دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 242203

کودکان ژاپنی سالم ترین کودکان جهان محسوب می شوند، اما علاوه بر تغذیه سالم چه عوامل دیگری به سلامت کودکان در این کشور کمک می کند؟

چرا کودکان ژاپنی سالم ترین کودکان دنیا هستند؟

سلامت نیوز: کودکان ژاپنی سالم ترین کودکان جهان محسوب می شوند، اما علاوه بر تغذیه سالم چه عوامل دیگری به سلامت کودکان در این کشور کمک می کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، زمانی که صحبت از زندگی طولانی و سلامت جسمی می شود، لازم است بهترین ها را مطرح کنیم. همه ما می خواهیم که کودکانمان سالم و شاد باشند، اما غذا – آنچه باید نسل بعد را تغذیه کند – به شکل یک چالش در بین خانواده ها تبدیل شده و باعث سردرگمی و اختلاف نظر در رسانه ها شده است.

طبق نتایج مربوط به تحقیقی که در این باره در  The Lancet انجام شد، اگر کودک شما در ژاپن به دنیا بیاید، مطمئنا بیشترین طول عمر و سالم ترین زندگی را خواهد داشت که علت آن نیز به سبک زندگی و الگوی غذا خوردن مردم این کشور مربوط می شود.

مسئله جالب دیگر این است که حتی چاقی و شیوع دیابت در بین کودکان کودکان ژاپنی در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا در سطح پایین تری است و اخیرا نیز کمتر هم شده. راز این سلامتی چیست؟ اگر شما هم صاحب فرزند هستید، بهتر است این حقایق را بدانید. در ادامه به بیان چند علت مهم و اقدامات ژاپنی ها در این زمینه می پردازیم.


1.  ژاپنی ها وعده های غذایی سالم برای خانواده انتخاب می کنند

وعده های غذایی ژاپنی ها بسیار موثر است، از این رو که هم سیر کننده است و هم اینکه مواد مغذی با کیفیت بالا را برای فرد فراهم می کند. زمانی که نیازهای بدن خود را با مواد با کیفیت تامین می کنید، کمتر تمایل به مصرف تنقلات و غذاهای غیر مفید خواهید داشت. اما برای سلامت کودک لازم نیست غذاهایی مانند سوشی، جلبک دریایی یا توفو بخورید و بهتر است عادت های غذایی خانواده خود را در یک مسیر سالم قرار دهید.

بیشتر غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، لوبیا، دانه های جامد و چربی های سالم مانند ماهی های غنی از امگا 3 مصرف کنید و کمتر به سمت غذاهای فراوری شده با نمک و قند اضافه بروید. غذاهای سالم دارای کالری نسبتا کم، مواد مغذی زیاد و بسیار سیر کننده هستند. این ویژگی ها خطر چاقی و بروز بیماری ها را کاهش و سلامت جسمی و طول عمر را افزایش می دهد.

یک مسئله مهم در مورد ژاپنی ها این است که غذای اصلی آنها برنج است و نه نان یا پاستا. مزیت سبک ژاپنی ها در درست کردن برنج دانه کوتاه ، که ترجیحا برنج قهوه ای است، این است که بعد از پخت آب زیادی دارد، برنج خیلی نرم است و بسیار سیر کننده بوده و کالری آن از نان کمتر است. این نوع برنج سیر کننده و با کالری کم می تواند جایگزین بسیاری از غذاهای ناسالم شده و میزان مصرف کالری بدن را کاهش دهد.


2.   ژاپنی ها به غذا خوردن در جمع خانواده اهمی می دهند

کودک خود را تشویق کنید که از میان وعده های خود لذت ببرد – اما به میزان کافی و تعداد دفعات مناسب.میان وعده ها در ژاپن دارای مقدار کمتر و در همچنین در دفعات کمتر مصرف می شود. لازم نیست برای میان وعده دادن به فرزند خود خیلی به خود سخت بگیرید. یک نگرش راحت تر نسبت به این قضیه داشته باشید تا کودک شما نیز در غذا خوردن سخت گیر نباشد. به کودک خود نشان دهید که از خوردن غذا لذت می برید و غذا طعم فوق العاده دارد.

بر روی مسئله با هم شام خوردن تاکید شود.  حتی وقتی که مشغله تان زیاد است، زمان خاصی را به به خوردن غذا اختصاص دهید، بنابراین حداقل یک بار در روز می توانید بنشینید و با کودک خود غذا بخورید. غذا را با عشق بپزید و مطمئن باشید این عشق در قلب کودک بازتاب خواهد داشت. لذت غذا خوردن با کودک را حس کنید. محققان معتقدند والدین باید در مورد عادت های غذا خوردن کودک خود آگاه باشند، استرس و فشار غذا خوردن را کم کنند و فقط از غذا خوردن با هم لذت ببرند.


3.    ژاپنی ها کودکان خود را تشویق به کشف غذاهای جدید می کنند

تمایلات و علاقه بچه ها به غذاها به مرور زمان تغییر می کند و والدین به تدریج می توانند با قرار دادن انتخابات گوناگون در مقابل کودک وی را به سمت غذاهای سالم راهنمایی کنند. هر چه کودک در سن پایین تر این را تجربه کند و تنوع غذاهای سالم ارائه شده برای وی بیشتر باشد، رژیم غذایی او سالم تر خواهد شد.

ارائه گزینه های جدید غذایی به کودک باعث می شود کودک در انتخاب غذاهای سالم بیشتر تلاش کند، بیشتر غذا بخورد و غذای خود را بیشتر دوست داشته باشد. به این ترتیب می توانید ذائقه های جدید به کودک خود معرفی کنید چرا که ذائقه کودک نیز به مرور زمان تغییر می کند و بالغ  می شود.

نوزادها شاید فقط به یک غذا و یک طعم نیاز داشته باشند، کودکان بیشتر از 2 سال به غذاها و طعم های بیشتری احتیاج دارند – شاید بیش از 20 نوع. بنابراین ناامید نشوید و غذاهای جدید و سالم به کودک خود معرفی کنید – البته بدون هیچ فشار و استرسی. یک ضرب المثل قدیمی ژاپنی نیز می گوید یک غذای جدید می تواند یک زندگی را طولانی تر کند.


4.  ژاپنی ها در بشقاب های کوچک غذا می خورند


همه ما می دانیم که شام سرو شده در رستوران ها مقدار خیلی زیادی است و باعث می شود ناخودآگاه پرخوری کنیم. چگونه می توانید این مقدار را متعادل کنید؟ اولین اقدامی که در این زمینه می توانید انجام دهید تغییر بشقاب شام تان است. برای شام بشقاب های بزرگ تر را کنار بگذارید و از بشقاب های کوچک تر استفاده کنید.

ایده استفاده از بشقاب های غذاخوری کوچک تر در بسیاری از تحقیقات مربوط به رژیم غذایی مورد توجه قرار گرفته است. پروفسور جنیفر اورلت فیشر Jennifer Orlet Fisher، مدیر مرکز آموزش و تحقیقات چاقی در دانشگاه Temple دریافت که اگر کشیدن غذا به عهده خود کودک قرار بگیرد، تمایلی برای کشیدن غذای زیاد ندارد. بنابراین توصیه می شود به کودکان خود بشقاب های کوچک بدهید و بگذارید کودک غذایش را خودش بکشد، این کار در متعادل کردن اندازه غذا و اشتهای کودک به شکل مناسب موثر است. درسی که از ژاپنی ها می گیریم این است که غذای خود را در بشقاب های کوچک بخورید، اما از خوردن میوه و سبزی مضایقه نکنید.


5.  کودکان ژاپنی فعالیت جسمی زیادی دارند

جدا کردن کودک از بازی های کامپیوتری و دیگر تجهیزات وسوسه کننده کار سختی است، اما کودکان واقعا به حداقل 60 دقیقه فعالیت جسمی متعادل در روز احتیاج دارند. لازم است فعالیت جسمی برای کودکان جذاب باشد. پیاده روی تا مدرسه یا بازی کردن در پارک و شهربازی را امتحان کنید.

محققان دریافته اند میزان پیاده روی و دوچرخه سواری در بین کودکان ژاپن در مقایسه با دیگر کشورها به طور قابل ملاحظه ای بالاست (98.3 درصد کودکان در ژاپن پیاده یا با دوچرخه به مدرسه می روند) که با کم بودن میزان چاقی در بین کودکان ژاپنی ارتباط نزدیک دارد.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که سطح مناسب فعالیت جسمی از 5 تا 17 سالگی به بهبود سلامت استخوان ها، عضلات و مفاصل کمک می کند و همچنین در سلامت سیستم قلب و عروق، تعادل و کنترل حرکت، بهبود مدیریت علائم استرس و افسردگی و همچنین بهبود تعاملات اجتماعی کودک موثر است.

واقعیت این است که کودکان بازی کردن را دوست دارند. اگر به کودکان فرصت داده شود تمام راه های بازی کردن را پیدا خواهند کرد و این کاملا طبیعی است. کودک خود را به محیطی امن در بیرون خانه بفرستید تا بازی کند. کودکان از نظر زیستی آماده حرکت کردن، دویدن و پریدن هستند و اگر این کار را انجام دهند، عملکرد بهتری در مدرسه خواهند داشت، شادتر هستند و تمرکز بیشتری دارند.


6.  ژاپنی ها در خانه از سبک غذایی سالم خود حمایت می کنند

در خانه محیطی را فراهم کنید که از انتخاب غذای سالم و سبک غذایی سالم حمایت کند. وعده های غذایی را به طور مرتب همراه با خانواده بخورید. پخت و پز سالم و خوشمزه را همراه با کودک تمرین کنید. این ایده که کودکان خود را برای رسیدن به سلامت جسمی به آشپزخانه وارد کنید، توسط بسیاری از محققان مورد حمایت قرار گرفته است که برای کودکان 6 تا 10 سال موثر است.

تحقیقی که در این زمینه انجام شد نشان داد درگیر کردن کودکان در آماده سازی غذای سالم بسیار ارزشمند است و به بهبود رژیم غذایی آنها کمک می کند. خوردن وعده های غذایی در کنار یکدیگر و همراه با خانواده در دنیای امروز سخت تر شده است، چرا که والدین تا دیر وقت کار می کنند و برنامه کودکان نیز بعد از ساعات مدرسه با کارهای مختلف پر شده است. اما غذا خوردن در کنار یکدیگر مسئله ای است که باید برای آن تلاش کرد، زیرا مزیت های آن برای سلامت جسمی کودکان خیلی زیاد است. تحقیقاتی در این زمینه انجام شد و نشان داد که میل کردن غذا در کنار یکدیگر ارتباط مستقیم با کاهش چاقی و اضافه وزن کودک دارد.


7.  ژاپنی ها والدینی مصمم و قاطع هستند

برخی والدین نمی توانند اختیاری نسبت به فرزند خود داشته باشند، اما در مورد غذا و سبک زندگی، والدین ژاپنی موفق عمل می کنند و نسبت به کودکان خود اختیارات زیادی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha