وزیر بهداشت دیروز در اولین روز از هفته سلامت از ابتلای 60 درصد ایرانی‌ها به اضافه وزن و فشار خون خبر داد و گفت که بیش از نیمی از مبتلایان به فشار خون از بیماری شان بی‌اطلاع هستند.

9 درصد روستاییان بیش از 3 بار در هفته «فست فود» می‌خورند

سلامت نیوز: وزیر بهداشت دیروز در اولین روز از هفته سلامت از ابتلای 60 درصد ایرانی‌ها به اضافه وزن و فشار خون خبر داد و گفت که بیش از نیمی از مبتلایان به فشار خون از بیماری شان بی‌اطلاع هستند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران در ادامه نوشت: این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت هم پیش ازاین بارها نسبت به قاتلان خاموش ایرانی‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها بر اساس گزارش نتایج پیمایش ملی «بار بیماری‌های غیرواگیر» هشدار می‌دهند، چاقی، دیابت، چربی خون و مصرف دخانیات اصلی‌ترین علل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های مزمن انسداد ریوی هستند و 74 درصد مرگ‌های کشور منتسب به این 4 بیماری غیرواگیر است. با وجود این نتایج آخرین مطالعه «استپس» حکایت از آن دارد؛ عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر همچنان بالاست و نرخ بروز بیماری‌ها بویژه در میانه سنی جمعیت روبه افزایش است. از سوی دیگر به استناد همین آمار‌ها مشخص شده است، درصد آگاهی از فشار خون، کنترل و درمان آن در جمعیت روستایی کمتر از شهری است از همین رو چشم‌انداز میزان ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در بین روستاییان و مناطق دورافتاده تفاوت زیادی با شهرنشینان ندارد.

طوری که هم اینک بر اساس سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر که هدف آن کاهش 25 درصدی مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر است، ریسک فاکتورهایی مانند کلسترول و قند خون و مصرف سیگار و... در جمعیت روستایی توسط بهورزان خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت روستایی کنترل می‌شود. در این میان تشکیل پرونده الکترونیک سلامت در خانه‌های بهداشت روستایی موجب شده چنانچه مردم روستا در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سکته‌های مغزی باشند، شناسایی می‌شوند و با آموزش، اصلاح سبک زندگی و مداخله مراقبت‌های اولیه از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری می‌شود.


معاون اداره بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت تازه‌ترین نتایج خطر سنجی بیماری‌های غیرواگیر در جمعیت روستایی را در گفت‌و‌گو با «ایران» تشریح کرد. او گفت: از ابتدای سال 96 و بعد از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت هر کسی که به خانه بهداشت روستایی مراجعه می‌کند میزان قند خون، کلسترول و فشار خونش اندازه‌گیری می‌شود و همه افراد بالای 40 سال در صورت داشتن ریسک فاکتور خدمات مراقبت اولیه دریافت می‌کنند.


دکتر علیرضا مهدوی با اشاره به اینکه میزان قند و کلسترول و استعمال دخانیات برای شناسایی بیماری دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی خطر سنجی می‌شوند، افزود: داده‌های حاصل از خطر سنجی میزان خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی را در 10 سال آینده مشخص می‌کند. افزون بر این، داده‌ها به بهورز این امکان را می‌دهد که چنانچه میزان خطر ابتلا کم باشد با ارائه آموزش، اصلاح سبک زندگی، انجام فعالیت بدنی و پرهیز از مصرف دخانیات و الکل خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را کاهش می‌دهند اما اگر میزان خطر ابتلا بالا باشد برای کنترل چربی و قند خون و فشار خون دارو تجویز می‌شود.
او در پاسخ به اینکه با توجه به شعار هفته سلامت (سلامت برای همه) معاونت بهداشت چه تدابیری برای پررنگ کردن موضوعات سلامت در روستاها فراهم کرده، گفت: ما آزمایش اولیه خطرسنجی در مناطق روستایی را رایگان انجام می‌دهیم تا مردم بیایند و از نظر عوامل خطر ابتلا به بیماری‌ها پایش و غربالگری شوند.
دکتر مهدی درباره این‌که آیا همه مردم مناطق دورافتاده و مرزی دسترسی به خدمات بهداشتی را دارند، افزود: ایجاد خانه‌های بهداشت استانداردهایی دارد از جمله این‌که باید جمعیت روستا 700 نفر باشد البته روستایی که تعداد سکنه‌های آن کم است با استفاده از روستاهای"قمر» نیازهای بهداشتی و درمانی شان پاسخ داده می‌شود. علاوه بر این بهورزها هفته‌ای یک مرتبه به روستاهایی با جمعیت کمتر از 700 نفر مراجعه می‌کنند و در کنار برنامه واکسیناسیون مادر و کودک آموزش‌هایی را درباره پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر ارائه می‌کنند.


معاون اداره بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نتایج مطالعه «استپس» نشان می‌دهد، مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در جمعیت روستایی کاهش یافته، افزود: البته به این سادگی نمی‌توان در این رابطه اظهار نظر کرد و بعد از یک سال کار انتظار داشته باشیم تغییر چشمگیری ایجاد شده است اما با این حال ما هنوز در مسیر صعود هستیم. از سوی دیگر جمعیت روستایی کم شده اما میانگین سنی جمیعت به دلیل مهاجرت جوانان در روستا بالا است.


دکتر مهدوی با بیان اینکه ماهیت زندگی روستا به دلیل اصل توسعه و گسترش رسانه تغییر پیدا کرده عنوان کرد: میانگین اضافه وزن و چاقی در جمعیت بالای 18 سال نزدیک به 60 درصد است این رقم در مناطق روستایی 51 درصد و شهری 62.5 درصد است. این آمار نشان می‌دهد، به دلیل آنکه مدل زندگی شهری در مناطق روستایی نمود دارد الگوی زندگی از قبیل تغذیه سالم و فعالیت بدنی در روستاها تغییر کرده است. به گفته او، میانگین فعالیت بدنی در جمعیت بالای 18 سال 57 درصد است یعنی 57 درصد مردم کمتر از 600 متر در روز پیاده روی می‌کنند. این عدد در مناطق روستایی 50 و در شهری 59 درصد است.
میزان دریافت کافی نمک در روز کمتر از 5 درصد است به گفته دکتر مهدوی، مصرف نمک در جمعیت بالغ کشور 12 درصد است. این وضعیت در مناطق روستایی 10 درصد و شهری 13 درصد گزارش شده است. عمده منابع دریافتی نمک در روستا‌ها از طریق نان محلی و در شهرها از طریق فست فودها است. روستایی‌ها بطور سنتی نمک زیادی به آرد اضافه می‌کنند.


مقایسه مصرف میوه و سبزی نیز نشان می‌دهد،42 درصد جمعیت بالغ میوه و سبزی دریافت می‌کنند. یعنی کمتر از نیمی از ایرانی‌ها حداقل 5 واحد در روز یا 400 گرم میوه و سبزی می‌خورند. 38 درصد روستایی‌ها و 43 درصد شهری‌ها میوه و سبزی می‌خورند چون در شهر میزان دسترسی مردم بالاتر است.
معاون اداره بیماری‌های غیر واگیر این را هم گفت که 14 درصد جمعیت شهری و 9 درصد جمعیت روستایی بیش از سه بار در هفته فست فود می‌خورند.علت آن گسترش مغازه‌های ساندویچی و پیتزافروشی در روستا‌ها است که طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. او تأکید کرد: پایبندی به درمان و دریافت دارو مهم‌ترین موضوع در پیشگیری از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است. بنابراین بهورزها دائم مصرف مدام دارو را جهت کنترل سکته‌های قلبی به مردم روستا اطلاع‌رسانی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha