در پی ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تسهیل واردات برنج به کشور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نحوه نظارت بر ایمنی و سلامت برنج‌های وارداتی را تشریح و تاکید کرد: در دستورالعمل سازمان غذا و دارو میزان مجاز مواد و فلزات سنگین مانند آرسنیک و... بر اساس استانداردها تعیین شده و برنجی که این استانداردها را دارا باشد، می‌تواند برای ورود به کشور مجوز دریافت کند.

شرط وزارت بهداشت برای واردات برنج/کیسه‌های برنج وارداتی برچسب‌گذاری می‌شوند

سلامت نیوز: در پی ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تسهیل واردات برنج به کشور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نحوه نظارت بر ایمنی و سلامت برنج‌های وارداتی را تشریح و تاکید کرد: در دستورالعمل سازمان غذا و دارو میزان مجاز مواد و فلزات سنگین مانند آرسنیک و... بر اساس استانداردها تعیین شده و برنجی که این استانداردها را دارا باشد، می‌تواند برای ورود به کشور مجوز دریافت کند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه نظارت بر سلامت برنج‌های وارداتی با توجه به ابلاغیه اخیر مبنی بر تسهیل واردات برنج به کشور، گفت: باید توجه کرد که میزان واردات برنج از نظر تنظیم بازار ارتباطی با حوزه کاری سازمان غذا و دارو ندارد و در حوزه وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت است، اما سازمان غذا و دارو در زمینه ایمنی و سلامت برنج‌های وارداتی نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه معیارهای از قبل تعیین شده‌ای برای تامین سلامت و ایمنی برنج‌های وارداتی در پیوست دستورالعمل ابلاغی، وجود دارد، افزود: در این دستورالعمل میزان مجاز مواد و فلزات سنگین مانند آرسنیک و... بر اساس استانداردها تعیین شده و برنجی که این استانداردها را داشته باشد، می‌تواند وارد کشور شود.

جهانپور تاکید کرد: بنابراین واردات برنج از هر کشوری که باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر میزان فلزات سنگین آن مانند آرسنیک و... در حد مجاز یا پایین‌تر از حد مجاز باشد، امکان ترخیص از گمرک خواهد داشت و به واردات آن مجوز داده می‌شود. در غیر اینصورت از سوی سازمان غذا و دارو مجوز ورود نخواهد گرفت. بنابراین میزان استاندارد فلزات سنگین در برنج‌های وارداتی طبق استانداردهای مشخص شده، است. بنابراین مشخص است که برنج‌های وارداتی چه میزانی از فلزات را می‌توانند داشته باشند. حال اگر میزان این مواد در برنج در حدود مجاز نباشد، قطعا اجازه ورود و ترخیص را نخواهد گرفت.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه به هر حال برنج‌هایی که از مبادی رسمی وارد شوند و مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کنند، قطعا از نظر میزان فلزات سنگین و استانداردهای برنج مناسب‌ خواهند بود، افزود: اما در مواردی که این استانداردها را رعایت نکنند، به هیچ وجه از سازمان غذا و دارو مجوز ترخیص نخواهند گرفت. از طرفی ممکن است برنجی از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق وارد کشور شود، اما آنچه از مبادی رسمی و با مجوز سازمان غذا و دارو از گمرک ترخیص شود، حتما طبق استانداردها خواهد بود. در عین حال ما کاری با کشور مبدءا آن نداریم، اگرچه ممکن است برخی کشورها برنج‌شان در حد استانداردهای ما نباشد.

جهانپور همچنین گفت: آن دسته از برنج‌های هندی و پاکستانی هم که در بازار کشورمان وجود دارد و از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کرده‌اند، حتما استانداردهای لازم را رعایت کرده بودند و در آینده هم همین‌طور خواهد بود. بنابراین معیارهای برنج سالم، تدوین شده و در واردات برنج، حتما ارزیابی و بر اساس این معیارها مجوز واردات خواهیم داد.


برنج‌های وارداتی برچسب اصالت می‌گیرند

وی درباره نحوه نظارت سازمان غذا و دارو بر روی برنج‌های وارداتی در سطح عرضه، گفت: با توجه به نیروی انسانی و امکانات محدود سازمان غذا و دارو نظارت در سطح عرضه به صورت محدودتری از سوی این سازمان انجام می‌شود، اما به هر حال نظارت ما در سطح عرضه هم وجود دارد. البته با تدابیری که اندیشیده شده در سال ۹۷ به سمتی می‌رویم که کیسه‌های برنج‌های وارداتی برچسب اصالت دریافت کنند. اگر این اتفاق در آینده نزدیک بیفتد و اقلام غذایی هم مانند اقلام آرایشی و بهداشتی برچسب اصالت بگیرند، بسیار خوب است. بنابراین قرار است برنج هم جزو فرآورده‌هایی باشد که برچسب اصالت دریافت کند. در این صورت هم ما و هم سایر ناظرینی که در سطح عرضه نظارت می‌کنند، به راحتی می‌توانند اقلام اصیل را از غیراصیل شناسایی کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در این صورت مردم هم می‌توانند کالاهای اصیل را از غیر اصیل تشخیص دهند. باید توجه کرد که در حال حاضر مردم می‌توانند با کمک برچسب اصالت، اقلام آرایشی و بهداشتی را شناسایی و از طریق سامانه استعلام بگیرند. از آنجایی که میزان قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی زیاد است، مردم می‌توانند با این اقدام کالای اصیل از غیر اصیل را تشخیص دهند. این کار در حوزه تجهیزات پزشکی هم شروع شده و در حوزه داروهای وارداتی نیز این کار را آغاز کرده‌ایم. همچنین در حال توسعه برچسب‌گذاری در داروهای تولید داخل هستیم.

جهانپور با بیان اینکه توسعه برچسب‌گذاری در اقلام غذایی و آشامیدنی هم در دستور کار است، گفت: اگر برچسب اصالت نهادینه شود و در حوزه غذا شمولیت پیدا کند، بویژه در اقلام وارداتی تشخیص کالای اصیل از غیر اصیل برای مردم راحت است و مردم می‌توانند ناظر سازمان غذا و دارو در زمینه اصالت کالاها باشند. البته با توجه به اینکه اقلام غذایی و آشامیدنی متنوع هستند و بازار بزرگی را شامل می‌شوند، کار در این حوزه کمی زمان‌بر است و هم از نظر ظرفیت سامانه و هم از نظر آمادگی تولید کننده و واردکننده، طول می‌کشد تا تمام اقلام غذایی شامل برچسب‌گذاری شوند. به هر حال این اقدام استارت خورده و یکی از اقلامی که قرار است برچسب‌گذاری شود، کیسه‌های برنج وارداتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha