یک فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد: اگر رشد قدی کودکان به موقع و قبل از بسته شدن صفحه رشد مورد بررسی قرار گیرد، قابل درمان و جبران است.

کوتاهی قد در کودکان قابل جبران است

سلامت نیوز:یک فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد: اگر رشد قدی کودکان به موقع و قبل از بسته شدن صفحه رشد مورد بررسی قرار گیرد، قابل درمان و جبران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازآنا،دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی  با بیان اینکه رشد قدی انسان از دوران جنینی آغاز می‌شود، گفت: قد نوزادان در بدو تولد 50 سانتی‌متر است که پس از گذشت 2 سال حدود 30 الی 35 سانتی‌متر به قد آنها افزوده می‌شود و پس از‌ آن کمی سرعت رشد قد کاهش می‌یابد.

وی با تاکید براینکه سرعت رشد قد پس از 2 سالگی به آرامی انجام می‌شود، افزود: صفحه رشد قدی دختران در 15 تا 17 سالگی و پسران 16 تا 18 سالگی بسته می‌شود در واقع پس از این سن آنها دیگر رشد قدتی نخواهند داشت.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم یادآور شد: اگر والدینی نگران رشد قدی فرزندانشان شدند می‌توانند تا قبل از بسته شدن صفحه رشد به متخصصان غدد مراجعه کنند. متخصصان غدد با بررسی قد کودک بر اساس منحنی رشد، ژنتیک، بیماری‌های زمینه‌ای و ... در صورت نیاز درمان‌های لازم را تجویز می‌کنند.

مهاجری افزود: در برخی موارد بررسی‌ها نشان می‌دهد که فرد طبق منحنی رشد کرده وم نیازی به درمان ندارد اما در برخی موارد پزشک به بیماری‌های زمینه‌ای پی می‌برد که باید فرد تحت درمان و مراقبت باشد. برای مثال گاه عدم رشد مناسب قد می‌تواند نشانه بروز بیماری‌های غدد و تیروئید باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اصلاح رشد قد تا قبل از بسته شدن صفحه رشد امکانپذیر است و پس از آن هیچ درمانی پاسخگوی نیاز افراد نیست.

وی افزود: بنابراین والدین و افراد هر زمان نگران رشد قدی خود یا فرزندانشان شدند می‌توانند با مراجعه به متخصصان غدد مساله را بررسی و به نگرانی خود پایان دهند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha