اجلاس ۳ روزه تامین منابع پایدار برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در شهر کپنهاگ دانمارک با حضور مسئولین و صاحبنظران از تمام نقاط جهان از جمله نماینده سازمان بهداشت جهانی، وزیر دارایی دانمارک، وزیر بهداشت اروگوئه و روسای چند انجمن جهانی با هدف گفتگو درخصوص اهمیت و لزوم تامین منابع پایدار و نیز راه‌های تامین منابع برگزار شد.

تاکید بر تعهد ایران برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر

سلامت نیوز:اجلاس ۳ روزه تامین منابع پایدار برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در شهر کپنهاگ دانمارک با حضور مسئولین و صاحبنظران از تمام نقاط جهان از جمله نماینده سازمان بهداشت جهانی، وزیر دارایی دانمارک، وزیر بهداشت اروگوئه و روسای چند انجمن جهانی با هدف گفتگو درخصوص اهمیت و لزوم تامین منابع پایدار و نیز راه‌های تامین منابع برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این اجلاس که دکتر باقر لاریجانی معاون وزارت بهداشت و نائب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر و دکتر افشین استوار - مدیر کل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از سوی جمهوری اسلامی ایران شرکت داشتند.

دکتر باقر لاریجانی با اشاره به افزایش روز افزون شیوع بیماری های غیرواگیر در جهان گفت: این بیماری‌ها مهم‌ترین عامل خطر بروز مرگ های زودرس و ناتوانی در جوامع هستند و اگر بخواهیم از منظر کلان به آن بنگریم اثرات این بیماری ها موجبات کاهش تولید کشورها و ضررهای جدی اقتصادی خواهد شد.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با تاکید بر اهمیت روز افزون بیماری‌های غیرواگیر به عنوان اصلی‌ترین عامل مرگ‌های زودهنگام در جهان گفت: تغییر سبک زندگی و افزایش شهرنشینی یکی از عوامل افزایش شیوع بیماری‌های غیرواگیر است و طی چند دهه اخیر این بیماری‌ها عامل مرگ و میرها در کشورهای مختلف جهان است.

لاریجانی با تاکید بر اثر متقابل بیماری های غیرواگیر و توسعه گفت: اهداف توسعه پایدار با هدف کاهش یک سوم مرگ های زودهنگام ناشی از بیماری های غیرواگیر ارتباط دارد که در این اجلاس نیز این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. در کشور ایران نیز همانند سایر نقاط جهان بیماری های غیرواگیر یکی از چالش های نظام سلامت است؛ بطوری که در دو دهه اخیر بیماری های غیر واگیر منجر به بروز ۲۸۷ هزار مرگ در ایران شده است.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد مرگ های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در اثر چهار دسته بیماری های قلبی – عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن ریوی و دیابت است، گفت: در همین راستا سازمان جهانی بهداشت، برنامه عملکردی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ را تدوین نمود و هدف کلان ۲۵درصد کاهش میزان مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵ را مطرح نمودند.

لاریجانی ادامه داد: بر اساس برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی و همچنین شرایط ویژه سلامت کشور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمیته پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر ایران را به منظور سیاستگذاری در سطح ملی، برنامه ریزی، جلب مشارکت ذی نفعان و همکاری های درون بخشی و بین بخشی و هدایت مداخلات مبتنی بر اولویت تشکیل داد.

نائب رئیس کمیته ملی بیمار ی‌های غیرواگیر اظهار داشت: در ابتدای فعالیت این کمیته سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیر واگیربه عنوان برنامه جامع کشور برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر آن از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ تدوین شد.

وی اضافه کرد: این سند دارای ۱۳ هدف ملی که بر عوامل خطر اصلی شامل مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی و مصرف الکل، چهار دسته بیماری که عبارتند از بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان ها، بیماری های مزمن ریوی، دیابت و اولویت های دیگر کشور مانند حوادث ترافیکی متمرکز است. اهدافی نیز ویژه کشور ما می باشند که از آن جمله می توان به کنترل حوادث ترافیکی و کاهش مصرف اسید چرب ترانس اشاره کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، لاریجانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعهدی ملی در جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر وجود دارد و این موضوعی است که مورد تاکید مسئولین ارشد کشور نیز قرار دارد.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر گفت: کشور ایران جزو کشورهای پیشرو در برنامه‌ریزی برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر است و از طریق ساز و کارهای همکاری بین بخشی و در قالب سند ملی کنترل بیماری های غیرواگیر تلاش می شود تمامی مردم و مسئولین برای اجرای این برنامه ها و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری ها در کشور مشارکت کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha