یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 242110

مدت‌هاست محققان در تلاش برای دانستن دلیل کوتاه‌تر بودن قد زن‌ها و مردها بودند. در هر شهر، کشور یا قاره‌ای که نگاه کنیم می‌بینیم این اختلاف قد بین زن و مرد وجود دارد.

چرا قد زنان کوتاه تر از مردان است؟

سلامت نیوز:مدت‌هاست محققان در تلاش برای دانستن دلیل کوتاه‌تر بودن قد زن‌ها و مردها بودند. در هر شهر، کشور یا قاره‌ای که نگاه کنیم می‌بینیم این اختلاف قد بین زن و مرد وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، برای مثال در فرانسه زن‌ها به طور متوسط حدود 1.63 متر و مردها 1.75 متر هستند یا در دانمارک بلندترین قد برای زنان 1.69 و برای مردها 1.83 متر است یا در چین زنان نزدیک 1.58 متر و مردان 1.70 متر هستند.

به طور خلاصه در سراسر جهان اختلاف قد بین این 2جنس مخالف وجود دارد اما دلیل این نابرابری فیزیکی در چیست؟

«ورونیک کلنر» نویسنده فیلم‌های مستند در تاریخ 24 ژانویه در برنامه «آرت» که از تلویزیون پخش شد این سوال را مطرح کرد چرا زنان کوتاه تر از مردان هستند؟

وی برای دانستن این سوال در یک نظرسنجی بزرگ از 15کارشناس پزشکی، زیست‌شناسی، جانورشناسی، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی از سراسر جهان در مورد این اختلاف سوال کرد چون به نظر او این افراد مانند پازل‌هایی هستند که می‌توانند دلیل قانع کننده‌ای داشته باشند.

آنها گفتند این اختلاف در انسان‌ها وجود دارد اما در حیوانات وجود ندارد اما برخی از حیوانات مانند نهنگ‌های آبی ماده بزرگ‌تر از نر‌های آنها هستند.

برای درک این موضوع باید ریشه‌یابی کرد که چه چیزی موجب بلندتر بودن مرد نسبت به زن می‌شود.

این فرایند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند طبیعت‌های مختلف و به خصوص ژنتیک است که اگر والدین بلند قد باشند فرزند آنها شانس بیشتری برای بلند قد شدن دارد.

اما برخی از دانشمندان در حال حاضر می‌گویند ژنتیک همه چیز نیست و محیط زیست نیز نقش مهمی در رشد افراد با اثرات کم و بیش در دراز مدت ایفا می‌کند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که شرایط زندگی بهداشت و رژیم غذایی عوامل مهمی برای رشد بوده‌اند.

«ژان کلود» می‌گوید با توجه به غدد اطفال رشد غدد پسر با دختر به طور متوسط فرق دارد.

و غدد پسرها بیشتر رشد می‌کند و این یکی از دلایل است.

کارشناسان می‌گویند دلیل کوتاهی زنان نسبت به مردان رژیم غذایی و مواد خاص است که در کودکی استفاده کرده‌اند.

در جوامع معمولا می‌گویند پسر نیاز به خوردن بیشتری دارد تا یک دختر چون فعالیت او بیشتر است و با تحقیقات انجام شده زنان 2برابر مردان سوء تغذیه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha