چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 241835

با این که هر بیماری نشانه های خودش را دارد، اما معمولا بیشتر ما متوجه علایم هشدار دهنده آن نمی شویم؛ چه بسا بیماری هایی که علایم خود را در قسمت های متفاوت از بدن بروز می دهد که ما وحتی پزشکان را سردر گم می کند . در ادامه مطلب به نشانه های بیماری های متفاوت بدن اشاره شده است .

علایمی از بیماری ها که کمتر می شناسید!

سلامت نیوز: با این که هر بیماری نشانه های خودش را دارد، اما معمولا بیشتر ما متوجه علایم هشدار دهنده آن نمی شویم؛ چه بسا بیماری هایی که علایم خود را در قسمت های متفاوت از بدن بروز می دهد که ما وحتی پزشکان را سردر گم می کند . در ادامه مطلب به نشانه های بیماری های متفاوت بدن اشاره شده است .

    بیماری های زنان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بسیاری از دختران و خانم ها از مراجعه به متخصص زنان هراس و حیا دارند، در حالی که معاینه منظم به تشخیص دقیق و فوری بیماری های احتمالی منجر می شود و درمان بهتری را در پی خواهد داشت. علاوه بر ناراحتی های مربوط به قاعدگی مانند درد و... در صورت احساس درد هنگام ادرار، احساس سوزش، خارش و درد ناحیه واژن، بروز تبخال یا جوش در ناحیه تناسلی، ترشحات غیرعادی، تغییر ناگهانی سیکل قاعدگی، درد حاد شکم یا زیر شکم غیر از سیکل قاعدگی و مواجهه با خشونت جنسی باید  به متخصص زنان مراجعه کرد. به علاوه تشخیص و بررسی بیماری های سینه ازجمله سرطان نیز برعهده این متخصص است که در صورت بروز درد ناگهانی، احساس توده، ترشحات غیرعادی و تغییر اندازه سینه ها مراجعه را نباید به تعویق انداخت.


   ناراحتی های قلبی عروقی
درد قفسه سینه که همیشه در یک قسمت و عموما مرکز احساس می شود و بیش از یک دقیقه به ویژه پس از فعالیت بدنی بروز می کند ،  ازعلایم هشدار دهنده ای است که باید برای بررسی آن به متخصص قلب مراجعه کرد. با این حال اگردرد دربازو، گردن یا فک نیز احساس شود، حتما باید به طوراورژانسی به بیمار رسیدگی شود. خستگی و بی حالی بدون علت یا پس از فعالیت های مختصرمانند بالارفتن از پله ها، سرگیجه و در شرایط حاد از دست دادن هوشیاری و تحلیل قوای جنسی در آقایان از دیگر نشانه هایی است که باید به بیماری های قلبی مشکوک شد.


اگرچه درد قفسه سینه و تنگی نفس بارزترین علایم ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است اما باید اشاره کرد که این مشکل باعث کاهش توانایی قلب در رساندن خون به اندام های مختلف از جمله اندام های تناسلی می شود که با اختلالات نعوظ همراه خواهد بود. معمولا این اختلالات حداقل سه ماه پیش از بروز نخستین علایم بارز بیماری قلبی احساس می شود. همچنین افزایش وزن سریع طی چند روز یا هفته نیز می تواند ناشی از احتباس آب به ویژه در پاها باشد. خستگی آنی و شدید همراه با درد غیرعادی سینه و حالت تهوع نیزاز جمله علایم هشدار آنفارکتوس قلبی به خصوص در خانم هاست.

تومورهای سرطانی
ابتلا به تومورهای سرطانی با علایم متفاوتی همراه است و حتی گاه بیماری تا مراحل پیشرفته بدون علایم بارز خواهد بود. اما در بعضی موارد نشانه هایی شبیه بیماری های معمول می تواند زنگ خطر تلقی شود. برای مثال بروز علایمی شبیه آنفلوآنزا مانند تب و لرز، رنگ پریدگی، ضعف و خستگی اگر با درمان های معمول آنفلوآنزا و رعایت تغذیه و استراحت کافی بهبود نیابد و مزمن شود، می تواند علامتی از ابتلا به سرطان خون باشد. همچنین در صورت تورم بدون دلیل، بهبود نیافتن جراحت پس از چند هفته، اسهال بیش از 4 تا 6 هفته و احساس درد مداوم بدون دلیل بیش از 4 هفته نیز به بیمار توصیه می شود به پزشک مراجعه کند تا در صورت نیاز به متخصص انکولوژی معرفی شود.


کاهش میل جنسی، افزایش یا کاهش وزن بی دلیل، خستگی مداوم و بی خوابی نیز اگرچه جزو علایم شایع بسیاری از مشکلات جسمی است اما می تواند در کنار دیگر علایم افسردگی مانند فقدان انگیزه و ... جزو نمودهای جسمی افسردگی باشد که لازم است با روان پزشک مشورت شود.


ابتلا به بیماری ها یا به عبارتی اختلال درعملکرد اندام های مختلف بدن با بروز علایمی همراه است و زنگ خطری محسوب می شود که همیشه مربوط به همان اندامی که درد یا ناراحتی در آن احساس می شود، نیست. در واقع گاه بعضی نشانه ها بیانگر بروزمشکل در اندامی دیگر است که تشخیص دقیق آن ها فقط توسط متخصص امکان پذیر است و این موضوع روند درمان و بهبود را تسهیل می کند.


منابع: selection .caL e Figaro
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha