رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز در واکنش به خبری مبنی بر "گروکشی نوزاد تازه متولد شده در بیمارستان کمالی البرز به دلیل هزینه‌های زایمان" توضیحاتی ارائه و تاکید کرد: زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دانشگاهی و وزارت بهداشت رایگان است و این نوزاد به دلیل "زردی" بالا همچنان تحت مراقبت است.

واکنش رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز به خبر "گروکشی نوزادی در بیمارستان کمالی"

سلامت نیوز:رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز در واکنش به خبری مبنی بر "گروکشی نوزاد تازه متولد شده در بیمارستان کمالی البرز به دلیل هزینه‌های زایمان" توضیحاتی ارائه و تاکید کرد: زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دانشگاهی و وزارت بهداشت رایگان است و این نوزاد به دلیل "زردی" بالا همچنان تحت مراقبت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حمید درفشی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر "گروکشی نوزادی به دلیل هزینه‌های زایمان در بیمارستان کمالی البرز"، گفت: مادر این نوزاد بدون حضور پدر نوزاد در تاریخ ۲۷ فروردین ماه با علائم درد زایمان به بیمارستان کمالی البرز مراجعه می‌کند. مادر بلافاصله پذیرش و اقدامات درمانی لازم برایش انجام می‌شود و در اتاق زایمان، زایمانش را به صورت رایگان انجام می‌دهد. از آنجایی که مادر تحت پوشش بیمه نبوده، همان زمان به همراه بیمار که برادرش بوده است، اطلاع می‌دهند که برای بیمه شدن اقدام کند.

درفشی تاکید کرد: باید توجه کرد که زایمان طبیعی در بیمارستان‌های ما رایگان است و بیمارانی را که تحت پوشش بیمه نیستند، راهنمایی می‌کنیم تا تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گیرند تا به این ترتیب بیمه خدمات‌شان را تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: چند روز بعد از انجام زایمان، مادر با حال عمومی خوب مرخص می‌شود، اما نوزاد به دلیل یرقان و زردی در بیمارستان می‌ماند تا درمان شود. بنابراین نوزاد تحت درمان قرار می‌گیرد و از آنجایی که تا امروز همچنان زردی‌اش بالاست، ‌از نظر پزشکی قابل ترخیص نیست. بنابراین به همراه بیمار نیز مجددا تاکید می‌شود که بروید بیمه شوید و بعد اقدامات ترخیص را انجام دهید.

درفشی ادامه داد: از طرف دیگر باید توجه کرد که برای صدور گواهی تولد در بیمارستان باید احراز هویت انجام گیرد. درحالیکه پدر این نوزاد زندان بوده است. به همراه بیمار هم می‌گویند شما مدرکی برای احراز هویت ندارید و آنها صیغه‌نامه مادر را می‌آورند و برای ما احراز هویت شد که فردی که در زندان است، پدر این نوزاد است، هرچند که خودش تاکنون مراجعه نکرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه علت نگه داشتن نوزاد در بیمارستان ادامه درمان بیماری یرقان است، گفت: البته برای صدور گواهی تولد باید  مدارک مادر و پدر وجود داشته باشد، اما از آنجایی که پدر نوزاد در زندان است، قرار شد استشهادی بیاورند اما هنوز استشهادی هم ارائه نکرده‌اند. تاکید می‌کنم که اگر بیمارستان قصد گروکشی داشت، اجازه ترخیص مادر را نمی‌داد. درحالیکه مادر با حال عمومی خوب مرخص شده و حتی چندین بار برای شیر دادن بچه به دنبالش فرستاده‌اند.

درفشی تاکید کرد: به محض بهبود حال عمومی نوزاد او را ترخیص می‌کنیم، اما برای صدور گواهی تولد از طریق مراجع قضایی عمل می‌کنیم. تاکید می‌کنم که این خانواده هیچ هزینه‌ای هم در بیمارستان پرداخت نکرده‌اند.

همچنین دکتر عباس‌زارع نژاد - مشاور وزیر بهداشت در این باره تاکید کرد: به هیچ عنوان موضوعی تحت عنوان گروگان‌گیری یا گروکشی بیمار و جسد به دلیل هزینه‌های درمان در بیمارستان‌ها نداریم. در مورد این خبر نیز تاکید می‌کنم که زایمان طبیعی در بیمارستان‌های وزارت بهداشت رایگان است و بنابراین موضوعی تحت عنوان "گروکشی به دلیل هزینه زایمان" منتفی است، بلکه برای صدور گواهی تولد نوزاد باید احراز هویت صورت می‌گرفت، از طرفی هم نوزاد دچار زردی است و باید درمان لازم برای وی صورت می‌گرفت. بنابراین بهتر است رسانه‌ها قبل از استناد به صحبت همراهان بیمار، موضوع را به لحاظ حقوقی یا فرآیندی از بیمارستان، دانشگاه مربوطه یا وزارت بهداشت استعلام کنند.

وی تاکید کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت سهم بیمار در هزینه‌های بستری در روستاها به پنج و در شهرها به 10 درصد کاهش یافته است و اگر بیمار توان پرداخت همین میزان فرانشیز را نیز نداشته باشد، می‌توان از طریق ممدکاری بیمارستان تخفیف گرفت. بنابراین در چنین شرایطی انتشار چنین اخباری انصاف نیست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha