نایب رییس فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی از وجود محله‌ای کپرنشین در نزدیکی پایتخت خبر داد که اغلب ساکنان آن مبتلا به هپاتیت هستند.

محله‌ای کپرنشین در نزدیکی پایتخت با ساکنان مبتلا به هپاتیت/اغلب زنان در خانه زایمان می‌کنند

سلامت نیوز:نایب رییس فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی از وجود محله‌ای کپرنشین در نزدیکی پایتخت خبر داد که اغلب ساکنان آن مبتلا به هپاتیت هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،طیبه سیاوشی (نایب رییس فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی)  در رابطه با وضعیت محله کپرنشین شهرری با ۱۲۰۰ نفر جمعیت، گفت: در این منطقه افرادی در خانه‌های مخروبه زندگی می‌کنند و اغلب ساکنان آنجا که مهاجران پاکستانی نیز بین آنها وجود دارد به بیماری هپاتیت مبتلا هستند.

سیاوشی در پاسخ به این سوال که آیا در این مناطق مساله خرید و فروش نوزاد نیز وجود دارد یا خیر؟ گفت: اصلا در این رابطه خبری نشنیده‌ام و NGO‌هایی که با آن‌ها در ارتباط هستیم نیز در این رابطه خبری نداده‌اند.

"بارداری بیش از حد" مشکل عمده زنان منطقه

وی عمده مشکلات زنان در این مناطق را بارداری بیش از حد زنان عنوان کرد و گفت: یک خانم در این منطقه چهاردهمین فرزند خود را باردار است و جمعیت آن‌ها رو به رشد است، شخص جدیدی وارد این کپر‌ها نمی‌شود، اما براساس تحقیقات میزان زاد و ولد بسیار بالا است؛ به طور مثال یک خانم دیگر نیز با ۳۲ سال سن ۵ فرزند داشت. زنان درگیر مسائل و مشکلات بسیار زیادی هستند و زایمان‌های مکرر موجب پیری زودرس آن‌ها شده است.

زایمان اغلب زنان در خانه

نایب رییس فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه اغلب زنان در این منطقه در خانه زایمان می‌کنند، گفت: البته در این بین افرادی هم هستند که اگر بتوانند تا حدی هزینه را تامین کنند به بیمارستان‌ بروند. برای هر زایمان مبلغی در حدود یک و نیم میلیون تومان از آن‌ها دریافت می‌کند؛ اما همانطور که گفتم اغلب زایمان‌ها در خانه انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خبری شدن وضعیت این کپر‌ها منجر به اعمال فشار و رانده شدن این افراد از محل زندگی آن‌ها نمی‌شود؟ گفت: بررسی این مناطق نباید منجر به این شود که ارگان یا سازمان‌ها به این کپر‌ها بروند و این افراد را از این مناطق اخراج کنند. باید مسائل و مشکلات این افراد بررسی شود و برای همین مشاهدات میدانی لازم است تا بتوانیم این مسائل را به بخش‌های مدیریتی منتقل کنیم تا شاید بتوان کاری برای آنها انجام داد.

وجود مادران شیرده مبتلا به هپاتیت

سیاوشی تاکید کرد: NGO‌ها اعلام کردند که فرمانداری با آن‌ها همکاری نمی‌کند، این همکاری می‌تواند در بحث کنترل و پیشگیری از بیمای‌های واگیردار مثل هپاتیت BوC باشد که در این مناطق به وفور وجود دارد. در این منطقه مادرانی زندگی می‌کنند که به کودک خود شیر می‌دهند و کار هم می‌کنند؛ در عین حال مبتلا به هپاتیت هستند و تحت درمان هم قرار نگرفته‌اند. در این بین افرادی نیز اعتیاد حاد دارند، به طور مثال یکی از افراد بدلیل توهم شدید پس از مصرف مواد، خانه‌ای را آتش زده بود، اما در مجموع شیوع اعتیاد در آنجا چندان بالا نیست.

کودکان بی‌سواد و مقاومت خانواده‌ها برای تحصیل دختران

وی در رابطه با وضعیت تحصیل کودکان در این منطقه بیان داشت: بعضی از کودکان اگرچه به سن ۱۴ تا ۱۵ سال رسیده‌اند؛ اما بی‌سواد هستند. در سه سال اخیر که جمعیت امام علی (ع) به این منطقه ورود پیدا کرده، کودکان ۷ و ۸ ساله را تحت آموزش قرار داده است؛ البته این مساله نیز وجود دارد که خانواده‌ها نسبت به آموزش دختران مقاومت می‌کنند و اغلب اجازه نمی‌دهند که دختران آموزش ببینند.

سیاوشی گفت: با ورود NGO‌ها به این منطقه این کودکان از ۸ سالگی تحت آموزش قرار می‌گیرند و آموزش به آن‌ها موجب ارتباط آن‌ها با اجتماع می‌شود.

نایب فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی مجلس تاکید کرد: با دستگاه‌های اداری جلساتی برگزار می‌شود تا بتوانیم بخشی از مشکلات آن‌ها را مطرح و حداقل مشکلات حوزه مسائل بهداشتی و آموزشی حل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha