رئیس هیات مدیره انجمن تالاسمی استان تهران، وضعیت دسترسی بیماران تالاسمی به داروی آهن زدا را بحرانی خواند و گفت: کمبود دارو باعث شده مرگ و میر بیماران افزایش یابد.

وضعیت بحرانی  داروی آهن زدای تالاسمی ها / افزایش مرگ و میر بیماران

سلامت نیوز:رئیس هیات مدیره انجمن تالاسمی استان تهران، وضعیت دسترسی بیماران تالاسمی به داروی آهن زدا را بحرانی خواند و گفت: کمبود دارو باعث شده مرگ و میر بیماران افزایش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، هنگامه ابراهیم زاده، از عضویت ۱۵۰۰ بیمار تالاسمی در انجمن استان تهران خبر داد و افزود: متاسفانه در حال حاضر بزرگترین مشکل این بیماران، عدم درمان صحیح است. زیرا، داروخانه ها، سهمیه دارویی بیماران را کم می کنند.

وی در توضیح این مطلب، گفت: وقتی بیمار با نسخه ای که در آن تعداد ۱۵۰ عدد داروی آهن زدا نوشته شده به داروخانه می رود، اما داروخانه فقط ۳۰ عدد دارو تحویل می دهد.

ابراهیم زاده ادامه داد: داروخانه ها عنوان می کنند که دارو کم است، اما معلوم نیست سرنوشت بقیه سهمیه دارویی بیمار برای یک ماه، چه می شود. زیرا، نسخه بیمار با تعداد ۱۵۰ عدد دارو به بیمه ارسال می شود، در حالی که بیمار شاید فقط ۳۰ یا ۵۰ عدد دارو برای یک ماه گرفته باشد.

وی با انتقاد از عدم حمایت های دولت و وزارت بهداشت از بیماران تالاسمی، افزود: متاسفانه کمبود دارویی همیشه بوده است، اما طی ماه های اخیر شدت یافته و باعث شده مرگ و میر بیماران تالاسی افزایش یباید.

رئیس هیات مدیره انجمن تالاسمی استان تهران با عنوان این مطلب که مابه التفاوت داروی بیماران برای یک ماه سوخت می شود، گفت: بارها این موضوع را از طریق بیمه ها و وزارت بهداشت پیگیر شده ایم، اما جواب درستی به ما نمی دهند.

ابراهیم زاده همچنین به تفاوت کیفیت داروی ایرانی و خارجی اشاره کرد و افزود: داروی آهن زدای ایرانی بر روی برخی بیماران جواب نمی دهد، چون این بیماران بعد از تزریق خون آهن بدنشان بالا می رود و داروی ایرانی نمی تواند آهن بدن را بر روی برخی بیماران دفع کند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هر دو نوع داروی ایرانی و خارجی کمیاب شده است، گفت: بیماران برای تزریق خون به ۲۱ مرکز مراجعه می کنند که این مراکز دارای داروخانه هستند که متاسفانه بیماران با کمبود دارو مواجه می شوند و آنها را به داروخانه های بیمارستانی ارجاع می دهند.

ابراهیم زاده با بیان این مطلب که بیماران تالاسمی برای داروی ایرانی پولی پرداخت نمی کنند اما برای نوع خارجی آن به ازای ۱۰۰ عدد دسفرال، می بایست ۵۰ هزار تومان پرداخت نمایند، افزود: برخی خانواده ها چند بیمار تالاسمی دارند که پرداخت این مبالغ برای آنها دشوار می شود.

رئیس هیات مدیره انجمن تالاسمی استان تهران، تاکید کرد: متاسفانه پزشکان نیز حاضر نمی شوند عدم اثربخشی داروی ایرانی بر روی برخی بیماران را بنویسند و همین مسئله مشکلاتی به دنبال داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha