چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با انتقاد از اجباری نبودن آموزش در ایران، گفت: ۶۰ درصد بی‌سوادان زن هستند.

۶۰ درصد بی‌سوادان زن هستند

سلامت نیوز: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با انتقاد از اجباری نبودن آموزش در ایران، گفت: ۶۰ درصد بی‌سوادان زن هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم, علی باقرزاده در نشست استودیو الفبای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: در مقررات کشور ما باسواد فردی است که مهارت خواندن و نوشتن را بلد باشد معیار باسوادی توانایی خواندن, نوشتن و حساب کردن است.

وی افزود: اگر گفته می‌شود انگلستان یک درصد بی‌سواد دارد شاخص‌های بی‌سوادی در آنجا با ایران متفاوت است مرز بین فرد بی‌سواد و باسواد توانایی خواندن, نوشتن و حساب‌‌ کردن است که با این معیار وضعیت سواد در کشور مشخص می‌شود و مسئولیت تشخیص وضعیت سواد کشور مرکز آمار ایران است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در اغلب کشورهای دنیا تحصیل گروه سنی 6 تا 14 سال اجباری و رایگان است و یونسکو بر آموزش اجباری کودکان تأکید دارد و در گروه سنی 15 تا 24 مهارت آموزی برای انتخاب شغل مدنظر است و در گروه سنی 25 تا 69 سال که بزرگسالان است سوادآموزی یا فرصت دوم یادگیری قرار می‌گیرد.

باقرزاده بیان کرد: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در گروه سنی 10 تا 49 سال متمرکز هستیم و گروه سنی 10 تا 29 سال جامعه مولد کشور است که سرمایه گذاری در این زمینه بسیار مهم است. در دوران مسئولیت آقای فانی تأکید شد بر گروه سنی 10 تا 19 سال به طور ویژه متمرکز شویم.

وی ادامه داد: نتایج سرشماری سال 95 سال نشان می‌دهد دو میلیون و 300 هزار ایرانی بی‌سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال داریم و در 12 استان درصد باسوادی بالای 98 درصد است در 5 سال گذشته با حمایت دولت بیش از 400 حلسه توسط استانداران برگزار شد که نتیجه آن افزایش 2.85 درصدی باسوادی است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: درصد باسوادی در سال 86 تا 90 حدود دو دهم درصد رشد یافت و تعداد بی‌سوادان 116 هزار نفر کم شد و تعداد بی‌سوادان در 12 استان افزایش یافت و از 91 تا 95 شاهد 2.85 درصد رشد و کاهش یک و نیم میلیون نفری آمار بیسوادان بودیم.

باقرزاده تصریح کرد: در گزارش یونسکو در فاصله سال‌های 2000 تا 2015 نرخ باسوادی دنیا یک درصد رشد داشت اما در ایران در طول 5 سال نرخ باسوادی 2.85 درصد افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: سه میلیون اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز در کشور داریم که اگر 50 درصد آنها بی‌سواد باشد باید یک‌ونیم میلیون اتباع بیسواد در کشور داشته باشیم که البته در سرشماری اعلام کرده‌اند 400 هزار نفر بیسواد هستتد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره مقایسه وضعیت سواد در ایران و جهان در گروه سنی 15 تا 24 سال، گفت: در جهان 91 درصد باسواد و ایران 97 درصد است و در گروه سنی 65 سال به بالا عقب‌تر هستیم جون سوادآموزی خود را دیرتر شروع کرده‌ایم.

باقرزاده عنوان کرد: تعداد بی‌سوادان دنیا 102 میلیون نفر و برای ایران 300 هزار نفر است.

وی تصریح کرد: کودک به گروه سنی زیر 17 سال می‌گویند و اگر 6 تا 17 سال خارج از مدرسه باشد به معنای بی‌سوادی نیست چون ممکن است تا مقطعی درس خوانده باشند و بعد ترک تحصیل کنند و محور دوم بازمانده از تحصیل است. دو سال قبل پژوهشی داشتیم که چرا کودکان از مدرسه خارج می‌شوند؟ 53 درصد دلایل خروج کودکان از مدرسه دلایل اقتصادی دارد و 35 درصد دلایل اجتماعی بود مانند مهاجرت, بیکاری و اعتیاد خانواده‌ها و 13 درصد ناشی از مسائل فردی و آموزشی بود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: نباید بگوییم آموزش و پرورش نمی‌تواند کودکان را تحت پوشش ببرد ما 110 مدرسه یک نفره داریم و عوامل ترک مدرسه متعدد است. حل مشکلات اقتصادی خانواده‌ها به دست ما نیست و نهادهای حمایتی باید در این عرصه تلاش کنند.

باقرزاده با اشاره به اینکه آموزش سواد در ایران اجباری نیست, افزود: در سال 1332 که قانون تعلیمات اجتماعی به تصویب رسید آموزش اجباری بود و آموزش اجباری یعنی اگر فردی به مدرسه نرود مجازات می‌شود اما در ایران آموزش اختیاری است و فقط در قانون حمایت از حقوق کودک آمده است که اگر فردی مانع حضور دانش‌آموز در مدرسه شود باید مجازات شود و در این عرصه مدیران مدارس و آموزش و پرورش وارد شدند اما تعدادش زیاد نیست و حساسیت جامعه در این‌باره باید افزایش یابد.

باقرزاده عنوان کرد: در جامعه حساسیت نسبت به عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس وجود ندارد و همه باید بدانند فردی که امروز مدرسه نرود آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر و آسیب رسان خواهد بود و آیا اگر فردی دید در همسایگی او فردی به مدرسه نمی‌رود, نباید حساسیت نشان دهد؟ و وقتی جامعه به دنبال این نیست یک کودک به مدرسه برود آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد؟

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: سه محدودیت در مصوبه دولت برای بی‌سوادان لحاظ شد از جمله محدودیت اعطای گواهینامه, پروانه کسب و خدمات حمایتی به افراد تحت پوشش کمیته امداد که مجلس از آن ایراد گرفت و تعیین تکلیف نشد و فعلاً امکان اجرا ندارد.

باقرزاده درباره وضعیت باسوادی زنان بیان کرد: ابتدای پیروزی انقلاب درصد باسوادی زنان و مردان 24 درصد اختلاف داشت که الآن به 6.8 درصد رسیده است اما باز هم فاصله وجود دارد و تلاش کردیم سهم زنان را در فعالیت‌های سوادآموزی افزایش دهیم و سالانه 80 تا 90 درصد فعالیت‌های ما به زنان اختصاص می‌یابد البته در دنیا هم 64 درصد بی‌سوادان را زنان تشکیل می‌دهند و در ایران نیز 60 درصد بی‌سوادان زنان هستند.

وی گفت: در گروه سنی 10 تا 29 سال 5.8 درصد زنان روستایی بی‌سواد هستند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: برای سوادآموزی افراد داشتن کدملی و شناسنامه ضروری است و افراد ایرانی که مدارک هویتی ندارند باید حتماً شناسنامه اخذ کنند.

باقرزاده با اشاره به اینکه 2 میلیون و 700 هزار بی‌سواد مطلق داریم, افزود: اطلاعات یک و نیم میلیون نفر را داریم که هیچ سابقه تحصیلی ندارند.

وی بیان کرد: 97 درصد بودجه سازمان برای آموزش هزینه می‌شود و در دوره سوادآموزی 700 هزار تومان هزینه می‌کنیم و در تمام فعالیت‌ها با سازمان‌های مردم نهاد کار می‌کنیم اما کدام بخش خصوصی حاضر است با این هزینه یا کمتر فعالیت سوادآموزی را انجام دهد و الان هم که آموزشیاران با این هزینه کار را انجام می‌دهند به امید تعیین تکلیف برای استخدام است و او باید خودش سوادآموز را پیدا کند و او را راضی کند که برای فعالیت‌های سوادآموزی مراجعه کند و 700 هزار تومان برای آموزش فرد بی‌سواد مبلغ زیادی نیست.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: آمادگی کامل داریم هر سازمان مردم نهادی که اجازه فعالیت آموزشی دارد برای آموزش بی‌سوادان با ما قرارداد ببندد.

باقرزاده درباره تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت: در قرارداد نوشته‌ایم که امضای قرارداد با افراد هیچ حق استخدامی ایجاد نمی‌کند اما مجلس در اینباره قانون مصوب کرده است که اگر آموزش و پرورش با کسری نیروی انسانی مواجه شد کسری را از مربیان پیش دبستانی, حق‌التدریسان غیرمستمر, نیروهای شرکتی و نهضت سوادآموزی جبران کند. همچنین فروردین سال گذشته طرحی را تهیه کردند تا افرادی که حق‌التدریس شدند استخدام شوند و اگر آموزش و پرروش نیاز به نیروی انسانی دارد مسیر تامین نیرو مشخص شده است و این قانون‌ها فرایند نیست.

وی بیان کرد: اگر فکر می‌کردیم ممکن است آموزشیاران استخدام شوند شاید در معیارهای جذب آنها دقت بسیار بیشتری می‌کردیم با این حال ما موظف به اجرای قانون هستیم اما باید یک مسیر مشخص برای تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha