مدیر کل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به دغدغه‌های بازار دارویی کشور مبنی بر نوسانات ارزی و بی‌پولی صنعت دارو، گفت: متاسفانه بسیاری از خطوط کارخانه‌های دارو به تدریج در حال بسته شدن هستند و این خطری است که جامعه داروسازی کشور احساس می‌کند.

واردات دارو با دلار ۳۸۰۰ تومانی/ واریز مابه‌التفاوت ارز دارو به حساب وزارت بهداشت

سلامت نیوز: مدیر کل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به دغدغه‌های بازار دارویی کشور مبنی بر نوسانات ارزی و بی‌پولی صنعت دارو، گفت: متاسفانه بسیاری از خطوط کارخانه‌های دارو به تدریج در حال بسته شدن هستند و این خطری است که جامعه داروسازی کشور احساس می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر برندگی در آیین رونمایی از داروی ایرانی درمان پاریکنسون با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از خطوط کارخانه‌ دارویی در حال بسته شدن هستند و این خطری است که جامعه داروسازی کشور آن را احساس می‌کند، گفت:‌ امیدوارم در این حوزه اشتغال بیشتری را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت با هدف خدمت بیشتر به مردم آغاز شد، گفت: اجرای این طرح به این دلیل بود که حق بر زمین مانده مردم در حوزه دریافت خدمات بهداشتی و درمانی با همت دولت محقق شود. البته بودجه سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ ثابت ماند؛ این در حالی است که باید میزان خدمات را افزایش می‌دادیم. با این بودجه امیدواریم بتوانیم خدمات را نسبت به قبل ثابت نگه‌ داریم.

مدیر کل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در سال ۹۵ بازار دارو ۱۶ هزار میلیارد بوده، ادامه داد: در سال ۹۶ این میزان به بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید و در سال ۹۷ احتمالا مرز ۲۰ هزار میلیارد را رد می‌کند. حال میزان بودجه سازمان‌های بیمه‌گر در این حوزه بین ۷ تا ۸ هزار میلیارد است. بنابر این از بازار دارویی ۱۸ هزار میلیاردی، ۸ هزار میلیاردش را بیمه می‌دهد و ۱۰ هزار میلیارد را مردم باید بدهند، اما این نشانه خوبی نیست؛ چرا که پرداخت از جیب بیماران را افزایش می‌دهد. بنابراین مجلس شورای اسلامی باید این موضوعات را در نظر بگیرد.

برندگی با اشاره به نوسانات بازار ارز گفت: ارز از ابتدای سال ۹۶ تا پایان این سال رشدی ۳۰ درصدی داشت و از ابتدای سال ۹۷ تا کنون هم یک جهش ۴۰۰ تومانی داشته است. این در حالی است که در سال گذشته افزایش قمیت دارو در صنعت تولید داخل زیر ۵ درصد بوده است.

وی همچنین گفت: ما تلاش کردیم قیمت داروی داخلی را افزایش دهیم و در مقابل قیمت داروهای وارداتی را کاهش دهیم که این تلاش به نتیجه رسید. بر این اساس کاهش قیمت ۱۵ درصدی را برای وارداتی را پیشنهاد دادیم، اما در نهایت وارد کنندگان کمک کردند و قیمت داروهای وارداتی بیش از ۱۲ درصد کاهش یافت. اما مردم به دلیل افزایش نرخ ارز، مزه کاهش قیمت داروی وارداتی را نچشیدند و در حال حاضر یا قیمت داروهای وارداتی ثابت مانده و یا از نظر ریالی رشد ناچیزی داشته است.

برندگی ادامه داد: ما معتقدیم که رشد ۴۰۰ تومانی دلار باید در بیمه‌ها دیده شود؛ اما موفق به انجام این کار نشدیم. در حال حاضر از 3000 میلیارد تومانی که به دارو و کالاهای اساسی تعلق گرفته، ۸۰۰ میلیاردش به طور اختصاصی به دارو اختصاص داده شده است. همچنین قرار است دارو با دلار ۳۸۰۰ تومان تامین شود و مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی آن را بانک مرکزی بپردازد. بنابراین انتظار داریم که درسال ۹۷ قیمت داروهای ایرانی متاثر از ارز افزایش زیادی نداشته باشند. به طور کلی افزایش قیمت محصولات داخلی عمدتا در بحث کارگر و ... خواهد بود و در سطح عرضه تاثیر چندانی نمی‌گذارد.

وی همچنین گفت: بنابراین همه داروهای وارداتی که با ارز مبادله‌ای وارد می‌شود با قمیت ارز ثابت ۳۸۰۰ تومان تامین شده و مابه‌التفاوتش را دولت پرداخت می‌کند. در حال حاضر این پول تامین و به حساب وزارت بهداشت واریز شده است.

وی بابیان اینکه در تنش‌های ارزی گذشته تعداد زیادی از تولید کنندگان و واردکنندگان دارو آسیب دیده و نابود شدند، گفت:‌ نبایداجازه دهیم که صنعت به این روز بیفتد و امیدوارم با کمک مجلس بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به رونمایی از داروی ایرانی درمان پارکینسون گفت: خوشحالیم که این شرکت داروسازی در تولید محصولی ورود کرده که فرمولاسیون سختی دارد و در عین حال بازار وسیعی هم ندارد. از این شرکت خواهش می‌کنم که حتما روی کیفیت این محصول کار کند تا هرچه سریع‌تر بتواند با پزشکان برای این دارو مذاکره کند. باید توجه کرد که در سال گذشته به میزان ۴ تا ۵ میلیون دلار واردات این دارو را انجام دادیم. اگر امسال داروی داخلی بتواند ۷۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص دهد، ۴ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده و این کار در سالی که فشار اقتصادی در حوزه دارو بسیار زیاد است، تاثیرگذار و خوب است.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم دکتر دبیرسیاقی - مدیر عامل شرکت داروسازی کوثر گفت: دارویی که امروز از آن رونمایی می‌شود برای اولین بار در کشور تولید شده است. این دارو ۱۵ سال است که به صورت وارداتی و با انحصار یک شرکت سوییسی وارد کشور می‌شده و در ماه‌های اخیر در واردات آن مشکلاتی ایجاد شده بود؛ به طوری که داروی نقدی خریداری می‌شد و به صورت نقدی‌ هم در اختیار داروخانه‌ها و بیماران آن هم در مقادیر بسیار کم قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه این داور برای بیماران پارکینسون عرضه شده، گفت: بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع بعد از ام‌اس در بین سالمندان است و از جمله بیماری‌های مغز و اعصاب محسوب می‌شود. یک درصد از جمعیت سالمند کشور به این بیماری مبتلا هستند. خوشبختانه بعد از دو سال تحقیق توانستیم این دارو را برای اولین بار بومی‌سازی و در داخل کشور تولید کنیم.

دبیرسیاقی با بیان اینکه این داور تحت پوشش بیمه قرار دارد، افزود:‌ از امروز این دارو در سطح وسیع در داروخانه‌ها عرضه می‌شود و هیچ دغدغه‌ای درباره تامین آن وجود ندارد. حدس می‌زنم بتوانیم ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز بازار را با این داروی تولید داخل تامین کنیم.

وی با بیان اینکه مواد موثره خریداری شده این دارو از منابع اروپایی بوده است، گفت:‌ این دارو تمام استانداردها و مجوزهای وزارت بهداشت را اخذ کرده و از نظر کیفیت کاملا با نمونه تجاری موجود در دنیا تطابق دارد و قیمتش معادل نمونه خارجی است.

وی تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در واردات و خریداری این دارو وجود داشت، تولید آن می‌تواند حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha