کارشناس دیالیز اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت مهم‌ترین عوامل بروز بیماری نارسایی کلیه در کشور را برشمرد و گفت: سالانه حدود ۲۵۰۰ بیمار دیالیزی جدید به بیماران‌مان اضافه می‌شود.

تاثیر املاح آب در نارسایی کلیه؛ آری یا خیر؟

سلامت نیوز: کارشناس دیالیز اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت مهم‌ترین عوامل بروز بیماری نارسایی کلیه در کشور را برشمرد و گفت: سالانه حدود ۲۵۰۰ بیمار دیالیزی جدید به بیماران‌مان اضافه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر فرازمند در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طبق آمار سال ۹۶ حدود ۳۰ هزار بیمار دیالیز خونی و ۱۶۰۰ بیمار دیالیز صفاقی در کشور وجود دارد، گفت: میزان بروز و شیوع دیالیز در کشورهای مختلف، متفاوت است. البته میزان بروز جهانی دیالیز به طور متوسط ۱۰۰ در میلیون است. از آنجایی که سن یکی از عوامل تاثیرگذار در دیالیز است، می‌بینیم که میزان بروز آن در کشورهایی با جمعیت مسن‌تر بیشتر و در کشورهای دارای جمعیت جوان، کمتر است.

وی با بیان اینکه میزان بروز دیالیز در کشور ما سالانه ۶۰۰۰ مورد برآورد می‌شود، افزود: البته اینطور نیست که سالانه ۶۰۰۰ مورد جدید به بیماران دیالیزی‌ ما اضافه شود. زیرا ما خروجی از دیالیز هم داریم. باید توجه کرد که در ایران سالی بالغ بر ۲۵۰۰ پیوند کلیه انجام شده و افرادی که پیوند کلیه داشته‌اند، از جمعیت دیالیزی خارج می‌شوند. عده‌ای هم دیالیز صفاقی شده و عده‌ای هم فوت می‌کنند. در نتیجه میزان بروز دیالیز در کشور را ۶۰۰۰ مورد در نظر می‌گیریم، اما سالانه حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ بیمار دیالیزی جدید به بیماران‌مان اضافه می‌شود.

کارشناس دیالیز اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، مهم‌ترین عوامل بروز نارسایی کلیه را دیابت و فشار خون عنوان و اظهار کرد: باید توجه کرد که این دو عامل خود معلول بی‌تحرکی، ‌ چاقی، کشیدن سیگار، تغذیه نامناسب، سبک زندگی و... است. از طرفی سن هم در بروز دیالیز حائز اهمیت بوده و بر همین اساس در جمعیت کهنسال احتمال نارسایی کلیه بیشتر است. البته یکسری عوامل مانند عفونت‌ها نیز در بروز این بیماری موثر است که البته در کشور ما میزان قابل توجهی را به خود اختصاص نمی‌دهد. عوامل انسدادی و اورولوژیک هم می‌تواند در بروز نارسایی کلیه نقش داشته باشند.

فرازمند در پاسخ به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تاثیر املاح آب در ایجاد نارسایی کلیه، گفت: باید توجه کرد که تاثیر داشتن املاح آب حتی در سنگ‌سازی کلیه هم ثابت نشده است. بنابراین نمی‌توان گفت که این املاح در ایجاد نارسایی کلیه موثرند. بنابراین برای پیشگیری از بروز دیالیز باید از بروز چاقی پیشگیری کرده و تحرک کافی، ‌ سبک زندگی مناسب و تغذیه سالم و... داشت. باید توجه کرد که کلیه از عناصر بی‌صدایی است که فرد را متوجه نارسایی نمی‌کند، اما افراد زمانی متوجه نارسایی کلیه می‌شوند که دیگر کلیه کار نمی‌کند و بیمار باید دیالیز شود و در قدم بعدی هم به سمت پیوند برود.

وی در ادامه صحبت‌هایش از وجود ۵۵۳ بخش دیالیز برای ارائه خدمات دیالیز خونی در کشور خبر داد و گفت: باید توجه کرد که ۷۲ درصد مراکز دیالیز خونی در  کشور در فضای دانشگاهی و بیمارستان‌های دانشگاهی قرار دارند، ۲۰ درصدشان در بخش خصوصی و هشت درصد آنها هم خیریه هستند. این خدمت، خدمتی مستمر است که به بیماران ارائه می‌شود. از طرفی بیمار باید علاوه بر دریافت خدمت با استفاده از یکسری داروها و مکمل‌ها سعی کند که شرایط طبیعی بدن را تا حد امکان حفظ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha