چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳

لایحه نرخ کرایه تاکسی در کمیسیون عمران شورای شهر تهران به تصویب رسید و در نوبت طرح در صحن شورای شهر تهران است.

جدول | نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال ۹۷

سلامت نیوز: لایحه نرخ کرایه تاکسی در کمیسیون عمران شورای شهر تهران به تصویب رسید و در نوبت طرح در صحن شورای شهر تهران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، لایحه نرخ کرایه تاکسی در نوبت طرح در صحن علنی شورای شهر مانده است . این لایحه که ۲۰ فروردین ماه به شورای شهر تهران رسیده ،هفته گذشته در کمیسیون تخصصی به تصویب رسید اما هنوز درصف بررسی در صحن علنی شورای شهر تهران است . این روزها رانندگان تاکسی های گردشی نرخ های مصوب خود را می گیرند و مسئولان ترافیکی شهر هم هشدار می دهند دریافت کرایه اضافه خلاف قانون است و با رانندگان متخلف برخورد می شود .

لایحه نرخ کرایه تاکسی امسال با سال های گذشته تفاوت های اساسی دارد . فرمول جدید مدیریت شهری بر اساس هزینه رانندگان تاکسی است .

ورودی تاکسی ۶۰۷۲ بدون مسافت آزاد

بر اساس لایحه تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی در سال ۹۷ برای ورود ۶۰۷۲ ریال بدون مسافت آزاد و در ازای هر ۱۰۰ متر ۳۲۱ ریال پیشنهاد شد. همچنین در سرعت کمتر از ۱۵ کیلومتر در ساعت مسافت طی شده لحاظ نمی شود و به ازای هر دقیقه ۸۰۲ ریال محاسبه می شود همچنین برای نرخ کرایه در نوبت شب از ساعت ۲۲ تا ۶ بامداد معادل ۲۰ درصد به نرخ های تعیین شده اضافه میش ود.

به گزارش مهر، شهرداری تهران موظف است تاکسیمتر تاکسی های دارای نرم افزار جابجایی مسافر در شهر را تنظیم و بر اجرای آن نظارت کند. مبلغ ورودی ۴۷ هزار و ۹۰۷ ریال بدون مسافت آزاد است. همچنین نرخ کرایه سفر در ازای هر یکصد متر ۸۳ ریال پیشنهاد شده است. در سرعت های کمتر از ۱۵ کیلومتر در ساعت مسافت طی شده محاسبه نمی شود و به ازای هر دقیقه ۲ هزار و ۶۰۰ ریال محاسبه می شود. همچنین برای سفرهای خارج از محدوده مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به میزان ۱۰ کیلومتر ۳۰ درصد به نرخ کرایه اضافه می شود.

همچنین در ماده ششم این لایحه به نرخ کرایه تاکسی های راه آهن و ترمینال اشاره شده که بر اساس آن مبلغ ورودی ۵۳ هزار و ۸۹۶ ریال بدون مسافت آزاد و نرخ کرایه سفر به ازای هر یکصد متر هزار و ۱۶۴ ریال است. در ماده ۹ این لایحه آمده است سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران مجاز است کرایه انواع تاکسی های شهر تهران را با توجه به شرایط آب و هوایی در مواقع باران و برف حداکثر تا ۲۰ درصد برای کلیه خدمات تاکسی افزایش دهد. این افزایش تنها شامل تاکسی هایی خواهد بود که دارای یکی از روش های پرداخت الکترونیک کرایه بوده و امکان تعیین نرخ به صورت متمرکز با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی محدوده فعالیت برای آنها وجود دارد. همچنین در ماده ۱۰ این لایحه افزایش کرایه در زمان اوج سفر پیش بینی شده و سازمان تاکسیرانی مجاز است کرایه خدمات تاکسی خطی را در ساعات اوج ترافیک یعنی از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به میزان ۱۰ درصد برای تاکسی هایی که دارای یکی از روش های پرداخت الکترونیک می باشند افزایش دهد.

در این لایحه تهیه برچسب و تنظیم تاکسیمتر تاکسی ها تا سقف ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پیش بینی شده است.

تمام تفاوت های نرخ کرایه های تاکسی۹۷

در دوره های پیشین سیاستگذاری بر مبنای محاسبه درصد افزایش نرخ به نسبت سال پیشین بود در روش پیشنهادی جدید ابتدا هزینه های ثابت و متغییر و تابع کلی هزینه -مسافت راننده تاکسی محاسبه و نرخ کرایه متوسط هر کیلومتر به دست آمده است. بر اساس متوسط قیمت هر کیلومتر و مفروضات اولیه راجع به هر نوع از خدمات و سیاست های مدیریت شهری نرخ کرایه هر یک از خدمات محاسبه خواهد شد، بر اساس روش های محاسباتی قبل از تغییرات میزان کرایه با بالا رفتن مسافت طی شده کمتر بود.

پارامتر های هزینه

هزینه های ثابت؛ بیمه وسیله نقلیه، بیمه تاکسیران، عوارض سالیانه مالیات شغلی، معاینه فنی، استهلاک وسیله نقلیه، تمدید پروانه، استهلاک قیمت، سود سرمایه گذاری، هزینه های ثابتی هستند که در نرخ گذاری پیش بینی شده و تعمیرات و قطعات یدکی، سوخت و حقوق و دستمزد هزینه های متغییر هستند.

پارامتر های موثر دیگر در میزان هزینه ها، تعداد تعطیلات رسمی در سال، تعداد روزهای جمعه، میانگین مصرف تاکسی، قیمت هر لیتر بنزین، میانگین مصرف گاز در هر ۱۰۰ کیلومتر، قیمت هر متر مکعب گاز، میزان ساعت کاری روزانه و ... مشخص شده است که بر اساس آن مجموعه هزینه های روزانه یک تاکسیران ۲ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۲۹۴ ریال است که در حال حاضر قیمت گذاری با این هزینه ها تفاوت دارد.

درحال حاضر شورای شهر تهران در کمیسیون عمران و حمل و نقل با پیشنهادات شهرداری موافقت کرده و به گفته رییس کمیسیون عمران نرخ کرایه های تاکسی به طور متوسط ۱۲.۵ درصد افزایش یافته است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha