دبیر ستاد کارآفرینی وزارت بهداشت با اشاره به ظرفیت بالای ایجاد اشتغال در حوزه سلامت، از تدوین هشت سرفصل برای ایجاد کسب و کارهای نوین در حوزه سلامت خبر داد.

آخرین آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان پزشکی/استقبال از ورود استارت‌آپ‌ها به حوزه سلامت

سلامت نیوز:دبیر ستاد کارآفرینی وزارت بهداشت با اشاره به ظرفیت بالای ایجاد اشتغال در حوزه سلامت، از تدوین هشت سرفصل برای ایجاد کسب و کارهای نوین در حوزه سلامت خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، محمد میرزابیگی در اولین نشست خبری ستاد کارآفرینی وزارت بهداشت درباره فعالیت‌های این ستاد توضیح داد و گفت: از سال گذشته موضوع اشتغال به دستور کار مهمی برای دولت تبدیل شد و ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل شد. سهم وزارت بهداشت در میان سایر دستگاه‌ها در زمینه اشتغال برجسته‌تر است؛ چرا که فعالیت‌های آن به صورت تولید به مصرف به ویژه در حوزه اشتغال صورت می‌گیرد. ما سالیانه ۳۵ تا ۴۰ هزار فارغ التحصیل در رشته‌های مختلف حوزه‌های سلامت داریم که خود وزارت بهداشت متولی ایجاد اشتغال برای آنها است.

وی ادامه داد: بعد از تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت، ستاد ملی اشتغال و کارآفرینی در وزارت بهداشت شکل گرفت. علاوه بر آن تفاهم‌نامه‌ای بین وزرای بهداشت و تعاون امضا شد. همچنین سند توسعه اشتغال و کارآفرینی تنظیم و بعد از چهار مرحله نظرخواهی به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد. در این دانشگاه‌ها مشابه ستاد کارآفرینی وزارت بهداشت ستادهای متعددی شکل گرفته و باید شکل بگیرد.

دبیر ستاد کارآفرینی وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: در این مدت برای تمام معاونان وزارت بهداشت حکم عضویت در ستاد ملی کارآفرینی و اشتغال توسط وزیر بهداشت زده شد. همچنین چندین عضو هیات علمی و صاحب نظران حوزه کارآفرینی به عنوان نماینده‌های علمی و عملیاتی برای عضویت در این ستاد حکم گرفتند.

میرزابیگی با تاکید بر اینکه کارآفرینی موتور محرکه اقتصاد در دنیا است، اظهار کرد: ما باید نهضت تولید ایده، نوآوری و تبدیل آنها را به محصول بین فارغ التحصیلان ایجاد کنیم که بتوانیم به اشتغال پایدار برسیم. چون پول پاشی مشکل اشتغال را حل نمی‌کند.

وی افزود: در دنیا کنار هر دانشکده یک دانشکده کارآفرینی تخصصی نیز ایجاد می‌شود. نباید اندیشه "درآمد آب باریکه و دولتی" را به دانشجویان خود بیاموزیم. بلکه آنها باید یاد بگیرند ضمن ایجاد شغل برای خود، برای دیگران نیز کسب و کار ایجاد کنند. به همین منظور ما طرح درس کارآفرینی در نظام سلامت در مقطع کارشناسی ارشد را به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی رساندیم. این کار نقطه آغاز برای صاحبنظرانی در حوزه اشتغال در نظام سلامت خواهد شد. در حال حاضر حتی یک کتاب یا سیستم آموزشی تخصصی در زمینه کارآفرینی در حوزه نظام سلامت بر خلاف صنعت وجود ندارد.

دبیر ستاد کارآفرینی وزارت بهداشت با اشاره به تعریف دوره‌های کوتاه مدت برای علاقمندان به حوزه کارآفرینی در حوزه سلامت تصریح کرد: قرار است تدریس دو تا سه واحد کارآفرینی برای تمام رشته‌های علوم پزشکی به صورت جدی دنبال شود. همچنین از فعالیت در حوزه کارآفرینی از طرف سازمان‌های مردم نهاد نیز استقبال می‌کنیم. فارغ التحصیلان حوزه نظام سلامت می‌توانند تشکیلاتی در این زمینه ثبت کنند.

آخرین آمار اشتغال فارغ التحصیلان نظام سلامت

میرزابیگی درباره وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان نظام سلامت نیز توضیح داد و گفت: بخشی از ۳۵ تا ۴۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های علوم پزشکی جویای کار نیستند، اما بعد از مدتی تصمیم می‌گیرند روانه بازار کار شوند. در حال حاضر در مجموع حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر در این گروه قرار دارند. به همین دلیل باید آماده باشیم که بستر کار برای این افراد نیز فراهم شود. نرخ بیکاری در رشته‌های علوم پزشکی از صفر تا ۱۲ درصد متغیر است و بیشترین آن مربوط به رشته‌های بهداشت و کمترین آن به پرستاری تعلق دارد.

وی ادامه داد: در تفاهم‌نامه میان دو وزارتخانه بهداشت و کار مقرر شد که برای تمام فارغ‌التحصیلان نظام سلامت به علاوه کسانی که ممکن است روزی جویای کار شوند، زمینه اشتغال ایجاد کنیم. عرصه‌های زیادی وجود دارند که پرکار هستند، اما فرصت اشتغال برای آنها تا کنون تعریف نشده است. یکی از این عرصه‌ها، فناوری‌های نظام سلامت است. این حوزه بسیار گسترده است و در حال برنامه‌ریزی برای تعریف اشتغال در این حوزه هستیم. علاوه بر آن مشاغل خانگی مرتبط با نظام سلامت صیانت از مشاغل موجود و توسعه آن گردشگری سلامت و همچنین خدمات مراقبت در منزل نیز جزء مواردی هستند که می‌توانیم برای آنها اشتغال ایجاد کنیم.

دبیر ستاد کارآفرینی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به تدوین هشت سرفصل جدید برای علاقمندان به ایجاد کارآفرینی در حوزه سلامت افزود: کسانی که طرحی دارند می‌توانند در حوزه‌های گردشگری سلامت، ساماندهی مراکز ترک اعتیاد، مراقبت‌های سلامت جامعه‌نگر، توسعه و گسترش خدمات بهداشتی در بخش غیر دولتی، توسعه خدمات طب ایرانی در بخش غیردولتی، توسعه مشاغل خانگی مرتبط با نظام سلامت، توسعه نرم افزارهای جدید و همچنین توسعه مراکز تشخیصی درمانی و بازتوانی در بخش غیردولتی، طرح‌های خود را در سامانه کارا که مربوط به شورای عالی اشتغال و بین بخشی است به ثبت برسانند.

وی تصریح کرد: تمام طرح‌ها در کارگروه‌های اشتغال استانی رسیدگی می‌شوند و اگر طرحی به بودجه‌ای بیش از پنج میلیارد تومان نیاز داشت، در کارگروه‌های ملی بررسی می‌شود. برنامه‌ریزی شده است که صاحبان طرح بتوانند از تسهیلات مرتبط با طرح خود استفاده کنند. ارائه آموزش‌های مورد نیاز به این افراد و همچنین در نظر گرفتن یارانه‌ای بین دو تا هفت درصد در صورت اجرای موفق طرح از جمله تسهیلاتی است که در این زمینه در نظر گرفته شده است.

به گفته میرزابیگی، شش حوزه از این هشت سرفصل، قابلیت فعال شدن در حوزه روستایی و عشایری را دارد و به صورت خاص به آنها رسیدگی می‌شود. همچنین سقف تسهیلات نیز بستگی به نوع طرح‌های ارائه شده، متفاوت است.

وی ادامه داد: امسال برای سیستم توسعه اشتغال در کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که امیدواریم بتوانیم حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد آن را جذب کنیم. اگرچه سهمی برای دستگاه‌های مختلف تعیین نشده است.

بیشتر از فارغ‌التحصیلان پزشکی، ظرفیت اشتغال وجود دارد

دبیر ستاد کارآفرینی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بیشتر از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرفیت اشتغال وجود دارد، ادامه داد: عرصه‌های جدید ایجاد اشتغال در کشور در حوزه سلامت خالی است. زمینه‌هایی مانند فناوری‌های جدید در حوزه بهداشت و مراقبت در منزل ظرفیتی بیش از فارغ التحصیلان ما دارد. تا سال ۱۴۰۴ نیروی مطلوب در عرصه‌های مختلف نظام سلامت به تناسب جمعیت و طبق استانداردهای جهانی باید یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۲۲۸ نفر در حوزه‌های مختلف باشد اما در حال حاضر ۶۰۰ هزار نفر در تمام رشته‌های حوزه سلامت و در بخش دولتی و غیردولتی فعالیت می‌کنند. حدود ۵۰۰ هزار فرصت شغلی باقی می‌ماند تا به کف استانداردهای جهانی برسیم.

استقبال از ورود استارت آپ‌ها به کارآفرینی در حوزه سلامت

میرزابیگی با بیان اینکه از فعالیت استارت آپ‌ها در این حوزه استقبال می‌کنیم، افزود: به زودی اجماع خوبی میان وزارتخانه‌های بهداشت و ارتباطات و همچنین تشکل‌های شاغل مجازی و همچنین صاحبنظران آن باید صورت گیرد. این موضوع یکی از ضروریات حوزه سلامت است، اما پیش از آن باید زیرساخت آن را فراهم کنیم.

وی در خصوص وضعیت فعالیت مراکز مراقبت‌ در منزل در کشور نیز توضیح داد و گفت: طبق استانداردهای جهانی باید به ازای هر ۲۷ تا ۳۰ هزار نفر یک مرکز مراقبت در منزل ایجاد شود، اما ما به عدد هر ۵۰ هزار نفر یک مرکز در کشور خود رسیده‌ایم. به این ترتیب به ۶۰۰ مرکز مراقبت در منزل نیاز داریم، اما تا کنون بیش از ۱۰۰۰ مرکز برای فعالیت در این زمینه مجوز گرفته‌اند. تعرفه‌های این خدمات نیز به تصویب شورای عالی بیمه رسیده و پوشش بیمه‌ای آن نیز در دستور کار بیمه‌ها قرار گرفته است.

وی یکی از مشکلات فعالیت این مراکز را حضور افراد حقیقی غیرمتخصص دانست و گفت: این افراد تخصصی ندارند و پرستارنما هستند و به صورت شخصی با بیماران ارتباط برقرار می‌کنند که باعث مشکلاتی برای مردم می‌شوند. برای همین توصیه می‌کنیم که پیش از انتخاب نیرو از مراکز مراقبت در منزل، مکان فیزیکی آنها، مسئولان فنی، مجوز وزارت بهداشت، صلاحیت حرفه‌ای و شماره نظام پرستاری آنها در نظر گرفته شود. انجام این فعالیت‌ها توسط افراد غیر متخصص، مداخله در درمان محسوب می‌شود و جرم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha