چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 242391

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید براینکه باید از هم‌اکنون نگران وضعیت آب در سال آینده باشیم، گفت: اگر روالِ کنونی تا سال ۹۸ ادامه یابد و خدای ناکرده نزولات به همین اندازه باشد، بی تردید آب آب جیره‌بندی خواهد شد.

آب تهران تا سال ۹۸ جیره‌بندی می‌شود؟

سلامت نیوز: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید براینکه باید از هم‌اکنون نگران وضعیت آب در سال آینده باشیم، گفت: اگر روالِ کنونی تا سال ۹۸ ادامه یابد و خدای ناکرده نزولات به همین اندازه باشد، بی تردید آب آب جیره‌بندی خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، علیرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ، با اشاره به پایین‌ترین حد ذخایر آبی تهران در حال حاضر، صرفه‌جویی را تنها راه عبور از بحران کم‌آبی و جیره‌بندیِ آب شرب شهروندان تهران عنوان کرد.

وی کاهش میزانِ آب‌های ذخیره‌شده در پشت سد‌ها و همچنین وجود چاه‌های غیرمجاز را عامل اصلی بروز این مشکل برشمرد و درباره برنامه‌های رفع آن گفت: برنامه ما در تهران هم راستا با برنامه‌ای است که برای سراسر کشور در پیش گرفته شده است، اما باید توجه داشت که تهران حساسیت‌های خاص خود را دارد، چرا که شرایط این کلانشهر با سایر شهر‌ها و مناطق کشور متفاوت است.

او با بیان اینکه مصرف آب شرب در تهران، بسیار بالا‌تر از میانگین کشور است، در توضیح بیشتر افزود: این میانگین در کشور ۶ تا ۷ درصد و در تهران حدود ۳۴ تا ۳۵ درصد است! لذا برای عبور از بحران پیش رو، در حوزه کشاورزی باید هم جلوی اضافه برداشت آب را بگیریم، هم چاه‌های غیرمجاز را ببندیم و هم باید رویه صدور پروانه‌ها را اصلاح کنیم. در بحث آب شرب نیز هیچ راهی بجز صرفه‌‌جویی وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما امسال با چنگ و دندان آب شرب مردم تهران را تامین کردیم. درست است که ما به سمت جیره‌بندی آب نمی‌رویم، اما این دلیل بر این نیست با مشکل روبرو نیستیم! پیش بینی می‌شود که امسال، ورودی سد‌هایمان حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب و میزانِ ران آب‌هایمان نیز نزدیک به ۷۰۰ میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت!

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین گفت: از طرفی ذخیره برف ما امسال تقریباً صفر است، در حالی که پارسال در همین زمان حدود یک متر ذخیره برف داشتیم. در اسفند ۹۵ سد لارِ تهران حدود ۶ متر ذخیره برف داشت، اما سال ۹۶ این ذخیره فقط ۶۰ سانتی متر بود! در واقع باید این حقیقت را پذیرفت که ما در طول ۴۰ - ۵۰ سال اخیر، هیچ زمان با این میزان ذخیره برف روبرو نبوده‌ایم، علاوه بر این امسال هم بارندگی کم داریم و هم اینکه بر اساس پیش بینی‌ها میانگینِ دمای سال، یک درجه بیشتر خواهد بود.

وی با تاکید براینکه باید از هم اکنون نگران سال آینده باشیم، اظهار داشت: اگر روالِ کنونی تا سال آینده یعنی ۹۸ ادامه یابد و خدای ناکرده نزولات به همین اندازه باشد، بی‌تردید آب در تهران جیره بندی خواهد شد. با این وجود به دلیلِ وجود ۵ سد در استان تهران، این شانس و فرصت را داریم که با صرفه جویی، بدون ورود به بحث جیره بندی، بتوانیم تابستانِ امسال را پشت سر بگذاریم، اما اگر این سد‌ها نبود، قطعاً دچار مشکل می‌شدیم.

بختیاری با اشاره به اینکه در حوزه مقابله با چاه‌های غیرمجاز خواستارِ کمک و یاریِ فرمانداری‌ها، نیروی انتظامی و قوه قضاییه هستیم، گفت: خوشبختانه سال گذشته ۱۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز را پر کردیم که اقدامی واقعاً بی‌نظیر در تاریخ آب تهران بود. امسال نیز علیرغم اینکه تکلیف قانونی ما بستنِ ۱۵۰۰ چاه غیرمجاز است، مبنای کار خود را روی بستن ۳۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز گذاشته‌ایم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha