معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه برداشت آب از ۲۳۰ دشت کشور ممنوع است، گفت: در حال حاضر ۵ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی وجود دارد و شرایط در کشور مناسب نیست.

ممنوعیت برداشت آب از ۲۳۰ دشتِ کشور/۱۸ تالاب به طور کامل خشک‌ شد

سلامت نیوز: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه برداشت آب از ۲۳۰ دشت کشور ممنوع است، گفت: در حال حاضر ۵ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی وجود دارد و شرایط در کشور مناسب نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،مسعود تجریشی  درباره آخرین وضعیت پرداخت حقابه تالاب هامون از سوی افغانستان گفت: ادامه رشته کوه البرز به رشته‌کوه بابایغما در افغانستان متصل می‌شود و این کشور نیز مانند ایران سال آبی خوبی را پشت سر نگذاشته و بارندگی در آنجا نیز با کاهش روبرو بوده است، اما این دلیل نمی‌شود که ما حقابه هامون را نگیریم. البته از آنجا که بارش‌ها کم بوده است، آنها خود در حال برداشت هستند و اینگونه نبوده که آب باشد و به ما ندهند.

وی با بیان اینکه اگر حقابه را از افغانستان پیگیری نکنیم، متضرر خواهیم شد، تصریح کرد: اگر هامون‌ها آب نداشته باشد مردم افغانستان نیز دچار مشکل می‌شوند و این در حقیقت یک کار مشترک بین ما و افغانستان برای سلامت مردم است. متاسفانه به دلیل افزایش گرما و کاهش بارش درحال حاضر در هیرمند آبی نیست.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین درباره وضعیت تالاب جازموریان نیز گفت: کارگروهی به دبیری آقای عدل برای احیای تالاب جازموریان ایجاد شده است. در این جلسات باید سعی کنیم آب صنعت و شرب مردم را مدیریت و برنامه‌ریزی کنیم تا حقابه محیط‌زیست نیز تامین شود، اما با توجه به ذخیره آب در پشت سدها و بارندگی‌های ناچیز پیش‌رو بعید می‌‌دانم، بتوانیم حقابه‌ها را تامین کنیم.

تجریشی با بیان اینکه از ۲۴ تالاب کشور که در وضعیت بحرانی قرار دارند، ۱۸ تالاب به طور کامل خشک شده‌اند، تاکید کرد: با وضعیت موجود در این مناطق اگر به همین منوال پیش برویم در سال‌های آینده با مشکلات گرد و خاک روبرو می‌شویم. البته موضوع گرد و خاک یک مسئله نه تنها ملی بلکه فرامنطقه‌ای است.

وی با بیان اینکه کانون‌های گرد و خاک در منطقه شناسایی شده و تعاملات لازم با کشورهای همسایه شروع شده است، گفت: کارگروه بین‌المللی کانون‌های بین‌المللی در عراق، سوریه و عربستان را شناسایی کرده است، البته این به نوعی مدیریت بحران است، در حالی که باید مدیریت ریسک درباره این موضوع اعمال شده و برنامه‌هایی نظیر تغییر الگوی کشت از پرمصرف به کم‌مصرف و کاهش دست‌اندازی به طبیعت اجرا شود و از سوی دیگر برنامه‌های خود را با کمبود آب وفق دهیم.

تجریشی با تاکید بر اینکه برداشت آب از ۲۳۰ دشت کشور ممنوع است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی وجود دارد و شرایط مناسبی در کشور وجود ندارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین در خصوص کانون‌های گرد و خاک در دریاچه ارومیه گفت: کانون‌های گرد و خاک در دریاچه ارومیه سال گذشته به نسبت ۴ سال قبل ۶۱ درصد به لحاظ وسعت و تواتر گردو خاک کاهش پیدا کرده است.اگر نتوانیم تراز دریاچه را به هزار و ۲۷۲ برسانیم این کانون‌ها همچنان باقی می‌ماند.

تجریشی ادامه داد: در حقیقت اگر بتوانیم تا چهارسال دیگر یک متر و نیم دیگر به عمق دریاچه اضافه کنیم موفق شده‌ایم ۸۵ درصد کانون‌های گرد و خاک را به زیر آب ببریم. اراده فنی و راهکارهای فنی برای احیای دریاچه ارومیه نیز در حال حاضر وجود دارد، اما نیازمند این است که نماینده‌های مجلس با ما همکاری کنند.

وی ادامه داد: قرار بود نزدیک به ۳۷۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه برود، اما همین که به ۲۲۰ میلیون مترمکعب رسید تمام نمایندگان منطقه در مجلس شورای اسلامی از آقای اردکانیان خواستند تا جلوی ورود آب به دریاچه را بگیرد. دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان مجلس نیز باید در زمینه احیای دریاچه با ما همکاری لازم را داشته باشند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه مردم نیز در احیای دریاچه ارومیه نقش دارند، گفت: مردم باید مطالبه‌گر باشند و همچنین باید همکاری کرده و مصرف آب خود را متناسب با آوردها کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha