ویتامین دی در سلامت پوست و مو و سلامت دندان ها نقش مهمی دارد و كمبودش در کودکان، سبب كاهش رشد آنها می شود.

بیماری هایی که با کمبود ویتامین D به سراغتان می آید

سلامت نیوز: ویتامین دی در سلامت پوست و مو و سلامت دندان ها نقش مهمی دارد و كمبودش در کودکان، سبب كاهش رشد آنها می شود.


به گزارش سلامت نیوز ناهید آریاییان، متخصص تغذیه در گفتگو با برنامه «غذا سلامت زندگی» شبکه رادیویی سلامت، ویتامین دی را ویتامین محلول در چربی دانست که به دلیل اهمیت بسیار در کتابهای درسی از آن به عنوان هورمون یاد می شود و افزود: ویتامین دی، نقش بسیار مهمی در استخوان سازی و همچنین تقویت سیستم ایمنی دارد. به علاوه، در تولید مثل و رشد جنین نیز می تواند موثر باشد.


وی ادامه داد: ویتامین دی، علاوه بر نقش هایی كه مطرح شد، می تواند در سلامت ماهیچه ها و تعادل بدن نقش مهمی داشته باشد و به علاوه بر سلامت سیستم عصبی ما و مغز، اثر بگذارد.


آریاییان، با بیان اینکه در واقع بیشتر سلول های بدن ما ویتامین دی دارند و نیاز به آن زیاد است، تاکید کرد: كوفاكتور، موادی هستند كه كمك می كنند واكنش ها در بدن با مداخلۀ آنزیم ها راحت تر انجام شود. در واقع كمك می كنند آنزیم ها كار خودشان را بهتر انجام دهند .


وی ادامه داد: مواد غذایی، ویتامین دی ندارند و حتما باید از نور خورشید استفاده كنیم تا نیاز بدنمان به ویتامین دی را تامین كنیم. البته بعضی مواد غذایی مانند روغن كبد ماهی كال، مقدار زیادی ویتامین دی دارد و بعضی ماهی ها، روغن لبنیات، تخم مرغ، جگر، قارچ، این ویتامین را دارند؛ اما با همه این ها نیاز بدن به این ویتامین را تامین نمی كنند .

آریاییان، با بیان اینکه حتما باید در مجاورت نور خورشید قرار بگیریم، گفت: اگر بخواهیم اشعه یو وی خورشید را به مقدار كافی دریافت كنیم كه ویتامین دی دارد باید موانع را بشناسیم از جمله اینکه؛ استفاده از کرم های ضدآفتاب، دریافت ویتامین دی را كم می كند؛ استفاده از نقاب و همچنین، دریافت آفتاب از پشت شیشه، مانع جذب ویتامین دی می شوند .


وی با بیان اینکه افرادی كه رنگ پوستشان تیره است میزان تولید ویتامین دی در بدنشان كمتر است، افزود: هرچه به طرف قطب شمال و جنوب نزدیك می شویم میزان اشعه خورشید كمتر می شود و میزان تولید ویتامین دی هم كاهش پیدا می كند.


آریاییان، با بیان اینکه آب پرتقال اگر غنی شده باشد می تواند ویتامین دی داشته باشد، تاکید کرد: به تازگی، شیر را با ویتامین دی غنی می كنند. كمبود ویتامین دی، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را موجب می شود. کمبود این ویتامین، خطر ابتلا به دیابت، ام اس و انواع سرطان ها را ممكن می سازد. كمبود ویتامین دی، باعث نرمی استخوان و راشیتیسم می شود.


وی ادامه داد: ویتامین دی، جزو ویتامین های محلول در چربی است و به هیچ وجه نباید از یك مقدار مشخص بیشتر مصرف شود، و مصرف آن باید زیرنظر متخصص باشد. اگر بیشتر مصرف شود علائم مسمومیت دارد. علائمش این است كه بافت های نرم ما ممكن است استخوانی شود؛ مشكلات كلیوی و سنگ كلیه ایجاد كند و باعث پرنوشی، پر ادراری، ضعف، خستگی، یبوست و سردرد شود.


* كم خونی و كمبود ویتامین دی، ارتباطی به هم ندارند
آریاییان، با بیان اینکه مقدار مورد نیاز در افراد بزرگسال ٦٠٠واحد و افراد بالای ٥٠سال ٨٠٠ واحد است، گفت: برای تأمین ویتامین دی، افراد سفید پوست حداقل ٥تا ١٠دقیقه سه بار در هفته باید دست ها پاها و بازوهایشان را در معرض نور خورشید قرار دهند. منتهی نه در زمان اوج نور خورشید چون خطر ابتلا به سرطان پوست را بیشتر می كند. در زمان هایی كه نور خورشید كمتر است مثلا در ساعت 9 تا 11 صبح و ٤ تا ٥ بعدازظهر. این کار در خانه با پنجره های گشوده رو به آفتاب نیز امکانپذیر است.


آریاییان، ادامه داد: در افراد تیره پوست، نیاز بیشتری به دریافت نور خورشید وجود دارد. این دسته افراد، هر بار باید، دست کم، سی دقیقه از نور خورشید استفاده كنند تا بتوانند نیاز بدن خود را تامین كنند. كمبود ویتامین دی می تواند عوارض فراوان داشته باشد؛ مشكلات استخوانی ایجاد كند و خطر پوكی استخوان را افزایش دهد.


این متخصص تغذیه در پایان، با بیان اینکه ویتامین دی حتی در سلامت پوست و مو و سلامت دندان های ما نیز نقش مهمی دارد، اظهارداشت: پس كمبودش در بچه ها می تواند موجب كاهش رشد شود. در این صورت، با تجویز پزشک متخصص می توانند از مكمل ها استفاده كنند. مصرف مکمل ها نباید بیشتر از هشت هفته طول بکشد .كم خونی و كمبود ویتامین دی، ارتباطی به هم ندارند. ویتامین دی می تواند روی جذب كلسیم و فسفر اثر داشته باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha