها به ویژه قشر آسیب‌پذیر و افرادی كه بیمه‌های تكمیلی خوب ندارند هم توجه كرد. چرا كه میزان تورم همانقدر كه برای جامعه پزشكان مشكلاتی به وجود می‌آورد، قشر آسیب‌پذیر را بیشتر دچار مشكل می‌كند. پزشكان می‌گویند میزان تعرفه‌های پزشكی باید متناسب با میزان تورم افزایش یابد اما مگر همین تورم برای مردم نیست؟

بنابراین باید به جیب خالی مردم توجه كرد؛ آن هم وقتی بیمه‌ها هنوز نتوانسته‌اند چتر حمایتی خود را بر سر همه مردم باز كنند. هنوز بسیاری از مردم بیمه‌های تكمیلی مناسب ندارند و هنوز برخی ناچارند برای درمان به بخش خصوصی مراجعه كنند و...
مادام كه نظام بیمه از عهده وظایف خود برنیاید، با افزایش میزان تعرفه‌های پزشكی مردم - به ویژه افرادی كه بیمه‌های تكمیلی مناسب ندارند، متضرر می‌شوند. نظام بیمه را تقویت و اصلاح كنید تا نه جامعه پزشكی و پزشكان متضرر شوند و نه مردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha