مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تشریح عملیات جست و جو در ارتفاعات دنا، به ابهام‌ها و انتقادهایی که در زمینه انجام عملیات مطرح می‌شود، پاسخ داد.

عملیات دنا در پیچ و خم شرایط جوی یا ناهماهنگی؟

سلامت نیوز: مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تشریح عملیات جست و جو در ارتفاعات دنا، به ابهام‌ها و انتقادهایی که در زمینه انجام عملیات مطرح می‌شود، پاسخ داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، حسین درخشان در مورد آخرین وضعیت عملیات جست‌و جو در ارتفاعات دنا برای یافتن پیکرهای حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و روند عملیاتی که پس از این اتفاق پی گرفته شد، گفت: از آنجایی که عملیات از اصفهان انجام می‌شد از همان روز اول حادثه تیم‌های عملیاتی این استان بلافاصله حضور پیدا کردند .

مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در مورد انتقادهایی که با عنوان از دست دادن زمان طلایی در عملیات جست‌وجو مطرح می‌شود، گفت: ابتدا باید ببینیم که معنای زمان طلایی چیست؛ این مفهوم زمانی به کار می‌رود که مساله نجات جان انسان‌ها در حوادث باشد در حالی‌که در حادثه سقوط هواپیما چنین موضوعی مطرح نبود. در روزهای اول شایعاتی مطرح شده بود مبنی بر اینکه سه چهار نفر از این حادثه زنده بیرون آمده‌اند و تماس گرفته‌اند و شایعات دیگری از این دست نیز منتشر می شد. ولی واقعیت این است که شرایط حادثه به گونه‌ای بود که پیکرهای مسافران آسیب‌های بسیار شدیدی دیده بودند.وی افزود: علاوه بر اینکه در همان روزهای اول با شرایطی که ایجاد شده بود این اطمینان وجود داشت که کسی زنده نمانده باشد، وضعیت بافت‌هایی که امدادگران در جست‌وجوهای‌شان پیدا می‌كردند نیز این موضوع را تایید می‌كرد. با این حال بدون در نظر گرفتن این مساله که احتمال زنده ماندن کسی وجود ندارد، باز هم امدادگران تمام تلاش خودشان را کردند تا در آن شرایط جوی بسیار بد به هر طریقی که شده در کمترین زمان ممکن به محل حادثه برسند.

هیچ پیکری از روی چهره شناسایی نشد

درخشان ادامه داد: شرایط بافت‌هایی که از پیکرهای مسافران پیدا شده به گونه‌ای بوده که امکان شناسایی هویت از روی آن‌ها وجود نداشت؛ اگر هم پیکری شناسایی شده، از روی مواردی مانند وجود کارت پرواز یا انگشتر و نشانه‌های اینچنینی صورت گرفته و پیکری از روی چهره شناسایی نشده است.

بعد از اینکه تیم‌های سپاه موفق شدند مکان دقیق سقوط را شناسایی کنند، تیم‌های جست‌و جو اعزام شدند. این اتفاق در شرایطی افتاد که رسیدن به منطقه به دلیل شرایط جوی کار مشکلی محسوب می‌شد و زمستان دنا دو روز پیش از این حادثه آغاز شده بود. تاکنون نیز تیم‌های امدادی مختلفی برای عملیات در منطقه حاضر شده‌ و چیزی در حدود 650 نیرو تا الان در منطقه حضور پیدا کرده‌اند. شرایط محل به گونه‌ای است که گاهی هوا برای انجام عملیات مناسب می‌شود اما پس از آن به عنوان مثال دو روز شرایط جوی تغییر می‌کند و بعد از آن باز هم افزایش برف رخ می‌دهد؛ همه این‌ها از عواملی هستند که در انجام عملیات مشکل ساز می‌شوند.

بعضی از بافت‌ها در فاصله 500-600 متر دور تر از محل سقوط یافت شده‌اند

درخشان با اشاره به استفاده از تیم‌های تخصصی بیان کرد: تیم‌های بسیار ماهری که ما در استان‌هایی از جمله لرستان، زنجان، تهران، مرکزی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان و فارس داریم در منطقه حاضر شدند تا کار جست‌وجو را انجام دهند ولی همه این‌ها در حالی است که شرایط آب و هوایی و میزان بارش برف زیاد است و حتی در بعضی از دهلیزها به پنج متر نیز می‌رسد. سرمای زیاد و باد شدید باعث می‌شود که بعضی روزها عملیات متوقف شود. البته به این معنی نیست که نیروهای امدادگر به دلیل سرما حضور پیدا نکنند بلکه مساله این است که وقتی برف و مه گرفتگی شدید باشد، هیچ‌گونه دیدی وجود ندارد و در این شرایط نمی‌توان جست‌وجو انجام داد. در این شرایط و همچنین در وضعیت‌هایی که احتمال ریزش بهمن وجود داشت، مجبور به این بودیم که نیروها پایین بیایند. وی با اشاره به اینکه پراکندگی بقایا نیز در محل سقوط بسیار گسترده است، گفت: در عملیات جست‌و جو، امدادگران گاهی بافت‌هایی را 500، 600 متر دورتر از محل سقوط پیدا می‌کردند.

امیدواریم تا اواخر اردیبهشت عملیات به پایان برسد

مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز عملیات معلق است، گفت: به دلیل ورود جبهه هوای سرد، دوباره عملیات معلق شده و منتظریم شرایط كمی بهتر شود؛ پس از آن نیروهایی از استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد از طریق بالگرد تا ارتفاعی که امکان پرواز وجود داشته باشد، منتقل می‌شوند تا با این شرایط قوای بدنی آن‌ها نیز تحلیل نرود. با توجه به پیش بینی‌ وضعیت هوا و اینکه ممكن است هفته بعد شرایط جوی بهتر شود، در روزهای شنبه و یک‌شنبه به احتمال زیاد دوباره عملیات آغاز خواهد شدو امیدواریم تا اواخر اردیبهشت به پایان برسد.

درخشان در مورد انتقاد خانواده بعضی جان باختگان نسبت به طولانی شدن اقدامات و این مساله که بعضی از آن‌ها روند تكمیل عملیات را با عملیات جست‌وجوی هواپیمای ترکیه‌ای که در ایران سقوط کرد، مقایسه می‌کنند، گفت: خانواده‌های جانباختگان این حادثه از ما توقع دارند و ما نیز ضمن احترام به آن‌ها تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم. آن‌ها عزیزان‌شان را از دست داده‌اند و باید شرایط‌شان را درک کرد.

در مورد عملیات تهران-یاسوج و هواپیمای ترکیه ای هم باید اشاره کنم که هواپیمای تهران-یاسوج در ارتفاع 4200 متری سقوط کرد و به‌طور كامل متلاشی شد؛ به‌گونه‌ای که بزرگ‌ترین قطعه باقی مانده از هواپیما حدود دو سه متر بود و از طرفی همان‌طور كه گفتم، در منطقه شرایط جوی بسیار متفاوت است و در بسیاری از بخش‌ها سه تا پنج متر برف داریم اما هواپیمای ترکیه‌ای در هلن چهار محال و بختیاری در ارتفاع پایینی سقوط کرده بود و تمام جنازه‌های آن هم کامل بودند.

این هواپیما در ارتفاع پایین و با سرعت کم سقوط کرده بود اما هواپیمای آسمان به دلیل اینکه خلبان در آن لحظه متوجه نبود ، قبل از كم كردن سرعت خود با شتاب حدود 700 کیلومتر به کوه برخورد کرد. ضمن اینکه وضعیت محل سقوط هواپیمای ترکیه‌ای نیز به گونه‌ای بود که امدادگران بعد از دو ساعت به صورت پیاده به محل سقوط رسیدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha