یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 241566

تبعات ریزگردها اكنون به جایی رسیده كه علاوه بر مهاجرت موجب تحت تأثیر قرار گرفتن تولید و اشتغال خوزستان هم شده است.

علاج ریزگردها پیش از وقوع باید كرد!

سلامت نیوز: تبعات ریزگردها اكنون به جایی رسیده كه علاوه بر مهاجرت موجب تحت تأثیر قرار گرفتن تولید و اشتغال خوزستان هم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، مدیركل حفاظت محیط‌زیست خوزستان روز گذشته دراین‌باره گفت: اسفند‌ماه بود كه ۸۵ هزار اصله نهال به خوزستان تحویل داده شد و قرار است ۱۵ هزار اصله نهال دیگر نیز تا پایان آبان یا آذرماه امسال تحویل داده شود. ۳۵۰ هزار هكتار كانون رسی در استان خوزستان وجود دارد و تقریباً معادل همین میزان نیز كانون‌های فرسایشی با منشأ شن و ماسه داریم كه باید در آن كانون‌ها فعالیت صورت بگیرد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده تصریح كرد: سال گذشته اعتبار خوبی برای مقابله با ریزگردها به خوزستان داده شد و برای سال ۹۷ نیز حدود ۱۵۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است. در سال‌های گذشته اگر در ارتباط با خشك شدن تالاب هور‌العظیم صحبت می‌كردیم، همه فكر می‌كردند كه مشكل خشك شدن این تالاب‌ها مربوط به سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

وی ادامه داد: اكنون نیز برخی تصور می‌كنند كه وقتی صحبت از كانون ریزگردها می‌شود، مشكل به سازمان حفاظت محیط‌زیست، مجموعه منابع طبیعی یا استانداری باز‌می‌گردد، اما آثار و تبعات ریزگردها باعث مهاجرت و تحت تأثیر قرار گرفتن تولید و اشتغال استان خوزستان شده و همه بخش‌ها را درگیر كرده است.
مدیركل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با بیان اینكه در بحث مقابله با ریزگردها همه باید به میدان بیایند، اظهار كرد: ما نباید انتظار داشته باشیم كه دولت به تنهایی مشكل همه ۷۰۰ هزار هكتار كانون ریزگردها در خوزستان و كانون‌های ریزگرد آینده را حل كند.
این در حالی است كه در سال قبل، بر اثر شدت وجود ریزگردها، مه سنگین و رطوبت بالای هوا چهار نیروگاه برق خوزستان از مدار خارج شده و برخی تصفیه‌خانه‌های آب نیز از كار افتاده‌اند.
به گفته مقامات مسئول، انباشته شدن خاك روی پست‌ها و تجهیزات انتقال برق و همچنین وقوع مه كه باعث چسبندگی خاك‌ها و اتصال كوتاه در شبكه برق می‌شود، عامل این قطعی برق است.
حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو سال پیش با توجه به بحران استان خوزستان و قطعی برق و آب در نیمی از استان، راهی این استان شده تا در جلسه اضطراری شركت و مشكلات را بررسی كند.
پس از سفر وزیر نیرو هم علی ساری، نماینده اهواز در مجلس طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور، نسبت به وضعیت آلودگی هوای خوزستان به شدت ابراز نگرانی و ناراحتی كرد و نوشت: سفرهای تشریفاتی، دید و بازدیدهای صوری، دستورهای بی‌ضمانت، شعارهای توخالی و سلفی گرفتن مدیران و وزیران شما با مردم محروم، دوای درد نیست؛ به داد مردم خوزستان برسید. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم بهمن 96 گفت: ۸۰ درصد ریزگردهای خوزستان در زمستان منشأ داخلی دارد و سه سال برای نابودی منشأ داخلی ریزگردها زمان نیاز داریم. مقرر شده تا حقابه لازم برای‌ تر كردن مناطقی كه ریزگرد‌ها از آنجا بلند می‌شود، تأمین و تخصیص داده شود كه منتها برای امسال جواب نمی‌دهد و حداقل هفت تا هشت ماه كار دارد. وقوع معضل گرد و غبار در تعدادی از استان‌های غربی و شرق ایران در سال‌های گذشته بارها باعث تعطیلی مدارس و ادارات، لغو پروازها و بستری شدن تعدادی از شهروندان در مراكز درمانی شده‌ است.
جالب اینكه شدت طوفان‌های گرد و غبار سال‌های پیش در استان خوزستان بیش از 10 هزار میكروگرم بر مترمكعب و به حدی بوده ‌است كه اندازه‌گیری آن در توان دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا هم نبود. ‌ای كاش مسئولان محلی و ملی پیش از فرا‌رسیدن دوباره این مشكلات فكری به حال این اوضاع كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha