وحید نصیری قجور كه در روزهای اخیر با حكمی از سوی رییس كل سازمان نظام پرستاری به عنوان معاون حقوقی و پارلمانی این سازمان منصوب شده است طی پیامی همگرایی داخلی و گسترش روابط با سایر ارکان تصمیم گیری و اجرایی کشور جهت توسعه حرفه پرستاری را از وظایف اصلی این معاونت بر شمرد.

ساماندهی صلاحیت حرفه ای در گرو اصلاح قانون نظام پرستاری است/ توسعه حرفه ای شایسته پرستاری است

سلامت نیوز:وحید نصیری قجور كه در روزهای اخیر با حكمی از سوی رییس كل سازمان نظام پرستاری به عنوان معاون حقوقی و پارلمانی این سازمان منصوب شده است طی پیامی همگرایی داخلی و گسترش روابط با سایر ارکان تصمیم گیری و اجرایی کشور جهت توسعه حرفه پرستاری را از وظایف اصلی این معاونت بر شمرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری متن این پیام بدین شرح است:

امیدوارم در شرایط حساس پرستاری کشور، جامعه پرستاری کشوریار و یاور ما باشند تا مدخلی باشد برای گفتگوی سازنده و بدون برخی ملاحظات سوری، مسائل را به طور شفاف مطرح و در سایه این گفتگوها از جریانهای کاهنده که توانمندی­های این حرفه را با خطر مواجه کرده عبور کنیم.پرستاری در کشور ما از مزیت­های درخوری برخوردار است،

هر چند پرستاری از لحاظ روابط درون گروهی یک حرفه ضعیف محسوب می‌شود، اما موقعیت و گستردگی نقش آن در نظام سلامت و داشتن معاونت در وزارت و سازمان حرفه ای و همچنین چندین تشکل ریشه دار؛ این فرصت را فراهم کرده است که از طریق همگرایی داخلی و گسترش روابط با سایر ارکان تصمیم گیری و اجرایی کشور به توسعه حرفه ای آنگونه که شایسته پرستاری است، دست یابیم.

باگذشت قریب به دو دهه از اجرای قانون تشکیل سازمان نظام پرستاری، یکی از دغدغه‌های پرستاران بازنگری این قانون است.

اخیراً موضوع اصلاح قانون نظام‌ پرستاری با پیگیری شورای عالی و سازمان کل تقدیم مجلس شده است که اولویت درخواست ما از مجلس محترم رأی مثبت به این درخواست است. به اعتقاد بسیاری از پرستاران این قوانین مربوط به دو دهه گذشته بوده و برای اینکه در نظام‌پرستاری شاهد پیشرفت باشیم، باید این قوانین مورد بازنگری قرار گیرد.

ساماندهی صلاحیت حرفه‌ای از وظایف مهم نظام‌های حرفه ای در کشور است که متأسفانه در قانون اولیه که با عنوان قانون تشکیل سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران تصویب و ابلاغ شده،این امر مهم دیده نشده است ،در همین زمینه  اصلاح و بازنگری قوانین نظام‌پرستاری می‌تواند در ارتقای کیفیت خدمات پرستاری و جایگاه سازمان نظام‌پرستاری مؤثر باشد.

كنترل و نظارت وظیفه اصلی یک سازمان حرفه ای است و به سبب خدمات پرستاری كه در کشور صورت می گیرد باید تلاش کنیم جایگاه واقعی سازمان به عنوان دستگاه خدمات رسان معرفی شود.

به نظر بنده کلیات نظام‌ پرستاری در کشور صحیح بوده و باید از آن حمایت و تقویت کنیم شاید گفته شود ضعف‌هایی دارد اما کدام سازمان دولتی و غیردولتی را داریم که بدون اشکال باشد البته اگر بخواهیم سازمان حرفه ای و متخصصی در کشور پیدا کنیم یکی از سازمان‌های متخصص نظام‌ پرستاری است؛که می تواند در صورت حمایت مجلس و دولت نقش تنظیم گرایانه خود را در کمک به ارتقاء سطح سلامت جامعه و طرح های مجلس و دولت به نحوی احسن ایفا کند.

با اینکه نظام‌پرستاری در کشور کم‌کم جان می‌گیرد ولی به اعتقاد بنده برخی‌ها حتی تحمل نظام‌پرستاری و نظارت بر نحوه ارائه خدمات از سوی سازمان حرفه ای پرستاران را هم ندارند و گاهاً تفکرات پرستاری را مانعی بزرگ می‌بینند.

در کشور کسانی که با نفوذ در سازمان یا بیرون از آن علیه نظام‌ پرستاری بر خواسته‌اند و درصدد تضعیف جایگاه این نهاد برآمده اند؛ دچار اشتباه فاحشی شده‌اند در حالی که این افراد یا اهمیت سازمان نظام پرستاری را نمی‌دانند و یا اینکه غرض‌ورزی می‌کنند اما توصیه من به مسئولین سازمان و اعضاء شورای عالی این است كه اجازه فعالیت این جریانات در دل سازمان را ندهند ؛ در صورتی که در این زمینه کم‌کاری صورت گیرد مردم ، نهادهای حاکمیتی و پرستاران ناخواسته به نظام‌پرستاری بی‌اعتماد می‌شوند.

تقویت ارتباطات برون سازمانی برای معاونت حقوقی و پارلمانی از اولویتها ست، با توجه به مسئولیتی كه بر اساس قانون برای ما تكلیف شده ، تعامل و ارتباط مناسبی باید با مجلس و سایر مراجع مرتبط صورت گیرد و با رفع دغدغه ها در مسیری حركت كنیم  تا همه مردم از خدمات استاندار پرستاری و پرستاران از حقوق حقه ی برخوردار باشند.باید با تقویت وحدت و همدلی در بخش های مختلف ،حافظ منافع سازمانی باشیم.

آموزش حرفه ای گری به پرستاران باید در دستور کار سازمان قرار گیرد.سازمان نظام پرستاری در طول چهار دوره از عمر خود به جایگاه ویژه ای در سطح جامعه دست یافته که لازمه صیانت و تثبیت این جایگاه ، اعتمادسازی میان مردم و جامعه می باشد.

کیفی سازی خدمات پرستاری از ضرورت های اصلی این حرفه است، امروز نگاه جامعه به خدمات سلامت درحد مراکز درمانی نیست بلکه گیرندگان خدمات سلامت به دنبال خدمتی مستمر با رعایت همه جوانب از جمله حفاظت و مراقبت در سطح جامعه و خانواده ها هستند . صیانت حقوق شهروندی از اهم وظایف ما است، هم افزایی و همگرایی بیش از پیش با مجلس ، وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت در جهت احقاق حقوق گیرندگان خدمات پرستاری و شهروندان و پرستاران با رعایت ضوابط و نگاه عدالت محورانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

با توجه به اینکه مبلغی که به پرستاران در قالب کارانه داده می‌شود با مسئولیت سنگین و حجم کاری این عزیزان هم‌خوانی ندارد و این امر گاها موجب اعتراضاتی می شود که در این زمینه متأسفانه بعضا شاهد برخورد قهرآمیز با پرستاران هستیم که اصلاً اقدامی درست و شایسته نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha