کارشناس هموفیلی اداره بیماران خاص وزارت بهداشت با اشاره به طرح راه‌اندازی و تجهیز مراکز ارائه خدمات دندان‌پزشکی برای بیماران خاص، گفت: علاوه بر اینکه بیماران خاص در این مراکز و با تعرفه دولتی خدمات لازم را دریافت می‌کنند، به هر یک از بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ۸۰۰ هزار تومان در این حوزه کمک می‌کنیم.

جزییات خدمات دندانپزشکی دولتی برای بیماران خاص/کمک ۸۰۰هزار تومانی به تالاسمی‌ها و هموفیلی

سلامت نیوز:کارشناس هموفیلی اداره بیماران خاص وزارت بهداشت با اشاره به طرح راه‌اندازی و تجهیز مراکز ارائه خدمات دندان‌پزشکی برای بیماران خاص، گفت: علاوه بر اینکه بیماران خاص در این مراکز و با تعرفه دولتی خدمات لازم را دریافت می‌کنند، به هر یک از بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ۸۰۰ هزار تومان در این حوزه کمک می‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر راضیه حنطوش‌زاده  با اشاره به اهمیت موضوع ارائه خدمات دندان‌پزشکی در بیماران خاص، گفت: ارائه این خدمت در بالا بردن کیفیت زندگی بیماران خاص تاثیر بسزایی دارد؛ چراکه این خدمت جزو مواردی است که بیمه‌ها هم آن را تقبل نمی‌کنند. بر همین اساس رفع مشکلات دندان‌پزشکی همواره برای بیماران خاص مشکل‌ساز است. این درحالیست که این بیماران به دریافت این خدمات نیاز ویژه‌ای دارند. به عنوان مثال اگر در حوزه بیماران هموفیلی بهداشت دهان و دندان رعایت نشود و مشکلات دندان‌پزشکی برای این بیماران ایجاد شود، فقط نیاز به یک خدمت دندان‌پزشکی و هزینه دندان‌پزشکی را به دنبال ندارد، بلکه این مشکل مصرف فراوان فرآورده‌های انعقادی را هم به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: بنابراین اتخاذ و اجرای تصمیمات و اقدامات پیشگیرانه در این حوزه، می‌تواند در صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از مصرف بیش از اندازه فاکتورهای انعقادی که بسیار گرانند، موثر باشد. بنابراین برای کمک به بیماران خاص در حوزه خدمات دندان‌پزشکی، علاوه بر ارائه خدمات درمانی، به خدمات پیشگیرانه برای حفظ بهداشت دهان و دندان آنها نیاز داریم. حتی باید بدانیم که در بیمارانی مانند هموفیلی‌ها ممکن است رشد دندان‌ها هم با خونریزی همراه باشد. بر همین اساس در وزارت بهداشت یکسری خدمات را در قالب بسته‌های جامع درمانی‌ برای این بیماران تعریف کردیم، اما برای ارائه این خدمات به صورت تخصصی حتما باید از اداره دندان وزارتخانه کمک بگیریم که البته قرار شده آنها هم کمک کنند و مراکزی به این منظور در سال ۹۷ راه‌اندازی شود.

حنطوش‌زاده با بیان اینکه در بیماران تالاسمی ممکن است این بیماران تا سن بلوغ مشکلی در دندان‌شان نداشته باشند، اما بعدا مشکلاتی برایشان ایجاد شود که نیازمند خدمات ارتودنسی باشند، گفت: باید توجه کرد که این نوع خدمت شاید تغییرات فک در یک فرد معمولی زیبایی محسوب شود، اما در بیمار تالاسمی اقدامی درمانی است؛ زیرا در صورت انجام ندادن آن، بعدا این بیماران را دچار مشکلات تنفسی می‌کند.

کارشناس هموفیلی اداره بیماران خاص وزارت بهداشت با بیان اینکه بر همین اساس برای خدمات دندان‌پزشکی بیماران خاص بسته‌هایی را طراحی کردیم و با همکاری اداره دندان‌پزشکی وزارتخانه آن را پیش خواهیم برد، ادامه داد: برنامه عملیاتی‌ اداره کل دندان‌پزشکی در این زمینه تجهیز مراکز دندان‌پزشکی بوده است. بر همین اساس با اداره بیماران خاص همکاری کردند و استعلامی از تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام شد تا دانشگاه‌ها به ما اعلام کنند که آیا فضاهایی برای ارائه خدمات دندان‌پزشکی به بیماران خاص در اختیار دارند، به چه صورت است و در کجا و قرار دارند. همچنین دانشگاه‌ها اعلام کردند که چه تجهیزاتی را دارند و دچار چه کمبودهایی در این حوزه هستند و آیا نیروی تخصصی مورد نیازشان کامل است یا خیر. بنابراین تمام این اطلاعات را دریافت و به اداره دندان‌پزشکی ارائه کردیم تا در ارائه برنامه عملیاتی‌شان برای تجهیز دندان‌پزشکی‌های کل کشور، نگاهی به مراکز مخصوص بیماران خاص داشته باشند.

حنطوش‌زاده با بیان اینکه شرایط ایده‌آل این است که هر دانشگاهی یک مرکز دندان‌پزشکی برای ارائه خدمت به بیماران خاص داشته باشد، گفت: البته در حال حاضر حدود ۷۰ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور دارای دانشکده دندان‌پزشکی بوده و آمادگی ارائه خدمت به بیماران خاص را دارا هستند. باید توجه کرد که با صرف داشتن یک یونیت و یک اتاق، فقط می‌توان خدمات اولیه را در این حوزه ارائه داد، اما کارهای تخصصی دندان‌پزشکی که برای بیماران خاص بعضا باید تحت بیهوشی انجام شود، باید در مراکزی با تجهیزات کامل و دارای دانشکده دندان‌پزشکی ارائه شود.

وی تاکید کرد: به هر حال ما تمام اطلاعات را به اداره دندان‌پزشکی منتقل کردیم و امیدواریم طرح آنها مبنی بر راه‌اندازی و تجهیز مراکز دندان‌پزشکی بیماران خاص امسال اجرا شود. در عین حال برآوردهای لازم را درباره میزان تجهیزات مورد نیاز انجام داده‌ایم. بر این اساس این برآوردها را در ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی بررسی کردیم و طبق استعلام، این دانشگاه‌ها ۹۰ یونیت دندان‌پزشکی برای ارائه خدمت به بیماران خاص از ما خواسته‌اند و در تجهیزات جانبی هم درخواست‌هایی را داشته‌اند.

حنطوش‌زاده همچنین گفت: البته در بودجه عملکردی اداره بیماران خاص وزارت بهداشت نیز عددی بالغ بر ۸۰۰ هزار تومان برای کمک به هر بیمار هموفیلی و تالاسمی در حوزه دهان و دندان پیش‌بینی شده است. یعنی بیماران خدمت مورد نیازشان را به میزان لازم و با تعرفه دولتی دریافت می‌کنند و علاوه بر آن هم ما به هر یک از آنها ۸۰۰ هزار تومان در این حوزه کمک می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha